Showing posts with label tomyam. Show all posts
Showing posts with label tomyam. Show all posts

Tuesday, April 27, 2010

TOM YAM CAMPUR

tom yam ni pun masak main campak campak..hehehe jangan marah yer asyik campak campak jer..tul laa kan..bahan nya ape yang ade dalam sebok jer..nak ikut resipi nnti satu pun tak jadi nak masak..nak kena ade itu ini..akak masak guna udang ngan sotong ajer..
*didihkan air dalam periuk,masukkan seketul kiub ayam.mayang bawang holland sebiji,hiris bawang putih halia, lengkuas sedikit(agak2 ler),ketuk 2 btg serai,campakkan dalam periuk tadi..masukkan 2 sudu besar sos ikan,garam (sikit ajer_sos ikan dah masin),bila dah mendidih masukkan hirisan karot,udang dan sotong,daun limau purut,akat daun ketumbar..akhir sekali masukkan tomato.cili api tumbuk aksar dah perahan limau kasturi.dan sayur lain (akak tak letak tak de)..dan sedikit santan..biar mendidih..perasakan..boleh lah diangkat dan hidangkan..ermmm hirup panas2 sedap!!!
abaikan pic tak gitu jelas nie..maklumlah kamera masih kat kedai..

Tuesday, June 16, 2009

Tomyam putih Vs budu


Hari ni akak masuk dapur cepat.malas nak duk kat dapur lama lama.boleh rehat panjang sikit.bukan ape biase tuh nak menggemukkan daging daging kat badan..
akak masak ayam goreng masak kunyit,tomyam putih aje dan budu.

ni resipi tomyam putih cara akak.atas permintaan cikgu zana...

Bahan2:
  • sotong dipotong bulat..ikut banyak mane laa iye.
  • udang
  • hirisan ayam
  • 2 batang serai
  • 1 labu bawang merah potong bulat atau hiris biasa
  • 3 biji bawang putih ditumbuk
  • sedikit halia hiris hipis
  • sedikit lengkuas
  • 1 1/2 sudu besar sos ikan
  • sedikit serbuk pati ayam
  • jus limau kasturi
  • daun limau purut
  • sedikit cili api
  • stok ayam
  • sayur sayur ikut suka yea.akak cuma letak kobis hiris aje.
caranya:
  1. masukkan stok ayam kedalam periuk.masukkan bawang putih,halia,bawang merah,serai dan lengkuas kedalam stok ayam tadi.biar mendidih.
  2. kemudian masukkan sos ikan,serbuk pati ayam,jus limau,daun limau purut,cili api dan sayuran.
  3. akhir sekali masukkan sotong,udang dan hirisan ayam.perasakan dengan garam.
  4. setelah mendidih bolehlah diangkat.
  5. kalau ade daun ketumbar boleh diletak masa nak diangkat.
budu ni akak makan camgini ajer.tak pandai nak masak jadi lauk.ade ker resipi tuk lauk yang letak budu,kot sape sape ade mai ler kongsi ngan akak.sebelum budu akak habis...

Friday, April 3, 2009

Tomyam campur


Masak tomyam sebab senang
potong potong hiris hiris campak kedalam periuk
orang malas camtu ler
asal ade hidangan atas meja makan
resipi sama saja dimane mane
so layan jer leee menu tengahari kite..

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails