Tuesday, December 6, 2011

SUP TULANG SEDAP

 Dah petang petang tayang sup tulang,jangan marah yer,tengahari ni akak buat sup tulang nie ajer.hb beli sekilo tulang lembu.dia suka beli tapi tak makan pun tulang nyer.hanya hirup kuah ajer.makan dengan mee kuning dan bihun sekali,ikut suka yang makan ler kan

Resipi simple ajer,akak suka masak main campak campak apa yang ada dalam petiais,tak ada bahan buat tak tau ajer,tapi sesiapa nak cuba resipi simple nie boleh aja

Resipi sup tulang sedap{saja nak menyedapkan tambah sedap}
sumber: dari rumah teres kakasma

bahan2nya:
  • sekilo tulang lembu
  • sedikit halia
  • 1 biji bawang besar*
  • 2 biji bawang kecil*
  • 3 biji bawang putih*[Bahan * ditumbuk }
  • sebatang serai{diketuk}
  • 2 biji kentang dan karot
  • 1 bungkus perencah sup
  • 1 bungkus rempah bunjut
  • separuh bungkus rempah kurma
  • rempah penumis 4 sekawan
  • garam dan secukup rasa maggie
Bersihkan tulang,basuh dn direbus,masukkan hirisan halia,serai kentang dan sup bunjut,Dalam kuali panaskan minyak,tumiskan bahan ditumbuk,kemudian masukkan rempah penumis.perencah sup,rempah kurma dan serbuklada hitam gaul rata dan biarkan hinnga naik bau,angkat dan tuangkan kedalam  periuk rebusan tulang,Tambahkan garam dan secukup rasa,biarkan sup ini mendidih dan daging tulang lembut,siap untuk dihidang,Sup ini sedap dihirup bersama sambal kicap,,,



5 comments:

  1. Asma ni yang nak buat sup tulang ni..
    kalau dah namanya asma dah bagi tau sedap..dah tentu sedap sangat tu.

    ReplyDelete
  2. Salam Kakasma. Memang sedap nyaaaa.... alamak tak tahan peyut tgh lapor ni.

    ReplyDelete
  3. Salam kakkkkkkk...sori kakk kita xthu pun kak kmbli brsiaran..sbb kita sdri pun dkat stngah thun sunyi sepiii..pastu dpur pun kita kunci..hehee..kak sklrga apa kbar..waaa dh bsar ye anak bongsu akak...mksih ye kak sdi jnguk dpur kita...smga silaturrahim trus trjalin..muahhh..

    ReplyDelete
  4. salam kak.. bila akak kata makan dengan mee atau bihun tu sedapnya kak.. lama tak makan tulang gitu..:)

    P/S: memang kak lawa kak Ena tu.. slim je,, jeles ita tau.. hik hik

    ReplyDelete
  5. Kak Erna,
    hehehe bagi sapa yang tengok tingin lak buat.sedap tu tambahan ajer..hihihi

    along,
    sup sup nie buat guna apa pun sedapkan ,seseklai menghirup!!!

    Maz,
    tu arr nak masuk tak leh..sekarang dah ok.ta dg jengah akak dari jauh.amin mmg doa akak selalu agi ikatan kita kan dek kan...

    Ita,
    aha makan ngan mee sedap.tapi akak makan gitu ajer buh sambal kicap banyak2.berpeluh2.duk depan kipas!hihhi
    tu arr suka tengok rupa Ena yang cute tu

    ReplyDelete

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails