Monday, April 15, 2013

BERGEDIL DAGING

 Salam sejahtera buat pengunjung pengunjung Sajian Selera KakAsma,

Hari ini akak nak share resipi bergedil yang akak selalu buat.Dulu kalau buat bergedil nih hanya bila akak buat Soto.Tapi disebabkan anak anak suka makan bila ada kentang dan daging kisar ramly aje akak merajinkan diri membuat nya.Jiran akak pernah bertanya macamana nak membuat bergedil agar cantik bila digoreng dan tidak hancur dalam kuali..

Resipi bergedil nih sebenar nya lain orang lain cara dan perisanya.tapi bila akak bagi jiran akak merasa begedil yang akak buat nih dia kata sedap!
Untuk membuat begedil agar jadi cantik dan tidak hancur masak mengoreng nya ada petua yang boleh kita ikut..
Pertamanya kentang yang digunakan hendaklah direbus bukan digoreng.
Keduanya lenyek kentang bersama daging dan sedikit tepung jagung dan ketiga telur yang digunakan untuk meyalut adunan begedil tadi dipukul sekejap jangan sampai kembang,cukup sekadar kuning dan pituh nya bersatu.Goreng bergedil dengan api sederhana dan biarkan sebelah dulu masa baru lah diterbalikan bergedil nya.ini bagi mengelakkan ianya hancur masa mengoreng.Itu yang akak buat lah..Mungkin ada orang lain ada petua lain kan..berkongsi cara akak aja nih yer...
Okay mari kita tengok resipi akak pula..

Bahan bahan untuk Bergedil daging

  • 4 biji kentang sederhana besar (kupas kulit,cuci dan rebus kentang hingga lembut)
  • 200gm daging kisar ramly
  • segengam bawang goreng
  • 1 sudu besar lada sulah
  • sedikit hirisan daun sup
  • 3 sudu besar tepung jagung
  • garam dan secukup rasa
  • sebiji telur(atau ikut banyak mana bedegil yang kita buat)
  • minyak untuk mengoreng
Caranya.
  1. Kentang yang sudah direbus dilenyek dengan sedikit garam,perasa,lada sulah dan daging kisar.tambahkan tepung jagung.
  2. Gaul rata bahan bahan tadi.Akhir sekali masukkan bawang goreng dan daun sup yang telah dihiris  halus.
  3. ambil sedikit adunan dan bulat bulatkan dan leperkan sedikit.
  4. Panaskan minyak,pukul telur sekadar bercampur dan masukkan adunan begedil tadi kedalam telur.
  5. Goreng dengan api sederhana besar hingga masak satu bahagian,terbalikkan.Biarkan bergedil itu kekuningan,baru lah diangkat.
 
Abaikan kuali yang hitam tu yer...Selamat mencuba
..

12 comments:

  1. ok.. nanti boleh rujuk resipi... tq kerana kongsi resepi..

    ReplyDelete
  2. suka suka,

    selamat mencuba ya...semoga menepati selera.

    ReplyDelete
  3. Assalam kak asma,
    oooh itu petua kak asma ya..rebus kentangnya dulu..kita selalu goreng dulu..yalah takut bila digoreng tu dia hancur..maybe lain kali boleh cubakan kak..thanks kak for the tips..:)

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ayu,

      itu cara yang akak selalu buat..cubalah..harap harap menepati selera..:)))))

      Delete
  4. salam kak Asma. haaa... ini masa akak buat begedil ni sambil chatting di WA ya? hhihi

    nanti aku coba buat :)

    ReplyDelete
    Replies
    1. Deetha,

      AHaaa..betul betul....coba tau..
      sedap!!!!!

      Delete
  5. aslmkm kak..saya dah try buat..mmg menjadi.maklumlah first time sy xdpt agak garam so sy letak sikit je..kurng masin hehe..akk nk tanya kalaw nk bagi pedas sikit boleh ke letak cili hiris2 dlm kentang lenyek tu? ke kena goreng dlu ke cili..tkt pedas sgt..hehe thank u kak.

    ReplyDelete
  6. Awesome post, thanks for sharing this post..

    ReplyDelete
  7. Salam kak.kali ni nak cuba resepi akk pulak la..mcm menarik n nampak sedap =) ,kat umah ni ada kentang n ramly..mmg begedil la jawabnya..halal ye nk tiru resepi akk ni .tq

    Kalau sudi, follow blog sy ye celotehcikorkid.blogspot.com

    ReplyDelete
  8. Baru tau ngapa begedilku jadi hancur...hu. tq.

    ReplyDelete
  9. Buat sarapan pun mcm sedap je kan..hihi

    ReplyDelete
  10. nk tnye daging kisar tu perlu rebus dulu x

    ReplyDelete

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails