Friday, May 6, 2011

Sambal Hitam Pahang

 Masa balik kampung di Air Hitam bulan lepas,adek akak bagi belimbing buluh.lebat sungguh buah nie..berungkai2 kat pokok.dalam kepala akak nak buat sambal hitam nie.balik rembau akak cuba buat setelah belek belek resipi kat rumah Madihah sini.akak buat tak laa banyak.3 hari lepas akak balik dari kampung tu akak masak dan adek akak kebetulan datang kerumah akak.akak tunjukkan sambal ni kat dia.waaa makan beria ia dia.sedap katanya..hihihihi menjadi laa tukan.pepun memang sedap.makan dengan nasi panas panas.Izah daut pun gemar  sambal nie maklumlaa orang pahangkan..tul tak Zah...Buat Madihah terimakasih resipi pemberian mertua Madihah nie..memang sedap...jadi akak c/p kat sini senang nak buat rujukan nanti..
Sambal Hitam Pahang
Sumber : My mother in law...
 
Bahan2
½ cawan belimbing buluh rebus [rujuk resepi cara2 merebus]
½  cawan cili padi (ikut kepedasan masing2)
2 cawan ikan bilis yang telah dikopek 
6 ulas bawang merah [3 ulas ditumbuk, 3 ulas dihiris nipis]
5 sudu besar kicap manis atau secukup rasa
garam & gula secukup rasa
1 cawan minyak masak
Cara2 Menyediakan
1. Sediakan terlebih dahulu belimbing buluh. Kuantiti belimbing buluh terpulang masing2.  Belimbing rebus ni boleh disimpan dalam peti sejuk sebagai stok. Jadi bolehlah rebus banyak2 & simpan stok.  MaDiHaA buat banyak juga rasanya lebih dari 1/2 kg belimbing buluh segar.  Belimbing hendaklah dicuci bersih.  Masukkan ke dalam periuk TANPA AIR dan renih dengan menggunakan api yang kecil.  Biar sehingga belimbing mengeluarkan jusnya sendiri & kecut.  Selang seminit atau dua minit mesti dikacau supaya periuk tidak hangit.  Biarkan sehingga belimbing mengecut & jusnya betul2 kering dengan api yang kecil sehingga warna belimbing bertukar menjadi gelap.  PESANAN: jika nak guna untuk buat sekali je sambal ni.. memadai hanya rebus anggaran 10 biji belimbing sehingga belimbing bertukar warna coklat saja.  Tujuan merebus belimbing sehingga betul2 kering & gelap adalah untuk tujuan simpanan.
2.  Tumbuk cili padi sehingga halus.  Tumbuk 3 ulas bawang merah sehingga lumat. (3 ulas lagi dihiris nipis)  Tumbuk juga ikan bilis tetapi jangan terlalu lumat.  Tumbuk belimbing buluh juga separa lumat.
3.  Panaskan minyak masak dalam kuali. Tumiskan bawang yang dihiris sehingga wangi.  Masukkan bahan2 tumbuk sekaligus & tumislah sehingga bahan2 tersebut sehingga nampak agak kering & garing (agak lama juga).  Tambahkan kicap manis, garam & gula secukup rasa. Biarkan sambal kering sedikit (seperti serunding gitu).  Bila dah garing tutupkan api lalu tolakkan sambal ke tepi kuali beberapa minit supaya minyak tos sebelum dihidang.  Atau boleh juga angkat dan sejatkan sambal menggunakan penapis santan sebelum dihidangkan dengan nasi putih atau ketupat pulut.  
4. Sambal ini boleh disimpan lama & boleh buat banyak2 untuk simpan stok.   Boleh dihidang dengan apa saja juadah yang rasa sesuai dihati anda... Sedap yang teramattttt!!!

Kad Hari IBU dan Kad dari Kjee (kak Fauziah Samad)

 Semalam masa bertandang kerumah Kjee ada kad selamat hari ibu yang cantik dibuat oleh unclepali dan Kjee dengan berbesar hati menghadiahkan buat semua para ibu yang berkunjung kedapur Kjee.sempena Hari ibu akak nak juga ambil kesempatan untuk mengucapkan selamat Hari Ibu buat Ibu Ibu diluar sana,semuga akan lebih berbahagia bersama anak2 terchinta dan keluarga yang disayangi....apakah agaknya hadiah yang anda semua dapat yer..Anak2 akak nak hadiahkan coklat buat akak tapi diarang suruh akak buatkan coklat cantik2 nanti bagi kat akak...ada ker gitu????tapi pada akak cukuplah anak2 yang menghormati kita dan sentiasa ingat akan kita walau dimana mereka berada,dan sentiasa beringat untuk jadi anak yang baik dan soleh...
Buat Kjee terimakasih sangat atas kad kad yang cantik ini..semuga kjee akan sentiasa menulis dan memberi menu masak yang sedap2.

Gantung Award dari Izah Muffin Lover


Assalamualaikum buat semua pengunjung setia rumah teres KakAsma.nie entri pertama bulan Mei.Kawan kawan lain dah berderet deret menu ditayang..menyelerakan bila berkunjung.Akak ajer yang tak rajin rajin  nak update blog.selalu buat Bw mana yang sempat.Silent reader pada yg berkenan akan menu ditayang...nak jalan jalan tak sempat...
Ni award bulan lepas dah Izah bagi.tapi baru nie dapat digantung.Terimakasih sangat buat Izah ingat juga akak.selalu orang kecik cam akak nie jarang orang nak ingat....hehehheee...Sayang kasih mesra buat Izah yang bercuti balik kg.seronok mestinyer tu....

Saturday, April 30, 2011

Menanti Fajar Sidik dan coklat doorgift

Selamat petang sabtu..baru ni dapat nak post entri.kali ini akak nak tolong promosikan novel hasil kawan baik akak iaitu Raihan Zaffya.Novel terbaru dari Raihan nie baru saja keluar dan kalau nak dapatkan boleh laa berkunjung ke Pesta Buku yang sedang berlangsung di PWTC.hari ini Raihan ada disana.sebagai tanda ingatan pada sesiapa yang membeli novel beliau akak diberikan coklat yang akak buat nie..Hehehe sape sapa yang gi sanan tu dapat laa merasa coklat yang akak buat.
Raihan ni memang kawan akak dah lama.dari novel pertama dia iaitu Kasih KeSyurga dan yang kedua ni akak selalu mengikuti perkembangan dia.akak dan dia duduk setaman,tapi baru baru ni dia dah berpindah ke Seremban..tapi walaupun berjauhan,akak dan dia masih berhubung dan sentiasa bertanya kabar..hehehehe...petang petang nie berceloteh laaa pulak...
Pepun terimakasih yang sudi berkunjung keblog akak yang tak seberapa nie..nanti akak datang jenguk jenguk mana yang belum sempat akak BW..cuti nie sibuk betul...
sapa sapa yang teringin nak buat door gift ke hantaran ke meh laa tempah ngan akak...saja suka suka...cantik tak doorgift nie...Ngeh ngeh ngeh.....!!!!

Friday, April 29, 2011

Apam Dot Dot.

Assalamualaikum semua,wah kali nie akak benar benar bercuti lama.pc kat umah akak buat hal.En.hb akak jenuh laaa juga merepairkannya.Bila dah okay,semangat kerajinan tak mari kat orang sekarang..hari hari masak buat kuih,tapi semua tak dan dipostkan..tapi pagi nie akak nak juga menyertai komuniti geng masak2 but apam dot dot nie..saja mengetest...nak kata okay tak juga..tapi lepaslaa buat makan2.resipi nie lama akak dah amek dari umah disini Azita Zain
.
resipi apam nie semua taukan..akak guna filling blueberry juga...sedap!!!

Bahan-bahan (lebih 100 biji papercup kecil) :
3 biji telur - dari peti sejuk
275 gm tepung gandum
220 gm gula halus
150gm susu segar
3 sudu teh baking powder
1 sudu kecil ovallete
Filling blueberry secukupnya (masukkan ke dalam piping bag)
 
Cara-cara :
  1. Masukkan semua bahan apam ke dalam mangkuk mixer dan pukul kelajuan maxima selama 6 - 8 minit.
  2. Bahagikan adunan kepada beberapa bahagian & titiskan pewarna mengikut citarasa.
  3. Masukkan setiap warna ke dalam piping bag (atau beg plastik yang bersih).
  4. Picitkan sedikit adunan ke dalam mangkuk kertas yang telah disusun didalam acuan lompang.
  5. Picitkan blueberry filling secukupnya.
  6. Picitkan lagi adunan yang berlainan warna sehingga ¾ penuh.
  7. Kukus didalam kukusan yang telah dipanaskan selama 10-15 minit
  8.  

Thursday, March 24, 2011

Udang Goreng tepung

 jangan marah yer tayang udang pulak.sedap tul meratah gitu ajer.cicah ngan sambal...pagi nih akak goreng lagi.sarapan akak ngan umar dan acid.belasah bertiga..hihihii..burok benar bunyinyer kan..amek resipi kat umah Ena Zarina yang lama menghilang..manalah kwn kita tu yer senyap ajer..dah balik malaysia ke???
 buat sekejap,makan pun sekejap....nak mengoreng ajer malas..bab banyak kena buat satu satu...


resipi nie namanya udang celup tepung ala thai,akak bantai ajer,sebab masa salin resipi tak tulis pun tajuk.ngeh...ngeh...ngeh.jadi kalau nak tau detail boleh la gie disini.akak c/p ajer..dan letak disini.senang kalau nak buat lagi nanti.buat Ena toceh..toceh yer..

Bahan-bahan:

  • 20 - 30 ekor udang
  • 80 gram tepung gandum
  • 100 ml air
  • 1 sudu kecil baking powder
  • sedikit garam
  • sedikit kunyit (kalau nak putih tak perlu letak kunyit)

Cara Membuatnya :
  1. Masukkan tepung gandum, garam dan baking powder ke dalam mangkuk.
  2. Masukkan air dan kacau rata supaya tidak berketul.
  3. Biarkan selama 30 minit sebelum digunakan. Kalau masuk dalam peti sejuk lagi bagus.
  4. Udang di bersihkan. Buang kulit, tinggalkan sedikit kulit dibahagian ekornya.
  5. Keringkan udang dengan kitchen tissue. Pastikan benar-benar kering.
  6. Panaskan minyak yang banyak (boleh tenggelam udang).
  7. Pegang bahagian ekor udang dan celupkan rata ke dalam bancuhan tepung.
  8. Bahagian ekor tidah perlu bersalut tepung.
  9. Masukkan ke dalam minyak dan goreng sehingga keperangan.
  10. Angkat dan toskan.
  11. Hidangkan bersama sos pencicah kegemaran anda. Boleh guna sos cili thai, sos pencicah, sos cili, mayonis, tar tar sauce dan sebagainya.

TIPS
  • Pastikan udang betul2 kering bagi mengelakkan dari minyak meletup yer....AWAS!
  • Mungkin jenis tepung yang berbeza sukatan air pun berbeza...bancuhan tepung jangan cair supaya boleh melekat pada udang. Dan jangan terlalu pekat....

Wednesday, March 23, 2011

Nasi Ayam GorengTepung Maruku



 Assalamualaikum semua...Tayang nasi ayam ajer hari nie..jangan marah yer dah habis pong..nasi ayam nih biasa ajer.sama aja resipi nya dengan yang biasa tu..cuma kelainan nasi akak nie adalah ayam goreng nya.
Untuk kali nih akak try buat kelainan sikit pada ayam goreng nya.ada sekali tu tengok kat TV3 ada diajarkan penggunaan tepung maruku babas..jadi akak try laa buat.alhamdulilah jadi dan sedap serta rangup gitu.anak anak pun suka...

Thursday, February 24, 2011

Talam Berlauk

akak suka makan kuih talam.tapi sayang nya dah berapa kali buat talam asyik jadi upside down..sampai dah jadi takut nak buat..cari idea baik nak buat kuih talam yg tak berlapis..senangkan.jadi akak bila google dapat resipi nie..salin ajer kat kertas cam setiausaha..(phm phm ajer kalau setiausaha,semua ringkas2 ajer)..jadi akak tak jumpa kat mana akak amek resipi nie..tapi memang sedap laa akak rasa,dengan lemak2 santan,ada udang dan makan ngan sos...nanti laa akak cuba google balik untuk resipi nyer ya...
Bahan:
2 cawan tepung beras
½ cawan tepung jagung
¼ cawan tepung gandum
1 biji kelapa jadikan 5 cawan santan
Bancuh kesemua bahan ini.
250 gram udang basah goreng sehingga masak
1 camca besar udang kering rendam tumbuk dan goreng sehingga garing
Daun bawang daun sup di potong bulat
Cili merah di dadukan halus
3 ulas bawang merah dimayang dan dijadikan bawang goreng
Campurkan kesemua bahan ini dan bahagi dua bahagian
1 bahagian dicampurkan kedlm bahan tepung dan kacau sebati .
Kukus sehingga ¾ masak taburkan lagi sebahagian bahan2 udang tadi kukus lagi sehingga masak.
Sejukkan baru dipotong makan dgn sos cilinya.
SOS
Cili kering dan bawang putih dimesin halus panaskan dgn air, sos cili sedikit kicap garam gula dan panaskan sehingga pekat. (Masukan sedikit tepung gandum. )

Wednesday, February 23, 2011

Sotong Ala Thai

 Hari ni akak nak share lauk yang akak masak.sotong nie selalu nya mmg buat pening pale nak masakkan!! apa ke idaknya asyik laa sambal.jadi akak olah dan masak camgini..sedap laa kata anak2..
Meh kita tengok resipi yang akak buat ni
 Sotong Ala Thai
source: dari rumah teres kakasma

Bahan2nya:
  • 1 kilo sotong(bersihkan dan kelar belah dalam macam bentuk ketupat @ potong gelang)
  • 3 sudu lada giling
  • 1 labu bawang besar*
  • 3 biji bawang merah*
  • 3 ulas bawang putih*(bahan * dihiris halus)
  • sedikit halia
  • sedikit halba
  • 1 sudu sos tomato,1 sudu sos cili,1sudu sos tiram dan sedikit sos ikan(satukan dan gaul rata)
  • sedikit daun ketimbar,lada api
  • garam,gula dan secukup rasa
  1. sotong dibersihkan,goreng sebentar untuk buangkan airnya,toskan dan ketepikan
  2. dalam kuali panaskan sedikit minyak,tumiskan bahan-bahan yang telah dihiris.
  3. masukkan lada giling,tumis hingga naik minyak,masukkan sedikit halba
  4. bila telah sebati,masukkan sos yang telah digaul tadi.bubuh sekali garam,gula dan secukup rasa dan sedikit air.
  5. Bila dah sebati kuahnya bolehlah dituangkan sotong.dikuti daun ketumbar.gaul rat.
  6. akhir sekali bila telah memekat kuahnya dan elok masak sotongnya.matikan api.taburkan cili padi.
  7. bolehlah dihidang...
Nota akak: kalau suka bolehlah campurkan sedikit tomato,karot,jagung dan bunga kobis..tapi akak tak bubuh.

Video Umar--Buat tatapan auntie2 semua

Ni video hb akak buat sempena Umar cukup setahun.saja buat untuk kenangan.maklumlah sekarang nie semua boleh dibuat asal rajin.tak macam kita dulu dulu tak de video camginikan.kalau adapun gambar itamputih...saja akak letak kat sini untuk suka suka...

Friday, February 18, 2011

Cornflakes cluster Praline

 bila dah buat coklat akak try laa buat cornflakes praline nie.dulu selalu tengok ajer resipi nie kat umah Bdria.bukan aper ada guna coklat..masa tu tak tau lagi pasal coklat2 ni.sekarang ni bila dah tau dan sentiasa ada stok coklat kat rumah..akak pun buat laa..memang sedap..bak kata Bdria kejap ajer licin..dan terlanjur akak post nie akak bagi pihak Umar nak ucapkan berbanyak2 terimakasih buat auntie2 yang bagi ucapan buat Umar,doakan Umar juga...Uamr suka dan sayang semua...muah..muah..muah......(nie mak Umar yang taip..Umar yang cakap..eHHHHH..iye laa tu...):
Cornflakes Cluster Praline
Sumber: Chef Asma blogspot.com
Source:Bdria dari Journal resipi Bdria


Bahan-bahannya:

150gm cornflakes (kellogs @ nestle)
50gm almond strip-bakar dahulu (saya tambah jadi 100gm)
20gm-50gm hazelnut paste @ nutella (sy guna haselnut paste)
200gm milk coklat (sy guna jenama Sicao)
200gm dark coklat (sy guna jenama Sicao)


Hiasan : White coklat - secukupnya & papercup


Cara-caranya:-


1. Cairkan coklat dengan mengunakan kaedah double boiler


2. Masukkan haselnut paste, cornflakes dan badam hiris. Kacau sebati


3. Supaya coklat tidak cepat keras sementara kita hendak memasukkan kedalam papercup, chef cadangkan supaya mengunakan rice cooker yg dipanaskan airnya dan diletakkan bekas coklat diatas nya. (sila rujuk blog chef untuk detail)


4. Masukkan kedalam papercup sehingga habis.


5. Hiaskan dengan coklat putih.

mesti cuba buat....sebab sangat sedap.....ada badam lagi....terimakasih buat bdria yang berkongsi resipi nie..juga buat Chef ASMa yang popular tu atas resipi yang sedap nie....

Thursday, February 17, 2011

Umar dah seTahun hari nie

Assalamualaikum semua..maaflaa lama tul akak tak update apa apa...sejak kebelakangan nie sibuk manjang..ntah apa yang disibukkan akak sendiri pun tak tau..ada masa malas sungguh..ada masa terlebih laa rajin..tapi Hari nie akak merajinkan diri buat kan Umar sebiji kek..dah setahun dah dia hari nie..
macam baru sangat melahirkan dia..dan hari nie dia dahpun setahun..Umar dah pandai berjalan,terlampau rajin buat sepah kat rumah nie..kemana akak pegi dalam umah nie pasti dia ikut..kalau akak masak dia pun sibuk juga.habis mangkuk mangkuk kat tingkat pingan dipunggahnya...hehehe....kalau tengok karenah dia macam tak percaya dia baru nak setahun..Alhamdulilah....

 Umar dah tak sabar nak makan kek..
Semoga Umar akan jadi anak yang baik,soleh dan sayang mak dan bapak ya...






Sunday, January 23, 2011

HolidayOatmeal Cookies

 salam hujung minggu semua!!!.tayangan kukis akak buat pagi nie,terlanjur tu akak.nak cete laa sikit. semalam akak gi Yummie Bangi.walaaa punya laa seronok menyoping... berjam jam kat situ.akak gi bersama adek akak.memborong bahan buat coklat,beli mould,beli bahan buat kek.selagi nampak nak beli.sib baik fulus tak banyak kalau idak mau pitam juga nak bayar..jumaat gi spore tengok ayu buat kukis nie..teruja tul.sebab anak akak pun cam anak ayu juga.cukup suka makan kukis nie.akak jer yang malas nak buat.

pagi nie akak buat sarap nasi lemak halba,sambil buat sarap adek akak minta buatkan kukis nie lepas akak bagitau dia pasal kukis yang sedap ni.akak pun kuarkan bahan dan buat.memang sedap sungguh..buat ayu terimakasih atas tunjuk ajar untuk buat kukis ni..muah ...muah....muah.....akak c/p resepi dari rumah ayu..kalau nak tengok kukis ayu buat di sini.

Sources:-From   http://www.goodhousekeeping.com

Ingredients:

  • 1 1/2 cup all-purpose flour
  • 1 teaspoon baking soda
  • 1/2 teaspoon salt
  • 1 cup (2 sticks)butter or margarine, softened
  • 3/4 cup (packed) brown sugar
  • 1/2 cup granulated sugar
  • 1 large egg
  • 1 teaspoon vanilla extract
  • 3 cup old-fashioned oats, uncooked
  • 1 cup raisins-(Ayu didnt add this-akak too)
  • 1 package (6-ounce) semisweet chocolate chips (1 cup)
  • 1/2 cup almond blend
Method:-
  1. Preheat oven to 350 degrees F. On waxed paper, combine flour, baking soda, and salt.
  2. In large bowl, with mixer on medium speed, beat butter and brown and granulated sugars until creamy, occasionally scraping bowl with rubber spatula. Beat in egg and vanilla. Reduce speed to low; gradually beat in flour mixture just until blended, occasionally scraping bowl. With spoon, stir in oats, raisins, and chocolate chips.
  3. Drop dough by heaping measuring tablespoons, 2 inches apart, on ungreased large cookie sheet. Bake cookies 13 to 15 minutes or until tops are golden. Transfer cookies to wire racks to cool.

Friday, January 21, 2011

Blueberry Muffin

 Muffin yang akak buat semalam..habis dah ya..kalau nak rasa buat laa senang ajer..tapi kalau malas gi kat bakery shop ada yang readymade flour tambahkan telur,air dan minyak jagung..putar2 kejap,dah boleh dibakar..
 tapi kalau rajin dan nak buat sendiri ni ada resipi nyer..ada banyak resipi tapi ni yang akak guna.amek kat fumah Rinnchan..yang memang tersohor dalam bidang masak masak nie..suka dtg kerumah rinn belek2 resipi..terimakasih buat rinnchan..tepek kat sini senang bila nak buat lagi nanti

Sumber:Rinnchan fotopages sini

BLUEBERRY MUFFIN
Bahan-bahan:
280gm butter
240gm gula castor
4 biji telur
2 camca kecil esen vanilla
250ml susu segar
400gm tepung gandum
4 camca kecil baking powder
Blueberry filling secukupnya.

Cara-cara:
1. Ayak tepung gandum dan baking powder sebanyak 3 kali. Ketepikan.
2. Pukul butter dan gula caster hingga berkrim dan putih gebu.
3. Masukkan telur satu persatu dan teruskan memukul adunan.
4. Masukkan esen vanilla dan susu segar. Pukul sebati.
5. Kaupbalikkan tepung ke dalam batter sedikit demi sedikit. Jangan terlebih mengadun.
6. Isikan adunan ke dalam muffin cups separuh penuh. Isikan sesudu blueberry filling dan
tutup semula dengan batter sehingga tiga per empat penuh.
7. Bakar pada suhu 180 darjah celcius selama 25min -30min.


My Homemade Chocolate

 Kat rumah akak coklat memang menjadi pujaan.anak akak kalau gi jejalan  atau gi supa mesti beli coklat.kebetulan sekarang nie tengah musim coklat handmade mari akak pun belajar laa buat coklat nie..adek bongsu akak belajar berbayar.akak belajar ngan dia pree ajer..hihihi..untung tu kan..
 bila dah buat coklat nie kawan akak datang bertandang.akak bagi rasa ..apa lagi dia pun memang suka makan coklat..minta akak buat kan.sekarang ni hari hari akak kena buat coklat sebab banyak dapat tempahan.walaupun bukan beratus ratus tapi boleh laa sebagai permulaan.Noorma dari cendanakasih pun ada ajar akak buat coklat dan bagitau kat mana nak dapatkan bahan.Timakasih yea Noorma.budi baik mu akak hargai..

 Coklat akak tak laa cantik macam orang orang yang dah pro buat..yelah belajar main2 dan buat dengan try n error ajer...
 InsyaALLAH bulan Mac nanti ada kawan akak nak kawinkan anak suh akak buat kan coklat tuk dibuat cendermata padan jemputan yang datang..Alhamdulilah..rezeki..rezeki..jangan ditolak..cuma akak kena laa buat lebih cantik dan pelbagaikan perisa...dan bentuk..banyak lagi bentuk coklat akak ada yang akak dah buat.tu akak ada tayang kat Facebook akak...saja nak memeriahkan....
yang nie pun dah kena tempah..rasa.ikut pelanggan.menyiapkan tempahan nie semalam menyebabkan akak tak dapat nak update blog semalam..seharian menyiapkan..tapi sambil buat ni sempat laa akak buat muffin blueberry dan masak lauk tenghari..nanti akak updatekan yea..

Wednesday, January 19, 2011

Telur Goreng Sambal sos

 Kalau dah tak idea nak masak lauk ,nak nak bila buka petiais hanya ada telur,lauk yang akak tayang nie memang sesuai sungguh,selain senang nak masak,bahan pun tak banyak..bak kata orang pejam mata pun boleh masak.
TELUR GORENG BERSAMBAL SOS
Sumber:Dari rumah teres kakasma

Bahan2:
  • 5 biji telur
  • 1 batang lada hijau(hiris)
  • 1/2 biji bawang besar(dimayang)
  • 3 sudu cili giling
  • 3 biji bawang merah*
  • 1 biji bawang putih*(bahan* tumbuk lumat)
  • 2 sudu sos cili
  • 2 sudu sos tomato
  • garam dan gula dan secukup rasa
caranya:
  1. Panaskan minyak,goreng telur  sebiji demi sebiji.Ketepikan
  2. Kmudian tumiskan lada hijau dan bawang besar hingga wangi.
  3. Masukkan cili giling,bawang yang telah ditumbuk,kacau sebati dan biarkan hingga tumisan naik minyak,
  4. Tambahkan sedikit air,diikuti sos cili dn sos tomato.masukkan garam,gula dan secukup rasa
  5. Akhir sekali masukkan telur yang telah digoreng tadi..kacau rata.padamkan api
  6. boleh lah dihidang .

Egg Benedict Vs Sardine puff

 Salam pagi semua,hari nie akak tayang menu sarapan biasa aja..kira orang yang berkerjaya pun boleh sediakan.beli aje roti dan readymade puff,isi inti yang menjadi kegemaran,bakar siap untuk dihidang.
 kalau akak buat puff nih memang kejap ajer licin..sebab menjadi kegemaran anak anak dirumah
dan egg benedict nie akak buat bila tengok puff dah licin..menjadi kegilaa pada Hb dan anak sulong akak.pantang dibuat...makan panas panas telur jangan masak sangat,memang thumbsup!!!

Tuesday, January 18, 2011

Sweet Bun @ Bun manis

 Projek malam sabtu sebenarnya.sambil buat Homemade coklat akak,akak buat juga roti nie.cuba resipi dari
Nor secubit Garam.dah jadi wallaaaa..gebu,lembut,makan panas panas sedap sungguh..siap ada permintaan lagi.akak buat lagi pagi ahad tu.tu yang ada dua versi.kalau perhatikan ada dua versikan...
 Akak buat satu berinti dengan inti kacang merah dan satu kosong aja.sebab nak makan bubuh butter.memang sedap..
Umar pun suka makan roti..tengok aksi dia yang tak sabar sabar nak ambek roti tu....
                                sebelum dibakar lagi..dalam acuan..tunggu dia naik sikit
                                  closeup sikit......
                          ni yang buat malam punya..resipi akak copy dari rumah nieza nun jauh di Findland dan                            terimakasih buat Nor atas resipi yang bagus ini.

Resipi Sweet Bun
Source:  Nor Secubit Garam.dan Nieza

  • 380gm tepung high protein (tpg roti) 
  • 3 sudu besar susu tepung 
  • 80 gm gula castor
  • 3 sudu kecil yis segera
  • 1 biji telur A ~ dikocok sket dgn garfu
  • 100 ml air 
  • 100 gm water roux
  • 1/2 sudu kecil garam
  • 30 gm butter 
  • 30 gm shortening
Cara :
  1. Masukkan bahan air, telur dan water roux ke dalam bread maker (BM) dan lepas tu masukkan bahan2 kering spt tepung dan susu tepung.
  2. Letakkan gula dan yis di satu penjuru manakala garam di penjuru yg lain.
  3. Tekan suis on pd BM dan setkan pd mode dough.
  4. Tekan start dan biarkan ia menguli utk seketika.
  5. Bila dah membentuk sebiji doh boleh la dimasukkan butter dan shortening.
  6. Biarkan sehingga proses menguli selesai.
  7. Biarkan ia naik hingga 2x ganda atau BM berbunyi menandakan proses sudah tamat.
  8. Ambil adunan dan bulat bulat adunan isi inti (akak buh inti kacang merah).
  9. Letakkan ke dulang bakar, biarkan naik lagi, kemudian sapukan bancuhan ( susu segar + telur + madu ) sebatikan dan sapu atas roti dan tabur gula dan terus bakar dgn suhu 180 -190C dengan api atas bawah lebih kurang 20 - 25 min  atau sehingga masak.
  10. Sapukan marjerin@butter atas roti masa roti masih panas utk mendapatkan roti yg lembab dab berkilat.
#kalau nak doh yg lebih lembut dan gebu boleh la diulang proses menguli tu sekali lagi.
Water Roux: (menggunakan kaedah 1:5 .. 1 utk tepung, 5 utk air.. )
  • 50gm tepung gandum
  • 250ml air
Cara :
  1. Masukkan dlm kuali/pan dan panaskan dgn api sederhana.
  2. Hendaklah sentiasa dikacau supaya tak berketul.
  3. Kacau hingga pekat dan padamkan api ( dlm 2 minit jer)
  4. Bila sejuk masukkan dlm bekas bertutup dan simpan dlm peti ais sehingga nak digunakan.
  5. Keluarkan dr peti ais, biarkan hingga pd suhu bilik baru lah digunakan

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails