Tuesday, June 1, 2010

Kuih Lapis Jagung

Nie semua gara gara kuih lapis pisang yang dapat tayangan hebat dari seluruh pelusuk umah cyber..akak pun nak juga buat sebab akak memang hantu pisang.tapi sungguh laa kuchiwa dihati sebab pisang takde.tapi tak nak juga mengalah akak amek laa jagung manis dalam tin..hehehe biasa laa derhaka kat resipi.akak buat tersangat ler banyak..tupun tak cukup sebab biasa laa jagung jagung nie kat umah akak memang tak boleh dinampakkan..pasti kejap ajer hilang..kesian kat anak anak akak amek separuh ajer lalu kisarkan sekali bersama tepung..yang selebihnya anak anak akak makan gitu ajer..akak guna resipi kuih lapis kat rumah Raihan tapi tukar kan yang putih adunan kepada jagung ...tapi jangan tanya juga dah pinish already..Akak guna resipi kat umah Raihan dan ubah sikit..memang lemak gitu..hehehe An maaf yer asyik mengopy ajer kerja akak tapi memang merbeles gitu resipi An nie..pasnie akak nak cuba buat keropok leko lak..tu pun ikut resipi AN juga..

1 cawan tepung gandum
1 cawan tepung beras
1 cawan gula pasir
5 cawan santan sederhana pekat (daripada sebiji kelapa) - K.An guna pati santan yang dibeli dipasar RM 1 sebungkus tu. campur air menjadi 5 cawan... sedang elok lemaknya
sedikit pewarna merah dan esen ros/ pisang( setitik, dua je)
1/4 sudu teh garam

Cara membuatnya:

1. Panaskan pengukus.
2. Dalam satu mangkuk besar, campurkan tepung gandum, tepung beras, gula pasir dan santan. Gaul sebati menggunakan whisk. Tapiskan ke dalam bekas lain agar adunan sebati.

3. Bahagikan kepada 2 bekas. Untuk selamat kira secawan demi secawan. Kalau nak buat 7 lapis, bahagikan mengikut nisbah 3:4. Bahagian yang 4 cawan diwarnakan merah dan biarkan satu bahagian lagi putih.

4. Letakkan garam di dalam adunan putih dan esen ros di dalam adunan merah.

5. Letakkan loyang di dalam pengukus. Tuangkan satu cawan adunan berwarna merah dan kukus selama 7-10 minit. Ulang proses hingga lapisan terakhir berwarna merah. K.An tambah sedikit lagi pewarna merah untuk lapisan akhir agar warnanya menyerlah.

6.Setelah siap, keluarkan daripada pengukus dan sejukkan. Kalau nak cepat, rendamkan loyang dalam dulang berisi air ais dan bila loyang sejuk , barulah dimasukkan ke dalam peti ais.

Potong dan hidangkan

NOTA AKAK:untuk yang warna putih tu laa akak bubuh jagung dan kisar sekali.bubuh pewarna kuning dan sedikit tepung jagung....


1 comment:

  1. mengancam tul kuih nih....colorful akak:-)

    ReplyDelete

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails