Thursday, April 26, 2012

MEE KARI KERANG_



Assalamualaikum dan salam pagi Khamis yang cerah,

Mee kari yang ini akak buat langsung tak bubuh bahan lain kecuali hanya kerang sahaja.Hb akak teramat laa suka mee kari.tapi selalu akak bubuh laa udang,sotong dan kekkdg isi ayam..atau pun daging.Mee yang ini dia request akak supaya jangan letak apa apa kecuali kerang.Dia kata mee kari yang banyak kerang laa baru mee kari yang ori..
Sebagai memenuhi permintaan dia akak buatkan mee kari kerang sahaja..tapi dalam lada kering yang akak kisar akak bubuh sedikit udang kering sebagai penambah rasa..tapi not bad laa kan...
Bahan bahan hiasan sama saja macam selalu...


Mee Kari Kerang
Bahan2nya:

sekilo kerang,bersihkan dan direbus hingga masak
3 sudu besar cili giling*
sepeket rempah kari daging Babas*
5 biji bawang merah*
4 ulas bawang putih *
Sebiji bawang besar*
sedikit halia*
sebatang serai*
Segenggam udang kering(goreng sebentar)*
sedikit belacan(dibakar dahulu)*
5 cawan santan 
garam,gula dan perasa

Caranya:
Kerang setelah direbus ambil isinya ,ketepikan.Bahan bahn yang bertanda dikisar hingga halus.
Panaskan minyak dalam periuk ,tumis bahan kisar hingga naik bau dan masukkan kerang,santan,garam,gula dan perasa.Biarkan kuah mendidih.perasakan.Akhir sekali kalau suka boleh masukkan tahu pok..

                                                                   Bahan sampingan:
                                                  Mee kuning>>>>celurkan sebentar
                                                  Daun salad
                                                 Telur Rebus
                                                 Daun Sop/bawang>>>hiris halus
                                                 Lada Hijau>>>>hiris bulat
                                                 Bawang goreng
                                                 Limau kasturi
                                       
                                                             Selamat menjamu selera             

13 comments:

  1. Salam akak...amboi...nangis saya tengok juadah akak ni tawww...merodak perut...laparrrrr !!! ..sabo jer laa... nk ke sana jauh la plak...

    ReplyDelete
  2. Mcm ari rayo lak ghaso ey, poie sanun mee kari, poie kek sini pon mee kari gak. Ni yang den tak koruan di buek eh. Kono lak makan paneh paneh, umang aii...

    ReplyDelete
  3. salam kak asma
    sama dgn umah zila yer..he hehe boleh la zila mintak cikit..:)

    ReplyDelete
  4. Kak Asma,
    Nak tukar tukar juadah pun tak boleh sebab menu sama. Agaknya malam tadi kita pakai telepati kot....

    ReplyDelete
  5. Assalamualaikum Kak Asma...
    Amboi...mee kari kerang tu!! Sedapnya!

    ReplyDelete
  6. kak asma...
    mee kari semangkukkk besar...
    kerang lebihhh yerk..he3

    ReplyDelete
  7. ala sini takde kerang kan. nak guna asari mahal sikit. hihi..

    ReplyDelete
  8. Salam kak Asma...Mee kari kerang...Yum..yum...sedapnye

    ReplyDelete
  9. as-salam kak Asma
    mee kari kerang sedap tu kak Asma..berselera tgk ...

    ReplyDelete
  10. mmg ngences klau pandang2 lama ni kak.. bila la nk dpt jln2 umah kakasma agaknya...abg dpt matrikulasi di tangkak, masih mengharap asasi di um or uia.. harap2 ada rezeki utk dia..

    ReplyDelete
  11. Salam kakasma! kita dtg lambat ni kak, nak mintak kerang lebih2 mesti dah habes :D balik dr sekolah dah petanglah kak, kita dtg bwk jajan jer nii hihihi... nk tumpang makan kat umah akak :D

    ReplyDelete
  12. slm kenal Kak Asma...fav QH mee kari ni...terbau spi sini aromanye tu yg spi ke sini...hehe

    ReplyDelete
  13. mbak yuuu ku terpublish hehehehhe ku paham mbak tapi nak menjawap tu ku terkelu muahhahahhaa,dah lama bocah cilik minta mee kari ibunya ni ada sikit M huwa

    ReplyDelete

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails