Friday, November 25, 2011

Nasi Lemak Santan Wangi

 Assalamualaikum dan selamat pagi semua,pagi  ini akak nak share satu resipi nasi lemak yang sangat lembut wangi dan sedap..dan paling penting kurang kolestrol...Kawan akak perkenalkan Santan wangi nie untuk akak cuba buat nasi lemak..Dia bagi free akak pun cubalaa masak..Memang berbaloi menggunakan santan nie.Buat pengetahuan semua santan Wangi nie adalah santan yang diperbuat dari Kelapa Sawit yang diperah dan dijadikan santan.Lepas nie boleh laa cuba cari Santan dari kelapa sawit ni dipasaran..
Resipi nasi nie akak gunakan Beras Basmathi sebab kebetulan ada stok beras nie kat rumah akak...Dalam pic tu akak hanay buat sambal tumis biasa,ayam goreng rempah dan rendang daging hitam yang akak panaskan..Layannnnn...

Resipi Nasi Lemak Santan Wangi
Sumber:Dari rumah teres KakAsma

Bahan2:

3 cawan beras basmathi(akak guna cawan biasa kita minum tu)
3 cawan santan + 2 cawan air biasa
1 biji bawang besar*
sedikit halia*
1 ulas bawang putih*(dimayang halus)
1 batang serai(ketuk)
1 sudu kecil halba
2 helai daun pandan
garam


Cara membuatnya:
  1. Basuh beras kemudian toskan.
  2. Dalam periuk nasi elektrik,panaskan sedikit minyak tumis bahan dimayang hingga layu dan wangi.masukkan halba dan serai juga garam.
  3. Masukkan berasdan daun pandan kacau sebentar.Padam api dan alihkan periuk ke elektik.
  4. Masukkan santan dan air..kacau dan biarkan ia masak sempurna...
Ini saja nak enterprem Umar yang terbaru..hehehe pantang ajer nak snap gambar..Dah macam macam akalnya sekarang...Buat auntie Lieza nilah Wajah Umar yang terbaru..

11 comments:

  1. Salam Rindu & Slmt pagi Asma yg ku ingati :)

    Kelapa sawit blh dijadikan santan yer Asma? Mungkin disini blm ada penjualan santan wangi nie.Nmpk sedap jer & wangi nasi lemak yg diltk halba bersama daun pandan..teringat mkn nasi lemak ditepi jln masa blk kampung dulu2.. sedappp

    ReplyDelete
  2. Ops lupa nak komen..
    Susust badan si Umar ni..dh makin nakal yer hehehe..peluk cium utk hawa yer asma :)

    ReplyDelete
  3. nmpk susut umar tu kak.. saya prnh juga santan jenis ni.. baik utk kesihatan.. klau santan kelapa tu mmg lagi sedap rasanya.. bagi saya la.. bila2 klau balik bp.. buatkan saya kek suji yer.. ni oder tau..

    ReplyDelete
  4. salam kak.. lama sangat tak menyapa akak... umar pun dah besar sangat dah... seronok tgk senyumannya tu... nak makan sini leh ..:)

    ReplyDelete
  5. asma..mana nak dapat santan wangi tu asma..
    memang betul la susut badan umar..kecik2 dulu montel..agaknya dah pandai macam2 ni kecik sikit la badan dia kan..

    ReplyDelete
  6. Salam Kak Asma... Miss u!!!
    Lama betul Akak tak bersiaran... cam org merajuk je.. alih2 je muncul dgn resepi nasi lemak ni...Sib baik. Kalau tak, nangis tau MM tak dpt baca entry baru Akak lg. Hehe..

    ReplyDelete
  7. assalam kak Asma, apa khabar kak.lama tak singgah sini. nasi lemak pun dah lama abis yer baru saya nk sampai..hehe

    ReplyDelete
  8. As'salam Kak Asma

    Nasi lemak memang satu hidangan yang sedap dan memang tak lekang setiap hujung minggu mesti nak beli oleh anak2 ct. Tapi tak boleh amalkan selalu gak kan kak. Bolehlah cuba nanti guna santan ni, kena cari kat giant atau carefore mesti ada kot.

    harap kak asma dan family sihat2 selalu ya :)

    ReplyDelete
  9. www.santanwangi.com/

    ReplyDelete
  10. santan wangini bahaya..........baik makan santan asli......cari la maklumat.......ape2 hal mpdaus.hashim@gmail.com

    ReplyDelete
  11. santan wangini bahaya..........baik makan santan asli......cari la maklumat.......ape2 hal mpdaus.hashim@gmail.com

    ReplyDelete

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails