Monday, April 23, 2012

KUIH CARA BERLAUK DAN PAU MAURIPAN

Hari ni agak lewat sikit nak posting menu sarapan akak pagi semalam..ingatkan dah siap buat semalam nak postkan,tapi biasa nya kalau sabtu ahad nih memang tak dapat nak bersenang senang depan komputer..Kuih cara berlauk ni lama betul akak teringin nak menerai nya..memang sepanjang hidup inilah pertama kali akak membuatnya..tapi takde lah risau sangat sebab banyak resipi yang ada..tinggal nak ikut dan buat..

ikut resipi mudah sahaja.bahan nye sama macam kita nak buat roti jala.ada yang menggunakan santan,ada yang guna susu cair dan ada tu hanya menggunakan air biasa sahaja.tapi tetap menjadi..hanya rasa saja yang membuat kuih ini berlainan..lain orang lain cara penyediaannya..masa buat semalam yang ada cuma susu cair.akak ingatkan santan kotak akak ada lagi.tapi bila tengok dah tak ada rupanya..sebagai jalan penyelesaian akak gunakan susu cair..kalau ikutkan nak lembut kuih nie kena banyakkan penggunaaan telur..tapi masalah nya anak akak sorang tu kalau kuih ada bau telur aje dia nak keluarkan segala galanya..tu yang malas tu,jadi akak hanya guna sebiji sahaja telur...

resipi dari myresipi oleh Kak IZAN

Bahan-bahan ( 60 keping )

  • Bahan Intinya:-
  • 500 gm daging cincang ( akak guna isi ayam)
  • 3 sb rempah kari
  • 2 ulas bawang putih
  • 5 biji bawang kecil
  • 1 inci halia dan garam secukup rasa
  • 100 gm udang kering (tak bubuh)

  • Bahan hiasannya:-
  • Daun sup dan bawang
  • lada merah secukupnya
  • Daun sup dan bawang di racik halus,lada merah dipotong serong nipis-nipis 

  • Bahan Adunanya:-
  • 500 gm tepung gandum
  • 1/2 tin susu cair Ideal
  • 2 tin air masak sejuk
  • 1 biji telur gred A
  • 1 sk perwarna kuning
  • Garam secukup rasa 

Cara-cara

  1. Blender bawang putih,merah,halia dan rempah kari hingga halus dan blender udang kering sekadar hancur aje berasingan.
  2. Panaskan kuali masukan minyak sesenduk dan tumis bahan blender hingga naik bau dan masukan daging cincang tambah air kacau selalu bila hampir kering letakan garam dan kacau hingga kering,ketepikan
  3. Masukan dlm blender susu cair,telur.garam,tepung,perwarna kuning dan tambahkan 1 tin air masak sejuk blender hingga halus kalau pekat tambah air sikit-sikit dulu adunan tidak terlalu pekat dan cair sedang saja.
  4. Panaskan acuan kuih cara diatas dapur dengan api kecil bila dah panas sapukan minyak dalam acuan dan tuankan adunan tepung 3/4 penuh dan letakan intinya ditengah dan letakan sepotong lada merah dan taburkan daun bawang dan sup tutup acuan dan biarkan dalam masa 3-4 minit atau pun cukup masak.Angkat dan sedia di makan.

petangnya pulak akak buat pau ni.

resipi guna yang kat kertas dalam kotak yis mauripan..saja mengetest..jadi dengan jaya nya..akak buat tak banyak dalam 350gm tepung gandum ajer..dan tambahkan penggunaan putih telur dan sedikit cuka..dan tak bubuhpun baking powder...memang lembut dan gebu..


25 comments:

  1. Salam kakasma! dah 3 blogger yg post n3 pasal pau ehehe... kita pun terasa nak buat pau jugaklah petang ni hihihi.... kuih kegemaran kita kuih cara berlauk ni sbb yg manis kita tak minat sgt :D suke yg berlauk lauk gini sedappp! ada lagi tak kak? alahaiiii teringin pulak dah huhu..

    ReplyDelete
    Replies
    1. hehehehe jah akak mmg nak suh ko buat pau tu yang menguda guda tuh..buat laa nanti akak dtg tolong makan..:))
      ee sama kita suka cara berlauk gini.makan tak ingat ajer..

      Delete
  2. Salam K.asma...atie pon pernah try kuih cara berlauk tu tp dah trlupa nk snap lak :(
    Atie pon pertama kali gak buat..tp elok jer buat dgn jayanya.Alhamdulilah.

    ReplyDelete
    Replies
    1. betul laa atie akak pun kekdg dah makan baru tingat nak snap2..
      alhamdulilah kan wlupun firstime buat menjadi gak..mula2 hangus gak tak ingat nak kecik kan api..tapi dah lama2 dah ok..

      Delete
  3. Salam kak hehhe ika jalos tu ..pepagi dia dah sarapan pau kat rmh kita hehehhe....kak sy buat pau jugak ni tp inti karipap..kentang....akk nya dah habis ke..

    ReplyDelete
    Replies
    1. tu arr sheila,akak mmg suka inti kelapa..sesekali sok nak try buat yang inti pedas..jangan ditanya dah selesai dah pun..

      Delete
  4. sana sini ada pau...jeles tahap gaban dah ni....

    ReplyDelete
    Replies
    1. Maa,

      jangan jeles jeles..gi laa uli tepung kejap ajer siap tu..
      petang karang dah boleh nyum nyum!!!

      Delete
  5. salam kak...
    akak ni pagi petang bersilat kt dapur..kalau kita berjiran tak sia2 ucu jeling2 dapur akak ni tau..untung dapat sepiring ...hihihii..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ucu,

      meh laa kita berjiran,akak suka dapat gak merasa kek ucu buat,kita tukar tukar piring..:))

      time rajin jer UCU kalau idak panjang soalan kena tanya..tak de apa2 ker hari nie...!!!camner tu

      Delete
  6. Salam kak,
    Memang nampak gebu je pau tu. Saya lagi la lama tak megepau.....

    ReplyDelete
  7. kuih cara berlauk ni mmg febrat lya..slalu beli kt psr mlm je..mmg x[nh buat sndiri

    ReplyDelete
  8. salam kak..
    mmg jeles..pau kastard kak madihah pun x terbuat lg kak..yg nie pulak muncul...memmang nk kena buat nie..:)

    ReplyDelete
  9. assalam
    belum penah wat cara berlauk tp cara manis dah try he he
    leh wat jual ni k.Asma sb cantik jadinya

    ReplyDelete
  10. Salam k.Asma.pagi ada kuih cara berlauk.....ptg kuih pau pula...kedua2nya enak dimkn.pau tu nampak kembang molek....

    ReplyDelete
  11. Salam kak Asma,teringin gak buat pau ni,masuk senarai menunggu yee...

    ReplyDelete

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails