Friday, January 29, 2010

Apam Beras

Pada yang belum pernah buat apam beras ni akak cadangkan buat laa tuk minum petang nie.senang dan cepat jer buatnyer..akak buat pun sebab Yatie yg duk kat Louisiana bagtau apam nie lembut cam salju..akak c/p dari umah yatie nie..rajin tul adek sorang nie,dah berbagai bagai menu bulan januari nie..tak terkejar akak dek kerajinan dia..huhuhu....terimakasih ye yatie
Bahan-bahannya.

2 cwn nasi
2 cwn tepung gandum
2 cwn tepung beras
1 cwn brown sugar
3/4 cwn gula pasir(dua2 gula pasir pun takpe)
2 1/2 cwn air
2 sudu kecil yis (mauripan)
kelapa parut dgn sedikit garam

Cara-cara

  1. Blend nasi dan air sehingga hancur(masukkan air sedikit-sedikit..blend sampai halus)
  2. Setelah hancur, campur brown sugar dan gula ke dalamnya dan blend sehingga sebati.
  3. Dlm bekas lain,satukan tepung gandum,tepung beras dan yis.
  4. Selepas itu,masukkan bahan cecair tadi ke dlm bekas tepung. Kacau sehingga sebati.
  5. Perap selama 3 jam.
  6. Panaskan pengukus dan balut penutupnya dengan kain.
  7. Sapukan sedikit minyak pada acuan kecil.
  8. Masukkan dlm acuan kecil dan kukus selama 15 minit..
  9. Hidang bersama kelapa yg telah di gaul dengan sedikit garam..atau enak dimakan begitu saja.

Thursday, January 28, 2010

Sardin Puff

Akak memang tak pernah buat puff berinti nie.selalu jer tengok kat umah kengkawan.terliur laa gak.nak lepas niat kena beli kat kedai.akak konfius sebenarnya nak buat guna kulit pratha tu.tapi bile hari tu akak beli barang dapur nampak jenama kawan ni,akak pun beli laa.nak try buat.tapi akak tersilap beli.tapi bile dah dibuat jadi laa pulak.cuma len kali akak kena buat lagi cantik dan sungguh2...yang pasti anak akak kata ooo camnie ke mak yang kita selalu makan kat luar tu..hehehe lepas nie tak yah beli kita buat jer..dapat banyak dan boleh makan sampai kenyang..yelah kalau beli kat luar kena berkongsi kongsi makan sebab nak berbagai rasakan...
Akak hanya buat inti sardin jer..len kali boleh laa isi macam macam kan intinya...

Roti sosej Breadcrumb

roti sosej breadcrumb ni akak buat tuk buat sarapan anak anak sebelum pergi sekolah.lama tak buat,jadi akak buat arrr..biasa laa tekak mak yung teragak jer mesti nak buat.takut lak yang kat dalam nnti asyik meleleh tak sudah..nak ajak sama makan dah selamat menjalani proses penghadaman..rasa nyer semua tau buat roti sosej nie...

Monday, January 25, 2010

Sambal udang bersos

ingat nak buat tempura udang.tapi bila tengok udang yang cenonet nie tak jadi lah nak buat.maakan cukupkan.kejap jer mesti habis.jadi akak pun buat sambal udang.dapat makan sekeluargakan..kan...masak macam buat sambal tumis udang tapi akak tambah dengan cili sos,tomato sos dan sos tiram..taburkan sikit daun ketumbar.lain laa sikit rasa nyer...

Thursday, January 21, 2010

Dorayaki

Anak lelaki akak suka tul makan dorayaki nie.dia mula syok nak makan sejak diperkenalkan oleh adek akak yang bonsu masa akak balik kampung december lalu.hari hari kalau boleh dia nak makan dorayaki nie.kebetulan kat Pekan AirHitam tu ada orang menjual dorayaki nie...
bila akak cete akak selalu makan dorayaki nie masa kat Jepun dulu,anak anak tanya mak tau tak buat dorayaki nie..
Buat memang tak pernah tapi bila anak anak suka nak makan kita sebagai ibu nie jadi rajin pulak nak membuat nyer..akak pun gie laa melancung ke Jepun umah Hana bab dia ade buat dorayaki nie tapi versi pankek..akak balik semula ke msia tengok kat umah AM JB ade lak dia tunjukkan dorayaki bentuk bulat nie..memang menyelerakan tengok..jadi akak pun buat laa.tau ape akak guna pan yang buat muffin tu.bakar atas dapur gas jer.walaupun tak secantik hana ngan am jb buat tapi rasa tetap sodappp..hehehe perasannn kejap.yelah mana tak sedap,ikut resipikan..
tapi tengok kat pic tu terkeluar inti kacang merahnya kannnnn...
resipi Dorayaki

Bahan bahan
  • 100 gm tepung kek
  • 1/2 sudu kecil soda bikarbonat
  • 60gm gula halus
  • 2 sudu besar madu
  • 2 biji telur
  • 1/2 sudu minyak masak
  • 1/2 cawan susu segar
  • vanila
  • pes kacang merah(sebagai inti)
cara cara:
.>>>>>>masukkan kesemua bahan kedalam mixer,kacau hingga aduan sebati
>>>>>>panaskan kuali nom stick,sapukan sedikit mentega.
 >>>>>>masukkan sesenduk adunan.biarkan hingga adunan masak
>>>>>>buat hingga habis,dah siap baru dibubuh inti dan lapiskan kembali.

Tuesday, January 19, 2010

Kek Pisang Coklat

Jemu tentunya sape yg datang bertandang umah akak nie.asyik ayam rosemary tu jer yg ditayang.bukan ape takde yang special akak nak pamerkan.jadinya semalam petang masa baring baring akak teringat akan kek pisang nie.akak gi umah kak ina kl,mencari resipi.resipi nie Nor Ganu punya,kak ina buat dan kata sedap...akak pun cubalah buat.memang sodap..nak nak bile dah simpan sehari terasa betul....pada Nor dan kak ina kl terimakasih yer..kita copy paste jer resipi nie,dan tambah sikit bahan..

Kek Pisang Coklat
  • 250gm mentega/marjerin(akak guna butter anchor)
  • 3/4 cawan gula caster(akak bubuh 1/2cwn gula caster,1/4cwn gula perang)
  • 2 cawan tepung naik sendiri
  • 5 biji telur gred A
  • 1 cawan pisang yg dilecek
  • 1/2 sudu teh soda bikarbonat
  • 1 sudu teh serbuk kayu manis(tambah sendiri)
  • 1 sudu teh esen vanila
  • 150gm coklat masakan - diparut menggunakan pengupas kulit ubi kentang atau boleh juga dicincang
  • sedikit badam kisar kasar-

Cara-cara

  1. Panaskan oven 180C. Griskan loyang dengan mentega/marjerin dan taburkan tepung.
  2. Ayak tepung. Sekiranya tiada tepung naik sendiri boleh juga diguna tepung gandum biasa dan tambahkan 1 sudu teh baking powder.
  3. Masukkan soda bikarbonat ke dalam pisang yg telah dilecek dan gaul sebati. Saya hanya menggunakan 1/2 sudu teh soda bikarbonat supaya kek tidak terasa pahit.
  4. Pukul mentega hingga putih dan masukkan gula. Pukul lagi hingga kembang dan gula hancur.
  5. Masukkan telur sebiji demi sebiji sambil terus memukul hingga habis dan sehingga adunan betul-betul kembang. Masukkan esen vanila dan pisang lecek. Pukul hingga sebati.
  6. Masukkan tepung sedikit demi sedikit hingga habis dgn kaedah kaup balik.
  7. Masukkan coklat chip dan gaul sebati.
  8. Masukkan ke dalam loyang dan tabur lagi coklat chip dan kepingan badam dan bakarlah hingga masak, lebih kurang 45 minit.
  9. Kek pisang ini lebih sedap dimakan ketika masih suam2 panas kerana masa tu coklatnya masih lagi cair dan bahagian tepi/atas kek agak rangup
  10. Selamat mencuba.

Thursday, January 14, 2010

Ayam panggang Rosemary

Orang len buat ayam panggang nie dah berkali-kali.Akak asyik jer terliur,bile nak buat jer ade saje bahan yang tak de..masa tengok resipi kat umah kak ina kl ade buh madu.adehhh lupa lak nak beli madu..akak gi lak umah Inahar Ali..tengok ayam panggang rosemary..akak ade yang kering punya..jadi akak buat ler olahan dengan kedua dua resipi tu,tambah itu ini dan jadilah ayam panggang nie...
akak perap terlebih lebih masa bab terlupa.bile anak akak tanya mak ape nie..baru akak teringat nak panggang..memang lazat sungguh.jadi abaikan yang tergesenggg tu yer..lembut,dan terasa semua bahan yang ade..anak anak suh buat lagi....

tapi camner nak bg resipi kalau akak main taram jer bahan2nyerkan..hanya makan ngan sos jer.tak buat pun sos lada hitam..hehehe bab dah terlebih hitammm

Monday, January 11, 2010

Ayam masak sos

Lauk nie akak masak hari sabtu.dah pening sangat nak masak.jadi akak main campak campak bahan nyer.masuk sos ikan,sos tiram,sedikit pes lada,kicap dan selagi ade bahan kat dapur..huwaaa sib baik semua kat umah kata sedap mak!!!
hb tanya ape nama masakan nie.ntah????main hentam jer bang....janji hari nie ade lauk nak dimakan.
jadinye kalau sesape tanya akak resipinyer akak mmg tak pandai nak tulis....

Thursday, January 7, 2010

Apam Eno

Sudah hampir seminggu kita semua berada ditahun baru 2010.baru malam nie akak sempat nak post sikit masakan yang akak buat petang nie tadi.kalau diikutkan banyak yang akak patut postkan,tapi tu laa bile akak nak postkan n3 cari gambar yang dah anak akak uploadkan tak jumpa.memang frust tul,akak buat bubur som-som,lepat pisang,kek zebra,acar telur puyuh..tapi tu semua tak dapat nak akak postkan..sob...sob...
bile cerita kat hb akak dia kata buat laa lagi masakan dan kuihmuih tu..dapat makan lagi..adeh!!! malas laa pulak..tu yang akak tak de nak story mory kat sini.
tapi hari nie akak dah buat apam eno nie,cepat2 akak suh anak akak uploadkan..dan dapat ler akak postkan buat tatapan semua yang bertandang...hehehe mane tau ade yang bile tengok jer teragak lak nak buatkan...
Resipi akak ade kat tajuk kuihmuih yer..ni kes malas nak taip panjang panjang....

Terlanjur tu akak bubuh sekali doorgift pemberian Ros sempena pembukaan rasmi rumah baru dia..akak dah gi melawat dah..ermmm dalam sibuk2 masih rajin lagi dia masak masak..mmg salute tul kat die..(yes!!! puji puji nie bukan ape manetau sok sok dapat barang yang dia tak larat nak bungkus)gurau yer Ros..pepun selamat majujaya..dengan umah baru ros nie...Terimakasih sebab ingat gak kat akak....

Thursday, December 31, 2009

Parcel dari seseorang...

sedang akak duk berehat rehat menonton tv tiba-tiba ade sms masuk dalam hp akak.masa tu akak masih dikampung lagi.sms tu kata ade parcel tuk akak yang dihantar,berserta dengan sedikit makanan.tapi hanya barang barang ni aje yang dapat akak tunjukkan sebab coklat,halwa dan kismis dah habis kena belasah.buat yang memberi hadiah nie akak nak ucapkan ribuan terimakasih atas ingatan dia buat akak.akak sungguh terharu..
pas nie dapatlah buat pizza ke tart ke kan..senang!!!
hah yang nie senang akak nak buat kek..yesss tapi ntah bile boleh buatkan..sekarang ni musim sibuk..harap harap dah lapang nnti bolehlah akak menerai barang barang nie...

Abuk-abuk


Masa duduk kat kampung hari tu,ade saje tekak nak makan itu ini.dek kerana duduk kat kampung bahan bahan keliling rumah,cuma tggl beli bahan asas tu yang buat akak terajin nak buat makan makan.
Sebelum balik kerembau akak sempat suh adik bungsu akak amek kelapa,cari daun pisang,daun pandan dan macam macam lagi untuk akak bawa balik kesini.hah penuh bonet kete dibuatnya.
Jadi hidangan kuih pertama yang akak buat kat sini tu yang jadi tayangan.hehehe kuih Abuk abuk.kuih kegemaran anak anak dan akak juga.makan panas panas sedap tul...

Bahan2 kuih ni senang jer.Akak guna setengah kilo sagu biji yang berwarna hijau,setengah biji kelapa muda dan gaulkan dengan sedikit garam.Akak gaul rata sagu yang dah dicuci dan ditoskan dengan kelapa tadi.masukkan kedalam daun pisang yang dibentukkan kelonsong sesudu besar,bubuh gula melaka yang dah dihiriskan halus sedikit dan ditutupkan kembali dengan sesudu lagi sagu biji tadi.bungkus bentuk kun dan siap untuk dikukus.Akak kukus dalam 20 minit..dah siap bolehlah dimakan..ermmmm sedap sungguh.

Wednesday, December 30, 2009

cerita gathering ngan member lama

Salam semua,yesss lama tul akak tak membebel kat sinikan.bukan ape sejak balik kampung sebelum aidiladha tuh hingga laa akak kembali semula ke rembau,dalam diam tak diam akak tinggal kat air hitam hampir sebulan.memang tak dijangkakan nak duduk kat sana lama,tapi tu arrr ade masalah teknikal jadi dapat laa akak dan anak anak duduk lama.yang kesian hb akak ler tercongak congak sorang.jadi tak dapat laa nak update blog akak nie....dalam masa sebulan tukan.pada yang sudi berkunjung tu terimakasih sangat yer...
balik semula kerembau,mak ooooiiiii dari luar cam tak caya tu umah akak.sebiji cam umah tinggal dah bertahun.habis semua pokok akak tanam kering,rumput boleh bela ular!!!!tu arrr sape suh duk kg lelama kan..padan muka akak.
tapi laaa nie dah cantik balik dah.. jadi akak nak start cete step by step laa ape akak buat masa kat kampung.masak masak ade tapi nnti dulu ye..akak cete pasal akak gathering ngan member sekolah sewaktu tingkatan tiga hingga lima dulu.lama tak jumpa lebihkurang 31tahun,bermacam2 cerita keluar..ade yang punya anak dah besar panjang dan ade yang hampir bermenantu..maklum lah ade yang bernikah awal...

ni member akak masa tgktan satu hingga lima.yang berbaju putih tu sekarang pengarah syarikat pelancungan.dia punua sendiri.orang cina tapi tersangat baik ngan akak.dulu masa sekolah kawan2 panggil akak ngan dia kembar cina melayu.hehehe....yang baju kurung merah nie mmg tersangat close .dia kawan susah senang akak..ewah ..ewah....
jangan gelakkan yer mak yung semakin bolaaaat bak kata Hana.dalam ramai ramai kawan yang datang tu hanya akak sorang jer yang preggy..mulanyer malu tapi ramai yang tumpang seronok..jadi hilang malu akak..kawan akak yang baju kurung tudung pink tu anak anak dia dah besar panjang.yang sulong akan keGerman sambung belajar kat bandar tempat Amy German tinggal.ingat nak kontek Amy ler pasnie bagi tau pasal ni..ade gak geng baru buat amy nntikan..
akak saje jer nak kongsi cerita nie..cerita dalam percutian akak akan sambung balik nnti yer.akak ngan anak anak dan adek beradik akak ade pergi ke air papan mersing.mandi mandi dan bemalam disana.nnti akak story mory ye..tunggu!!!!

Wednesday, November 25, 2009

E-kad dari Hasue

E-kad raya dari hasue sempena Hariraya Aidiladha yang bakal menjelang jumaat ini.walaupun tak semeriah aidilfitri tapi sebagai umat islam kita tetap menyambut dengan penuh kesyukuran.terimakasih buat Hasue atas ingatan nye ini...

Mee Tomato

Salam pagi rabu.Hari ni InsyaAllah jika tiada aral melintang akak dan anak anak akak akan balik ke kampung akak diAirHitam,Johor.dah tua gini balik kampung sendiri masih terasa seronok tau.almaklumlah nak menyambut Hariraya aidiladha bersama adek beradik akak disana.
Hb akak tak ikut sama.dia akan beraya bersama ibu dan adik beradik dia diJasin.kebetulan ujung bulan hb akak sibuk sikit ngan kerja dia.tak boleh diusik.hehehe..tak per laa mane mane pun samakan.

Menu akak masak ni dah semalam punya semalam.hehehe...bukan ape dah banyak sangat nak update tu yang kena lineup..akak buat mee tomato nie bab masa beli tulang lembu hari tu akak beli sekali daging batang pinang sikit.kat umah akak mee tomato nie memang jadi peberet.anak akak kata buat selalu pun tak per.laa jemu laa pulak kan.
Mee tomato ni sebelum kebanjiraan kuah....
setelah dibanjiri kuah,inilah ghuper mee tomato akak.sayang nyer dah habis nak ajak...resipi akak ade letak kat mee tomato yea.cari laa kat sebelah...

terlanjur tu nak Ucapkan SELAMAT MENYAMBUT HARIRAYA AIDILADHA buat semua teman teman,adek adek dan semua yang sudi berkunjung keumah akak nie..

Tuesday, November 24, 2009

Blueberry muffin

Akhirnya tercapai juga cita cita nak buat muffin.tapi ade cerita disebalik hasrat nak buat muffin nie.akak beli tray muffin terbesar laa pulak.masa beli tak perasan yang tray tu besar.semangat berkobar kobar nak buat muffin punya pasal.dah ler mahal.satu dekat 16 inggit.tapi akak beli satu jer tray tu..hehehe..mane larat nak beli sampai dua.nnti nnti ler bila ade fulus boleh tambah koleksi kan..sebab dah terbesar tray tu akak bantut kan dulu hasrat nak buat muffin tu.tapi mane bleh tahan.akak tengok kat umah cikwan taipei comeii jer muffin die.nampak sedap.
Jadinye semalam pagi akak tanya anak bujang akak agak agak boleh ke potont tray tu.cuba punya cuba okay laa gak.jahanam akak nyer tray.tapi tak per janji still leh guna.yelah cawan muffin tu akak guna yang biasa ajer.nak guna yg cantik cam kat umah Mimi berpolka dot ungu mane ade jual kat sini.huhuhu...
resipi muffin tu kena gi umah cikwan taipei kalau nak buat..kalau akak rajin nnti akak copy paste kan yer...
closeup sikit nampak tak blueberry kat muffin tu..tu yang akak suka belasah..ermmm sedap.tak cukup satu..hehehe maklum laa makan dua owang!!!!
tapi tak penuh isi dalam cawan muffin nie tu yang tak montok.takper janji sedap sangat.....

Monday, November 23, 2009

Sup Tulang

Inilah sup tulang yang akak teragak tul nak makan.sebenarnya dah lama nak makan lepas tengok kat umah kak ina kl dan dak hana buat.tapi sebab asyik manjang tak sihat tu yang tergendala ajer nak masak masak.kebetulan ni tgh cuti sekolah jadi dapatlah menunaikan hasrat dihati nak buat.ade yang tolong buat.akak hanya menumiskan ajer.bahan bahan anak akak yang siapkan.senang kerja..
Akak suh anak akak kisarkan Bawang besar 2 biji,bawang merah 4 biji,bawang putih 5 biji,halia sebesar ibu jari,lengkuas dalam 1/2 inci.Tulang dah bersihkan dalam sekilo akak beli,rebus dengan api perlahan masukkan sup bunjut sekali.Bahan kisar tadi akak tumis darat,maknanya berasingan.masukkan rempah 4 beradek,perencah sup adabi sebungkus,titikkan serai dan biarkan hingga naik minyak.kemudian masukkan kedalam periuk berisi tulang tadi.perasakan dengan garam,perasa dan serbuk lada sulah.kalau nak pekat sikit bubuh sedikit tepung.kacau rata dan biarkan merenih dengan cantik.bolehlah dihidang kan bersama daun sop,bawang goreng dan sambal kicap..Nyam!!!!nyam!!!!!

Terima kejutan posto dari Jepun



Pepagi sabtu lepas akak teragak tul nak makan sup tulang.kalau ikutkan hati memang tak larat nak keluar umah.tapi hb akak ajak juga akak keluar ambik angin katanya.kalau ikutkan hati akak nak baring baring melayan sesak nafas yang tak sudah sudah.cuaca yang selalu tak menentu membuat akak semakin parah.huhuuuuu tu ler sape suh cari kerjakan..tapi bile fikirkan rezeki akak kuat kan gak semangat..

Balik dari pasar anak akak kata mak ade hadiah dari jauh.iye ke..diunjukkan kotak parcel dari Jepun.Mak oiii seronok nyer.Terimakasih Banyak buat Adekku Hana dan family bersusahpayah antar barang barang yang comeii comeii buat akak.
antara barang barang pemberian Hana.ade cetak donut.lepas nie akak boleh laa selalu buat donut cantik cam Hana buat....ade bekas mayonis cantik sungguh.agak agak boleh buat roti jala kot,cuma kecik sikit.tapi boleh cuba nnti.yang pasti acid dah isi air dibuat sembur sembur satu rumah..pastu di siram nye kepala dia..sejuk mak!!!!!Tak terkata akak hana....sob...sob...sayangggggg hana...

Birthday gift dari Along Roz

Teruk betul akak kan.baru nie nak tepek birthday give dari Along Roz.kalau kek tu kek betul dah lama habis.sib baik kek dalam pic ade laa lagi buat tatapan akak.terimakasih bebanyak buat AlongRoz.sudi bagi akak hadiah nie.hehehe Along pun tengah busy sekarang kan.

Wednesday, October 21, 2009

Terima hadiah dari Hasue

Petang ni tadi akak dapat sms dari seseorang,betul ke no hp yg diantar sms tu no akak.akak tanya sape nie..tak lama kemudian akak terima sms ..nie sue Hasue laa kakasma..laa sue nie tak dapat nak masuk shoutbox blog akak.
ghupernya dia nak bagi hadiah kek coklat hasil tangan dia buat hadiah harijadi akak.terharu akak susahpayah sue contact akak bab nak bagi hadiah nie..terimakasih sesangat sue atas ingatan ikhlas sue buat akak..akak terima hadiah nie yea..sue sayang akak,akak lagi sayang sue walaupun kita nie jauh dimata tapi dekat dihati...

Popia

Masa teman blogger akak nak datang tu..antara menu akak nak hidangkan adalah popia.akak dah siapkan intinya.bila nak dibuat rupa rupanya kulit popia tu dah berkulat.akak simpan dalam freezer intinya.dan semalam akak buat laa popia nie..
bahan bahan untuk inti popia:

kulit popia secukupnya
7 -8 ekor udang hidup hiris halus
2 ulas bawang putih*
3-4 ulas bawang kecil*
garam dan perasa
sedikit tauge*anggaran
timun hiris batang mancis
karot hiris batang mancis

caranya:
  1. panaskan sedikit minyak,tumiskan bawang.masukkan udang,kacau dan bubuh garam dan perasa.
  2. masukkan bahan sayuran.kacau hingga sayuran sebati.jangan terlalu lama.matikan api.
  3. sejukkan dan bolehlah diletakkan keatas kulit popia.buat hingga habis inti.untuk melekatkan kulit popia ini agar tidak terbuka semasa mengoreng akak guna kan bancuhan tepung gandum dan sedikit air.siap melipat bubuh bancuhan tepung dan lekatkan..
  4. goreng dengan minyak panas,dan api yang sederhana...
untuk sambalnya:
  1. 3-4btg lada merah
  2. 2 ulas bawang putih
  3. sedikit sos tomato
  4. sedikit sos cili
  5. gula dan air masak
  6. perahan limau kasturi
  • masukkan kesemua bahan kedalam blender kecuali air perahan limau.blend hingga hancur,keluarkan dan masukkan kedalam mangkuk kecil dan masukkan air perahan limau.perasakan..bolehlah dihidangkan bersama sama popia yang telah digoreng..

  1. caranya.

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails