Sunday, January 23, 2011

HolidayOatmeal Cookies

 salam hujung minggu semua!!!.tayangan kukis akak buat pagi nie,terlanjur tu akak.nak cete laa sikit. semalam akak gi Yummie Bangi.walaaa punya laa seronok menyoping... berjam jam kat situ.akak gi bersama adek akak.memborong bahan buat coklat,beli mould,beli bahan buat kek.selagi nampak nak beli.sib baik fulus tak banyak kalau idak mau pitam juga nak bayar..jumaat gi spore tengok ayu buat kukis nie..teruja tul.sebab anak akak pun cam anak ayu juga.cukup suka makan kukis nie.akak jer yang malas nak buat.

pagi nie akak buat sarap nasi lemak halba,sambil buat sarap adek akak minta buatkan kukis nie lepas akak bagitau dia pasal kukis yang sedap ni.akak pun kuarkan bahan dan buat.memang sedap sungguh..buat ayu terimakasih atas tunjuk ajar untuk buat kukis ni..muah ...muah....muah.....akak c/p resepi dari rumah ayu..kalau nak tengok kukis ayu buat di sini.

Sources:-From   http://www.goodhousekeeping.com

Ingredients:

  • 1 1/2 cup all-purpose flour
  • 1 teaspoon baking soda
  • 1/2 teaspoon salt
  • 1 cup (2 sticks)butter or margarine, softened
  • 3/4 cup (packed) brown sugar
  • 1/2 cup granulated sugar
  • 1 large egg
  • 1 teaspoon vanilla extract
  • 3 cup old-fashioned oats, uncooked
  • 1 cup raisins-(Ayu didnt add this-akak too)
  • 1 package (6-ounce) semisweet chocolate chips (1 cup)
  • 1/2 cup almond blend
Method:-
  1. Preheat oven to 350 degrees F. On waxed paper, combine flour, baking soda, and salt.
  2. In large bowl, with mixer on medium speed, beat butter and brown and granulated sugars until creamy, occasionally scraping bowl with rubber spatula. Beat in egg and vanilla. Reduce speed to low; gradually beat in flour mixture just until blended, occasionally scraping bowl. With spoon, stir in oats, raisins, and chocolate chips.
  3. Drop dough by heaping measuring tablespoons, 2 inches apart, on ungreased large cookie sheet. Bake cookies 13 to 15 minutes or until tops are golden. Transfer cookies to wire racks to cool.

8 comments:

  1. Nampak ranggup dan sedap. Sesuai untuk minuman petang.

    ReplyDelete
  2. salam kak asma,
    wah padanlah telinga kita gatal dari semalam, tak tahu lagi kat melaka ada orang sebut nama kita..heheh..
    sekali pagi ni nampak ada kukis kat sini rupanya....jadilah kan kak, buat sendiri lagi muai..asik nak beli aje..bengkok kita kan..hehehe..anyway, thank you sudi cuba ya kak..

    ReplyDelete
  3. nampak pun dah sedap tu..eh ada iras iras femes amos ni kakasma hehe.Boleh buat untuk cny:)

    ReplyDelete
  4. wah sedapnya cookies ni kak...kalau ler dapat ngap lagi sedap ni..cicah air kopi lak...sejuk2 kat sini mkn apa pun sodap!..hehehe

    ReplyDelete
  5. Salam..dah copy resepi..nak fikirkan masa nak buat je..sibuk sangat sekarang ni :-)

    ReplyDelete
  6. Dari jauh nampak rangup, dari dekat memang habis ku bedal.

    ReplyDelete
  7. Salam KakAsma,
    Wahhh bestnya cookies, klu petang2 dpt makan cookies ni kan ka best, post mai Penang sikit leh...

    ReplyDelete

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails