Thursday, June 17, 2010

American Coklat Kek @ Walla Coklat Kek

Ni kek coklat yang akak kata tu..memang betul kata Azita dari Rozittamm Blogspot.Walla..coklat kek.memang tersangat sedapnyer.tak dan tunggu esok..dah pinish..pada yang mencari resipi kek coklat cubalah memang akak cadangkan..buat pun senang dan kejap ajer siap..sambil tunggu kek masak boleh buat ganachenyer..dah sejuk toppingkan ajer...meh kita tengok resipi yang asalnye dari umah Kak Ummi Kuantan dan akak copy dari umah Azita Zain..terimakasih buat kedua dua nya sebab share resipi ni dan akak salin semula kat sini senang nak buat rujukan bila nak lagi nanti




Bahan-bahan (loyang 9 x 9 in / 8 x 8 in) :
Bahan A (diayak bersama) :
2 cawan tepung
¾ cawan serbuk koko
2 camca teh baking powder
2 camca teh soda bikarbonat(yang nie akak kurangkan sbb tak suka bau dia)
Bahan B (dipukul sebati) :
2 cawan gula kastor
2 biji telur
1 cawan susu segar
1 cawan minyak jagung
1 camca teh esen vanilla

Bahan C (dibancuh) :½ camca teh garam
1 camca teh Nescafe
1 cawan air panas
Cara-cara (telah saya permudahkan cara2nya) :
  1. Ayak Bahan A.
  2. Pukul sekejap Bahan B (lebih kurang 1 ½ minit).
  3. Masukkan Bahan B ke dalan Bahan A. Kacau sekejap.
  4. Masukkan pula Bahan C. Kacau rata lagi.
  5. Bakar dgn preheat oven 170 selama 45 min.

Bahan Topping / Ganache :-
1 tin susu pekat - boleh kurangkan
1 sudu teh esen vanila
½ cawan minyak jagung
1/3 cawan serbuk koko (lebih sedap kalu guna Van Houten)
Secubit garam

Cara-cara :
  1. Campurkan susu, serbuk koko dan minyak. Masak atas api perlahan saja hingga pekat dan kacau selalu dengan whisker.
  2. Masukkan garam dan esen, kacau. Bila telah pekat dan berkilat (lebih kurang 10 minit), tutup api dan biarkan sejuk. Sapu atas kek.

1 comment:

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails