Friday, May 27, 2011

YUMMY DONUT

 Meh semua datang umah akak.bawa ler tupperware ke tipuware ke,ada donut pagi nih.lembut ajer donut yang akak buat.resipi dari rumah MAMAFAMI.Mama punya source dari Rima.akak buat pun sebab tepung roti ada separuh lagi.jadi saja nak cuba resipi yang guna tepung roti.
 tergoreng geseng sket.maklumlah tukang kacau ada,nak berdukung laa,tak mau diletak..sape lagi kalau bukan sitecik Umar.Resipi kat sini yer.Terimakasih MAMAFAMI dan juga RIMA.akak ada satu lagi resipi tapi tu nanti nak cuba juga.resipi dari MISS MIRROR SINI
YUMMY DONUTS
Posted by : MamaFaMi
Source : Rima of Bisous A Toi

Ingredients :
(A)
500g high protein flour - bread flour
100g sugar
11g instant yeast
4 egg yolks
200 ml water

(B)
100g butter / margarine
1 tsp salt

White Cooking Chocolate - melted
Cooking chocolate - melted
Sprinkles

Method :

Stir ingredients A, knead until lumpy, add ingredients B, continue to knead until smooth elastic.
Rest dough for 10 minutes.. divide dough into several balls weighing 40g each.
Rest for a further 20 minutes.
Punch a hole through the middle, then fry until cooked. Drain. Chill.
Dip one side surface of the donut in the melted chocolate, sprinkle almond.
Place donut in fridge to harden chocolate..

21 comments:

  1. akak...nak donut...
    sedappnya tengok.....
    gebuuu...

    ReplyDelete
  2. Wah wah wah Akak... buat terliur saya je pepagi ni. Blom sarap lg ni tau! Badan tak sihat.. ingat nak mkn kat luar je la arini.

    ReplyDelete
  3. Salam kakasma!!! kita dtg nak bg umar kek niii :D nak bawak balik donut akak niii dah lamaaaaaaaaaaaa dah tak meroti gini donut pun sama malas betulll nak meroti sejak2 bercuti berblogging itu hari hihihi...

    ReplyDelete
  4. Salam Kak..
    Ada orang tak ni?? kalau takde nak bagitau saya ambik 3 ketul donut tuuu...esok pulangkan bekas yerr...

    ReplyDelete
  5. salam kak.. ita pernah buat donut ni tapi tak sempat nak berposing... ihiks.. tapi donut inti kastad tu sedap gak.. suka.. kalau anak2 suka seronk bila kita memasakkan kak

    ReplyDelete
  6. wahh sedapnya tgk donut akak tu suka topping choc tu...lama tak buat donut juga ni..

    ReplyDelete
  7. kakasmaaaaaaa...nk gaak donut gebuss nih 3 ketui..ada lg x??

    ReplyDelete
  8. Assalam kak,
    wah tengok donut orang jelous lah..kita ni bilalah mendonut..anak2 suka donut..lembut kejadian donut ni ya kak..

    ReplyDelete
  9. assalam asma..nape tak suruh datang esok je..dah tentu akak boleh bawak tupperware,..he he..

    ReplyDelete
  10. lama tak buat kueh donat..dah kurang mulut nak makan.

    dah pandai jalan ek umar ..rasa nak buat apam tu tapi tak jadi sebab tak suka sebab ada tapi

    ReplyDelete
  11. baru je makan donut...tapi saya belilah...nak buat juga sendiri...ni dah start cuti sekolah nak buat ni...ramai kakitangan ...anak-anak tukang makan..

    ReplyDelete
  12. Salam Kak Asma,
    Amboi Umar tolong ibu goreng donat ke... hehe...tak pernah try guna tepung roti.mcm best pulak.

    ReplyDelete
  13. As'salam kak asma

    peminat donat dah samapi depan pintu ni kak, tak nak ajak masuk ker makan sama2 donat tu.. hehehe. rasa seronok kalau dapat buat donat masa anak2 sedang cuti sekolah ni kan kak. tapi nak mendonat ni belum sampai seru lagi. sok lusa harap2 adalah seru tu samapi (mood rajin lah tu) hihihi.

    ReplyDelete
  14. salam kenal kak..tkasih singgah 'dapur' sy :) kat sini pun mcm2 yg sedap2..blh la sy cuba nnti :)

    ReplyDelete
  15. kak asma!! windu nya....donut tu xkan mkn sorang je...pos la sket...hihii....E-na kt japan lg sis...

    ReplyDelete
  16. Salam kunjungan.. blog menarik.. singgah la ke blog saya :)

    ReplyDelete
  17. assalam,
    dah lama kita tak buat donut...tgk org buat nampak sodap .....

    ReplyDelete
  18. Salam kunjungan.. blog menarik.. singgah la ke blog saya ;)

    http://www.zuwairiaiman.com

    ReplyDelete
  19. Salam Ramadhan Al Mubarak dan selamat berpuasa buat Kak Asma sekeluarga :)

    ReplyDelete
  20. Slmt Hari Raya, maaf ya kalau ada salah atau tersilap kata.... AlongRoz

    Lama dah KakAsama menyepi, winduuu.... cepat lah kembali. Umar pekaba?

    ReplyDelete

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails