Wednesday, December 14, 2011

DONUT KENTANG

 jalan jalan pagi hari singgah rumah Puan CT DELIMA sini,ada hidangan donut kentang.anak akak memang ada suruh buat donut tapi ada masa malas nak buat.tengahari sambil masak akak suruh anak akak uli sendiri adunan.cuti cuti sekolah nie elok ajar anak anak kita kedapur.selain untuk kemudahan esok bila mereka dah dewasa kita boleh juga goyang kaki sekejap.yelah tinggal suruh aja bila kita nak..hihihi....tapi suruh yang baik aja taw!!
 bila tengah menguli akak tanya dia ati letak telur tak..alamak!!!akak lupooo betul nak suruh letak telur.walaupun ikut resepi yang ct buat tapi akak tak laa ikut betul betul sukatan nyer.hah amek ko.akak pun pukul sekejap telur tu dan campurkan pada adunan yang telah diuli oleh anak akak.tambah kan tepung.uli balik sehingga adunan licin dan cantik.anak akak kata ooooo camgini yer mak..

 bahan bahan spt kentang,susu,garam,air suam,gula akak blend ajer.Dalam mangkuk akak bubuh tepung bercampur dengan 1/2 peket mauripan.tuangkan adunan cair kedalam tepung dan uli.tengahari semalam cuaca panas,cantik untuk mengembang kan adunan..sekejap aja adunan naik kembung.suka anak akak tengok adunan yang dia buat menjadi..hahahaha tuah kan tumpah kenasi!!!miahahahaaa....

 resepi akak guna resipi yang biasa akak guna cuma tambahkan kentang seperti resepi ros jintan manis.boleh tengok kat rumah CT yer.kalau nak ikut resepi yang ini pun boleh juga..ikut selera laa yer.

Resipi Donut Kentang.
Sumber:Jasmeen photopages dan Ros Jintanmanis.com


 Bahan2:
  •  2 biji kentang rebus hingga lembut dan boleh dilenyek
  • 3 cawan tepung gandum
  • 1 sudu besar susu tepung(2 sudu besar)
  • 6 sudu gula castor(3 sudu)
  • 2 sudu kecil garam(1/2 sudu)
  • 150ml air suam(akak campurkan sedikit susu cair + jadikan 150ml)
  • 1 biji telur(resipi jasmeen tak bubuh-ikut resipi ros)
  • 1/2 paket mauripan
  • 3 sudu besar shortening(akak guna majerin)
Cara2nya:(akak permudahkan)
  • Masukkan bahan bahan  kedalam blender kecuali tepung dan yis mauripan.
  • kisar hingga sebati dan halus.
  • dalam mangkuk besar masukkan tepung dan yis,gaul rata,kemudian masukkan bahan yang telah diblend tadi.
  • gaul bersama uli hingga adunan tidak melekat ditangan.
  • tutup adunan dengan tuala mbersih dan biarkan hingga adunan naik sekali ganda.(akak jemur ditegah panas)
  • bila telah mengembang,tumbuk tumbuk adunan untk mengeluarkan angin.biarkan sekejap dalam 10 minit kemudian boleh laa dicanai dan dibentukkan dengan acuan donut.
  • goreng dengan api yang sedang hingga kekuningan.toskan dan biarkan sekejap sebelum disalut dengan gula castor.
 
Nota akak: akak buat dua versi satu salut dengan gula saja dan satu lagi cairkan coklat compound dan taburkan dengan kacang tanah yang digoreng dan dikisar..






16 comments:

  1. kak ma cayang wah mendonut akak ye kita ni asyik berniat je tapi tak terbuat buat lagi

    ReplyDelete
  2. Salam kak...

    Bila tengok teringinlah pulak, lama tak buat

    ReplyDelete
  3. Kak Asma..

    MM selalu beli kentang dpt kentang ganyut je la Kak, kulit dia cantik, tak bertanah, tapi rebus berjam2 pun tak empuk2.. terus fobia nk beli lg.

    Arini anak MM pun MM kerahkan buat keja dapur..dr yg sulong sampai yg kecik sekali.. tapi takde la hebat sgt pun.. buat sandwich je.

    ReplyDelete
  4. aslmkum kak.. selalu sy buat donut biasa jer.. teringat jugak donut kentang ni.. tpi bila smpi masa nk buat.. malas pulak nk merebus kentang.. hihihi

    ReplyDelete
  5. Assalam kak..wah ramai juga yang mendonut..kita pun dah lama tak buat donut ..rasa nak buat tapi malas ni..hehe

    ReplyDelete
  6. SALAM K.ASMA..WAH!JALAN KAT UMAH AMIE PON MENAYANG DONUT KENTANG GAK..PAKAT KER?:D

    ReplyDelete
  7. salam kak~ tun pun mendonat jugak nii.. x sabar nk makan bila tgk donat akak nih.

    ReplyDelete
  8. kakkk..kita dh bwa ware ni...isi pnuh2nya..esk xyah msk lgi dhh...muahhh..

    ReplyDelete
  9. lamanya tak buat donut kentang nie..boleh la try utk minum petang nanti

    ReplyDelete
  10. Salam Kak Asma...sedapnya nampak, terasa2 kat ujung lidah..hehe...nanti nak cuba lah sekali :-)

    ReplyDelete
  11. salam kak.. memang sedap donut kentang ni.. gebu je .. suka makan... rajin anak dara akak tu..:)

    ReplyDelete
  12. rajin anak akak.betullah tu mana tumpahnya kuah kalau tak ke nasi...

    ReplyDelete
  13. Wah pandai anak dara akak buat donat. Memang betul, kena juga belajar masak sikit2 bila ada masa mcm cuti sekolah ni. Nanti boleh lah tolong sikit2 kat dapur kan. cantik dah donut yang dia buat tu. mesti seronok lah kan :)

    ReplyDelete
  14. sedap tu kak.. dah lm xmkn donut..rajin ye ati tolong mak kat dapur.

    ReplyDelete
  15. assalam kak, sedapnya donut tu..lama dah saya tak buat donut ni.rajin anak dara akak tu untungla maknya:D

    ReplyDelete
  16. Salam k.asma..lapar lak mlm2 singgah & tgk donut ni.nakkkkk yg salut cekelat tuh :D

    ReplyDelete

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails