Thursday, January 12, 2012

ASAM PEDAS TETEL

 selamat pagi semua,terimakasih atas kunjungan kaawan kawan keteratak akak yang tak seberapa ini,maaf yer lum sempat lagi nak taip resipi keria ngan cucur badak nun kat bawah tu..tapi tak apa,sebagai pemujuk akak nak tunjukkan menu akak masak ini,Kat rumah akak tak ramai yang berminat dengan lauk ni,yelah kan kalau asam pedas ikan atau ayam masih lagi ada pengemarnya,dan kena masak setiap minggu,kira lauk wajib gitu,mula cadang beli tetel ni sebab nak buat mee jawa kunun kunun nyer..tapi tak jadi.
nak buat pun senang ajer......
.Akak beli 3 inggit tetel ni,dah bersihkan dengan sedikit kunyit serbuk dan bilas kemudian toskan,selalunya tetel nie dah siap bersiang kecil2.bahan lain cuma 1senduk lada kering yang telah dikisar bersama 1 biji bawang besar,2 ulas bawang putih,sedikit halia dan lengkuas,1 batang serai,belacan,untuk masakan ini akak tambahkan 2 batang lada merah.Hiriskan 2 biji bawang merah kecil dan tumiskan sebentar,masukkan sedikit halba dan diikuti bahan kisaran tadi.tumis hingga naik minyak.masukkn sedikit air dan daging tetel tadi,tambahkan garam,perasa dan sedikit gula diikuti air asam jawa.masukkan daun kesum,hirisan bunga kantan,akak tak bubuh apa2 sayuran dalam lauk kali ini.cuma sebelum dimatikan api akak masukkan tomato yang telah dihiris.

13 comments:

  1. as salam...kak ham nak asam pedas semangkuk..cicah ngan jemput2....sedappppnya..

    ReplyDelete
  2. slrrpp..sedapnya kak. lama sungguh tak makan lauk macam ni.

    ReplyDelete
  3. Salam Kak Asma..yang ini saya akan hirup tak pandang kiri tak pandang kanan dah

    ReplyDelete
  4. lama dah tak buat asam pedas tetel..
    terliur lak nengoknya..he3

    ReplyDelete
  5. Ham,
    tak pernah lak cicah ngan jemput2..sedap yer..boleh laa bila bila nnti masak petang2 buat jemput2 pulak..gud idea nih

    ReplyDelete
  6. Kamalia,
    hehee suka yer tetelan..geng laa kita kan..hirup kuah mmg laju ajer ..:)

    ReplyDelete
  7. Kak Paty,
    kak kalau tak pandang nanti salah ceduk ..har..har..har...sama kita kak nak nak tetel tu ada ...ermmmmm

    ReplyDelete
  8. Mas,
    pas nih boleh laa masak..nak bagi dah habis laa pulak

    ReplyDelete
  9. Umar pon makan ni gak? Psssttt Umar, kalo mak ekau bagi makan ni, ekau koba an kek auntie yo.

    ReplyDelete
  10. Assalamualaikum Asma, waduhh3...ni kalau dpt makan dgn nasi panas2, kuah tu bior kasi banjir2 sikit memang meletop! Tambah waktu hujan tak berhenti dr pagi ni, dpt hirup asam pedas mmg terangkat. Sedap mengunyah tetel2an ni kan! :))

    ReplyDelete
  11. Assalam kak asma,
    wah lauk asam pedas sedap ni kak...lagi2 kalau kak asma yang masak..
    boleh bertambah nasi kita tau..hehe..

    ReplyDelete
  12. salam kak asma...tgk tetel ni teringat nenek lieza suker masak kari tetelan kalau raya mesti ada...tp cucunya yg sorang ni tak reti makan..hehehehe

    ReplyDelete
  13. alam thun baru kak...hope lum trlambat lgi yee...kita pun klu kat bahrain biasa duk msk asam pdas kmben...sdp kan asam pds ni..xmuak..xkira la ikan ke dging..

    ReplyDelete

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails