Sunday, June 20, 2010

Shanghai Bun @ Bun Manis

salam pagi ahad semua...harap pengunjung umah akak tak jemu lak.sebab akak asyik tayang roti dua tiga hari nie.nak buat camnerkan..betul kata Izah MUffin Lover..sekali meroti pasti nak buat lagi..walapun pueh laa nak menguli..akak guna juga kaedah yang Ros Osaka ajakan guna plastik bersih untuk menguli..cantik jadinyer dan lembut sekali.malam tadi akak menguli lagi.tupun lepas anak akak kata mak buat roti tak?sedapkan makan panas panas..sambil layan bola kat tv malam tadi..sedar2 akak habis membakar dah pukul 12.40 pagi..hehehe amek ko asyik masyuk sangat...tapi kali nie akak guna resipi masa akak belajar meroti dulu..Shanghai Bun @ Bun Manis..banyak yang akak tukarkan..pepandai ajer adjustkan..ni resipi tu..

Shanghai Bun

  • 220ml air
  • 75gm butter
  • 1 biji telur
  • 1 camt bread improver(akak gantikan dgn shortening)
  • 1 camt garam
  • 4 camb susu tepung
  • 100gm gula castor
  • 500 gm tepung high protein
  • 1 peket yis
  • 3 sudu besar water roux
Kaedah diatas adalah menggunkan BM>.masukkan bahan mengikut turutan...
tapi disebabkan akak menguli akak buat masukkan kesemua bahan kedalam mangkuk besar kecuali yis dan air .akak larutkan yis kedalam air suam mengikut sukatan diberi..biarkan kembang kemudian baru masukkan kedalam adunan.uli sehingga menjadi doh yang licin dan elastik..buat kepal sedang masukkan kedalam plastik dan uli sebentar hingga lembut dan licin..proses diulang hingga habis adunan..kemudian akak perap dalam oven selama 20 minit atau hingga doh mengembang..tumbukkan doh bagi membuang angin dan boleh laa disikan inti atau dibiarkan kosong..adunan ini juga boleh dibuat doh asas untuk pizza.akak isi inti didalam roti ini..buat juga inti sadin..

 
Inti sadin

 
Inti kacang merah

4 comments:

  1. kagum kagumm.. saya tak pernah lagi try buat roti.. hu hu

    ReplyDelete
  2. pg td masa shopping adalah beli tepung dan yeast, kononnya nak buat lah apa2 pun..tp barang2 tu dah simpan dlm kabinet, ntah bila lah nak keluar tu...hehehe..

    :-)

    ReplyDelete
  3. izan,
    tak susah mana pun bila dah buat..hihihi..tapi kena laa amek masa sikit menguli..tapi kalau ade Bm mmg senang kerja..roti pun cantik ajer..

    ReplyDelete
  4. cheqna,
    laa jangan masukkan dulu nnti dah berkulat baru nak buat..hehehe pi kuarkan balik buat..dah buat nnti bila jadi waaaa seronok kemain tau...

    ReplyDelete

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails