Wednesday, April 4, 2012

BINGKA KRAKERS

Salam pagi Rabu yang dingin dan menyegarkan..Dari petang hingga bawa kepagi kat tempat akak hujan..Lama dah tak merasa hujan pagi hari..seronok tidur...tapi bila dah cuaca begini perut pun asyik berbunyi bunyi minta diisi..
 Semalam CT Delima tayang bingka crakers nih yang dibubuh dengan jagung..mesti lagi sedap..akak suka kalau kuih yang ada jagung jagung nie.tapi bingka krakers akak ni biasa ajer..cuma masa nak buat bingka nih akak tak perasan tepung gandum tinggal sedikit..bila disukat laa tak sampai pun 85gm.jadi masa membancuh adunan nie akak campurkan sekali sedikit tepung kastard dan tepung jagung..jadi tak perlu lah bubuh pewarna kuning..akak bakar garing sikit sebab kuih nih kegemaran hb akak..bila balik kerja Isnin lepas,nampak akak hidangkan kuih nih hb akak siap kata bagus bagus...yang garing tu dia suka..
Jadi akak dah sertai marathon membuat bingka nih...resipi merbeles nie dari kh267tm@myresipi..terimakasih pada penyumbang resipi yang sedap ini..dan akak biasa lerrr copy manjang..hihihi masa buat tu hanya salin steno ajer...jadi hari nih amek dari rumah HANA kuantan..



BINGKA BISKUT CRACKERS
resepi asal : kh267tm@myresipi.com
olahan : hanamemories.blogspot.com

Bahan-bahan
  • 140g biskut cracker @ setengah peket
  • 85g tepung gandum(letak tepung kastard dan tepung jagung)
  • 210g gula - kemanisan ikut citarasa masing2
  • 3 biji telur(2 biji aja)
  • 710ml santan @ susu cair - hana letak 11/2 tin susu cair dan air sedikit (akak bubuh santan dan susu cair dan sedikit air yang menjadikan jumlah 710ml)
  • 1 sudu besar butter@marjerin@minyak sapi - hana guna butter(akak guna minyak jagung)
  • 1sk pandan paste atau pewarna kuning(tak letak)
  • garam secubit
  • bijan sangai - jika suka
Cara-cara
  • Panaskan oven suhu 180. Lengserkan loyang dengan minyak.
  • Blend semua bahan kecuali bijan sehingga semua hancur.
  • Tuang ke dalam loyang dan taburkan bijan jika suka.
  • Bakar selama 1jam sehingga keperangan.
  • Sejukkan dan potong.

14 comments:

  1. Salam kakasma!! kita dtg bwk ciskek sekut ajerrr, kipap dah habis nanti kalau makwe rajin makwe buatkan lagi utk pakwe 2 org tu ya :D dah ramaiiiiii yg buat bingka nii, giliran kita? kena masuk list dulu byk betul benda yg nak dibuat hihihi...

    ReplyDelete
  2. memang terbaikkkk kan kak bingka nie..
    sedappppppp....

    ReplyDelete
  3. tunggu gak gilirana saya kak. tapi entah la bila. sekut tu pun makin sikit nampaknyer. hehee...

    ReplyDelete
  4. lawonyer umah baru akak nih... lama tak singgah. dak umar tgh wat apa? tgh kuis2 bijan atas kueh eh? hihihihi... kiter pon hentah dah bape kali buat bingka nih... asal org nk dtg jer buat! sbb senang jerk kan.. kang akak dtg kiter buatkan jugak.. bior semua muntah asik2 bingka! muekekekeke

    ReplyDelete
  5. baru makan minggu lepas kwn opis sebelah bagi...tp belum sampai seru lagi nak buat...mana lah tau kot2 intai dapur akak dapt sepotong dua lagi....:)

    ReplyDelete
  6. salam kak asma
    kt dapur kita ada kuih bakar labu..jomm tukar2 yer..he hee hee..tgok dh ramai yg menerai bingka kracker nie..mesti sedapp..:)

    ReplyDelete
  7. Salam k.Asma.ingatkan salam masuk rumah tadi.rupanya rumah akak baru lepas renovate rupanya...hi..nampak lagi menarik.bingka kraker....tengok ramai buat dlm minggu ni...sy kena cari stok biskut dulu...

    ReplyDelete
  8. Salam kak Asma,akak dah buat pun kuih bingka ni.Iza pun x mahu ketinggalan jugak,Iza baru je habis membakar pg tadi.Iza buat yg letak jagung punya.Ikut resepi CT Delima.

    ReplyDelete
  9. ramainya yg dah buat bingka ni..saya kan kak dah lama salin rsepi kak long myr ni...tak tau bila nak cuba..hehhehe

    ReplyDelete
  10. assalam k.asma
    rajin ikut marathon he he
    sedap yek k.asma, kalu ramai yg kata sedap bleh ikut join marathon ni he he slgpun kuih2 bingka ni memang laku kat umah saya terutama encik suami

    ReplyDelete
  11. Wah cantik rumah baru. Nak try jugaklah bingka ni. Tgk ramai dah cuba. :)

    ReplyDelete
  12. Assalam kak Asma,nampak sedapla.. ramai dah yg buat kuih bingka ni teringin juga nak buat tapi saya lum jumpa biskut crackers tu lagi..nanti nk kena cari baru boleh buat.

    ReplyDelete
  13. Hehe.. Bermarathon dah sampai ke rumah akak ye.... Baton tak sampai lagi ke kuopio ni. Tumpanh makan umah akak je lah ye. :)

    ReplyDelete

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails