Wednesday, April 25, 2012

BUBUR SOM SOM-bubur kesukaan orang jawa


sekarang ni  bila petang aja hujan turun dengan lebatnya ditempat akak.bedentam dentum petir..kalau anak anak semua dah balik dari sekolah baru senang hati nak tidur atau pun nak bersenang lenang sikit..
tapi anak anak sekarang jadual tak menentu.yang nak ambil SPM dah memang tinggal diasrama,yang PMR balik naik bas awam selalu nya pukul 5 lebih baru sampai rumah..yang UPSR lagi laa jam belum pukul 7 tak nampak bayang sebab yang nih naik van..ikut lah mana dulu pemandu tu nak antar..dan selalu anak akak nih paling last sekali diantar.
disebabkan nak tido tak boleh akak pun mengodeh godehlah tepung beras,tepung jagung dan santan..nak buat kuih berkukus malas laa pulak.

                                
Bubur SomSom akak nie style orang jawa punya..ada yang buat setelah dikacau dalam periuk dikukus..
ee tak rajin lak nak mengukus..jadi akak hanya masak dalam periuk,guna api kecik ajer..masak kan hingga tepung tu tak lekat kat periuk..makna dah tanak laa tu..kalau rajin masukkan dalam bekas cumel cumel..kalau tak rajin buh dalam bekas besar,kemudian sejukkan..akak sejukkan dalam petiais aje.

                                .
kalau nak ikut cara akak boleh aje....tapi kalau nak cuba yang lain try  SINI atau  Sini

Resipi Bubur Som som
SELERA KAKASMA

BAHAN2:
2 cawan lebih sikit tepung beras
3 sudu tepung jagung
1 kotak santan
21/2 cawan air
daun pandan disimpul
sedikit garam

caranya:
>>>>>masukkan kesemua bahan dalam satu bekas bersih.kacau bagi larut dan sebati.tapiskan kedalam periuk.gunakan api yang kecil bagi menanak adunan ini..masakkan hingga adunan ini tidak lagi melekat dalam periuk..kalau semasa mengacau agak kurang airnya boleh laa ditambah(biasa lah buat agak agak nie kena adjust air ya)akak suka kacau menggunakan arah lawan jam,pastikan sentiasa dikacau agar tidak bergentel2 nnti tak cantik.

Bubur  nie enak dimakan bersama sama dengan air gula merah..gula putih pun boleh..tapi selalu nya orang lebih suka gula merah..cantik gitu..dan ada juga yang menggunakan daun pandan dikisar bersama air dan dicampurkan kedalam adunan..jadi laa som som pandan..ikut kesukaan masing2.

14 comments:

  1. Salam Kak...selalu diorang buat kuih ni lepas rewang-rewang kan....sedapppp dimakan time suam-suam...Saya sukeeee kuih ni....

    ReplyDelete
  2. Kak Asma....kita pun separuh Jawa...memang suka yang ini.

    ReplyDelete
  3. walaweyyyyyy, ini kalau dapat, maunya tak ngaku jawa, haduh haduhhhhh, ngencesss!!!

    ReplyDelete
  4. AS-SALAM KAK ASMA
    SEDAP NI KAK ASMA MKN SEJUK2 BUBUR SOM SOM NI..DAH LAM JUGAK TAK BUAT BUBUR NI..

    ReplyDelete
  5. Wah sedapnya! Kak selalu buat kuih ini kalau bulan puasa..

    ReplyDelete
  6. Ada yg dikukus ke Kak? Eeee tak kuasa la kita. Org jawa punya style semua main rebus2 gitu je kan Kak. Janji lembut2 sedap, bau2 pandan. Makanan rutin masa rewang turunkan kemah kawin kalau kat kg MM.

    ReplyDelete
  7. tak penah buat rasanyer...makan pernah laa... kalo sejuk sedap kan kak...

    ReplyDelete
  8. mbak yuuuu ni kan mmg wong jowo yg terrra buatkan
    sedapnya makan time musim panas ,som somnya pulak sejuk
    puh tak cukup 1

    ReplyDelete
  9. assalam kak asma, dah lama kita tak buat bubur som som..
    selalunya buat time ramadan..favourite hubby kita ni..

    ReplyDelete
  10. Salam kak Asma...sedapnye..makan time cuaca panas ni memang terbaik...la

    ReplyDelete
  11. salam kak asma
    terasa2 kt tekak nie kak..dah lama x makan bubur nie..klu dapat yg sejuk..lalu kt tekak laju jew..x nampak dah org lalu kt sebelah..:)

    ReplyDelete
  12. Salam kak asma,
    Rasa macam nak buat som som pandan. Itupun kalau rajin la kak...

    ReplyDelete
  13. salam kakasma!!!!!!! nak jugakkkkk!!! lamaaaa sgt tak buat kak, kita suke sgt som som kalau dulu2 kita tak reti nk makan tp dulu2 rajin sgt org2 rewang buat pastu abis kenduri pun buat, jadi sedap pulak hihihi... mkn panas2 pun kita suke, sejuk2 pun jalan jugak :D

    ReplyDelete
  14. SAlam Kak.. inilah yang terbest di dunia!!!! suka! kakkk.. nak sikit boleh tak???

    ReplyDelete

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails