Monday, December 5, 2011

KEK SUJI LAGI

Salam pagi buat semua pengunjung pengujung rumah akak,Minggu nie dah tersenarai dalam rumah nie kena buat marathon kek,sebab pengemar pengemar tegar ramai kat rumah nie,terutama dak kecik Umar,jadi sebagai pengikat kasih sayang mak dan anak2.....cewah geli dengar kan,akak buat kek suji,kek badam nostalgia,coklat moist kek{yang nie tak sempat nak amek dah kena makan}.
 Kira nie hidangan awal Disember laa kan,pada yang suka kek tu akak dah dua tiga kali juga buat kek suji nie,memang merbeles,Dan ada permintaan dari Cikgu Zana tuk akak buatkan sebiji kalau akak ada balik keAir Hitam bila bila nanti,
 Resipi yang akak buat pada kali nie hanya setengah aje,kalau buat satu adunan memang berbaloi.apakan daya stok butter hanya ada satu aje,jadi memang tak sampai malam kek nie dah selesai,,,,

Resipi nie dulu akak amek kat rumah Fida DUBAI,akak memang lama cari resipi yang camgini.jumpa pulak kat rumah Fida,Alhamdulilah!

KEK SUJI
{Sumber Fida Amida Dubai}
{SUMBER IRMA IRYANI SAID buku resipi pesta perut}

Bahan2:
  • 400 gm mentega{guna anchor utter}
  • 240 gm tepung semolina{tepung suji}
  • 2 sudu besar susu pekat
  • 1 biji parutan kulit oren
  • setengah biji jus oren
  • 4 biji telur
  • 10 biji kuning telur
  • 300 gm gula kastor
  • 160gm tepung naik sendiri
  • 100gm badam cincang
Caranya:
             Pukul mentega dan susu hingga kembang dan ringan,Masukkan tepung semolinamkulit limau dan jus limau,Gaul rata dan perapkan semalaman supaya tepung semolina kembang.Perap disuhu bilik dan tutup dengan plastik.ESOKNYA ....panaskan ketuhar 180 darjah,gris acuan dan alas dengan kertas kuih.Pukul telur,kuning telur dan gula hingga betul betul kembang.Gaul rata pada adunan yang diperap semalamam.Masukkan tepung dan badam cincang,sedikit demi sedikit.\tuang kedalam acuang kek dan bakar selama 45 hingga 60 minit.pada minit ke40 turunkan suhu ke150 darjah.


12 comments:

  1. memang suka dgn kek suji..nak try lah..ese ambik resepi ni ya asma.hehe..

    ReplyDelete
  2. i copy your recipe boleh? suka dpt resepi camni-klassik...teruskan mencuba pelbagai resepi ya ;-)

    datangla singgah blog saya
    http://suteraterengganusilk.blogspot.com/

    ikhlas,
    wanG

    ReplyDelete
  3. jgn lupa kak .. oder saya tu.. nnti tau2 dah balik rembau semula jer tu.. teringat2 kek akk ni.. walaupun tak pernh rase.. hihihi...

    ReplyDelete
  4. Salam Kak Asmah

    kita pernah wat kek suji sekali tapi tak pernah wat macam cara akak tulis tu (peram semalam. kalo ada kelapangan Yat wat ek kak..ni my sis' fav..

    ReplyDelete
  5. kak ma ku cayang wah harus ku bikin ni sedapnya suji kek

    ReplyDelete
  6. Assalam kak asmah,
    wah ada kek suji kat sini..belum pernah rasa kek suji macam mana kak..heheh jakun habis ni..ada rasa macam suji2nya tu mesti sedap ni kak....

    ReplyDelete
  7. Assalamualaikum akak...
    diana dtg nie bawa ayam goreng rempah 5 nie... hehehhee... nie dtg cnie nak mintak kek suji tu.. nampak sedap sesangat...

    ReplyDelete
  8. Singgahh sini tengok resepi, tepung semolina tu tepung apa???? tepung suji ker??? maaflah saya budak baru belajar.. ehehehee

    ReplyDelete
  9. salam akak...wat pe tu? ada lagi tak kek suji ni?? nk sepotong yer... mula2 tgk telur 4 bijik, kira ok laa...tp bila nampak kuning telo 10 bijik...alamak...terus cancel... takut tak jadi..hahaha....

    ReplyDelete
  10. sedapnya tgk kek suji ni kak...nieza suka kalau resepi guna tepung suji ni. tapi kek ni guna byk telur juga yer.

    ReplyDelete
  11. salam kenall..
    nampak so yumm..

    ReplyDelete
  12. Tahniah menarik blog ni...buat i semangat nak ke dapur.

    ReplyDelete

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails