Minum petang ni akak buat karipap.lepas masak lauk tengahari tadi akak buat inti dan uli sekali kulit untuk karipap nih.resipi untuk karipap akak amek kat umah Hana.buat dua inti kentang dan sadin..
Wednesday, May 13, 2009
Tuesday, May 12, 2009
Kuih Lompang
Buat untuk minum petang akak hari nih.tengok resipi kat umah bro rozzan.tapi kena adjust sikit..kalau nak tanya sedap ker idak...kena tanya tukang ghase akak.dia kata bolehhhh laaa..eh ellleee....cam gitu ler nasib chef kan..pepun dah hampir selesai tuh...untuk resipi kuih lompang nih akak cp dari umah ah mat gebu.bile akak tengok resipi tuh sama cam akak buat.walaupun tengok kat umah bro rozzan.akak dulu ingat ade jiran akak buat kuih ni guna air kelapa.tu yang puas mencari resipi nih.akak try and error ler projek kuih ni..tapi akak buh sikit air kapur untuk rasa kenyal.ade yang kata boleh letak air alkali.akak nak cuba satu hari nnti..betul ker letak air nih ok..
Bahan-Bahannya :-)
250 g tepung beras*
120 g tepung ubi*(disatukan dan diayak)
1 cawan air kelapa
3/4 cawan air
1 cawan gula*
1 cawan air*
2 helai daun pandan*(*dimasak hingga larut dan biar sejuk sedikit)
Pewarna makanan mengikut kegemaran
Kelapa parut putih + secubit garam, gaul rata
Cara membuatnya :-)
- Panaskan kukusan. Lenser acuan dengan sedikit minyak masak. Ketepikan.
- Masukkan tepung tadi dalam satu bekas, tuang air kelapa, air dan juga air gula. Kacau hingga rata dan tapis. Letak pewarna kegemaran dan kacau hingga sebati.
- Panaskan acuan sekejap dalam kukusan. Tuang bancuhan kuih 3/4 penuh. Buat hingga siap dan kukus 10 - 15 minit. Biar kuih betul2 sejuk sebelum dikeluarkan dari acuan.
- Hidangkan bersama kelapa parut tadi.....
Ikan pekasam
Lemak cili api ikan talapia dan sambal gesek
Mai ler semua jemput makan kat umah akak..hari ni terghajin ler pulak.akak masak lemak cili api ikan talapia style owang nogori ngan sambal gesek...Yang nih ros onigiri mesti tau kan..kawan akak bagi ikan talapia ni sampai 12 ekor.minta akak buat ikan pekasam.jadi akak kata leh tak masak lemak barang seekor dua..dia kata masak ler.lebih buat ikan pekasam.ape lg menjadi laa projek akak.kirim jiran akak beli ayam kat pasar tadi jadi akak goreng gitu ajer.
sambal ni cili api,ikan bilis dan bawang merah ditumbuk.buh garam sikit.pas tuh perahkan limau kasturi.makan mentah gitu.kalau orang jawa bahan ni digoreng dulu.tak de perah limau..kita orang panggil sambal totok(betui tak hana!!!!!)..
Monday, May 11, 2009
Kek Orange Soft
Masalodeh II
bahan bahan untuk masalodeh nih:
- 1 mangkuk kacang dhal(rendam semalam)
- 1 labu bawang merah (hiris halus)
- sedikit jintan manis(tumbuk kasar)
- sedikit daun kari (hiris halus)
- lada kering(gunting halus)
- sedikit pati ikan bilis
- garam dan sedikit perasa(jika suka)
- kisar kacang dhal guna pengisar kering
- separuh kisar halus sedikit,separuh lagi agak kasar
- semasa mengisar masukkan sekali jintan manis
- masukkan kacang yg telah dikisar kedalam mangkuk
- masukkan bawang hiris,daun kari,lada,garam ,pati ikan bilis dan perasa
- gaul sebati..bila telah sebati ambil sedikit dan dikepal bulat dan dileperkan.
- panaskan minyak dalam kuali..masukan kacang dhal td.goreng hingga kekuningan.
- pastikan telah benar2 masak..boleh lah diangkat...siap untuk dimakan
Sunday, May 10, 2009
Sosej roll versi akak
Kad Hari Ibu dari LindaFendi

pepagi nih akak baru sempat nak mengadap pc.tak ada apa apa pun entry masak2 semalam.cuma tuk sarap pagi jer.anak akak yang bongsu tiba tiba demam.panas benar badan dia.walaupun tak merengek dan masih boleh bermain tapi risau juga.Alhamdulilah pagi ni badan acid dah beransur okay..hilang risau dan ngantuk sebab sejak pukul 2 pagi tak tidur menjaga dia...buka pc ade pesanan dari Linda suh amek kad kat umah dia.Terimakasih bebanyak yea Linda..cantik kad nih..akak suker tul dapat kad cute nih maklumlah kan hari nih hari ibukan,..kepada kawan kawan yg mengucapkan selamat hari ibu buat akak,Terimakasih yang tak terhingga diatas ingatan yang begitu bermakna buat akak..Buat semua akak pun nak ucapkan ucapan yg sama yer...Sayang semua dari hati yang ikhlas....semuga Allah memerkati ikatan persahabatan kita ini...dan moga kita sentiasa dalam lindungan rahmat dan inayah NYA..
Saturday, May 9, 2009
Nasi Goreng Mentega vs Jemput2 ikan bilis
Kad Selamat Hari Ibu dari Kak INA KL
Malam tadi Kak Ina tinggal pesan suh amek kad dari umah dia.waaa suker nya hati akak.berbunga bunga cam kat pic tu..terimakacih yea kak Ina ingat kat kita..yelah kita ni kan mom mom yang vogue gitu..kak Ina,saya amek sekali gambar kak ina buat kenangan kat umah ni..soweii errr..tak per kan..sayang kak ina....
Friday, May 8, 2009
Kad Hug Bear dari Suzi Adelaide
Masa jengah umah Suzi tadi dia ade bagi akak kad nih..cantik nyer..akak suker sesangat..bestkan kalau ade bear tu in real...rasa nak hug juga..Terimakasih..Thanks...Arigato...buat Suzi....diatas ingatan nih buat akak...psssttt..ade lagi yg len tak....heee tak malu ler akak nih..dah bg betis nak paha laksss kan..
Telur Dadar Bungkus
Pan kek
Thursday, May 7, 2009
Kari Ayam
Hari nih akak rajin sikit...masak kari ayam,goreng ayam berempah ngan kacang panjang goreng..tapi tak lak buat sambal belacan..kalau ade sambal belacan mesti beat nih...lupa ler..jadi akak ingat nak ler bg sikit kat Ita Yokohama...cian dier tak sihat hari nih...harap harap tak teruk sakit ita tuh...akak doakan ita cepat sembuh..makan ubat yea...sambil tuh jamu ler lauk akak nih...
Wednesday, May 6, 2009
Masalodeh
roti bakar,sosej,kentang goreng
Asam pedas Sardin
untuk asam pedas nih:
bahan bahan;
- 2 tin kecil sardin(akak suka tin kecil ikan nyer banyak dan kecik2)
- pes lada(lada kering+bawang merah+bawang putih-yg siap diblend)
- halia tumbuk
- serai sebatang ketuk
- bendi dan tomato bulat
- 1 sudu besar tomato sos
- daun kesum
- garam dan perasa(optional)
- minyak
- panaskan minyak,tumis halia dan masukkan pes lada hingga terbit minyak
- masukkan air,serai,bendi dan tomato sos.biar mendidih sebentar
- masukkan ikan sadin,garam dan perasa dan daun kesum..biar masak.
- bila dah mendidih,matikan api siap untuk dihidang...
- akak tak letak asam sebab dah masam ngan sos tomato..
Award dari LIEZA
Mekacih kat Lieza nun di Sarawak.bagi akak award nih....maaf laa amek dah lama tapi baru nih dapat nak buh dalam blog.bukan ape kalau hb dah pegang pc memang tak dapat nak buat ape ape.soweii eh!!!tag nye akak kena pikir dulu ape nak ditaipkan...10 perkara dan fact about me...
- akak suka gak bertenet nih...jenguk umah kawan2..kongsi pengalaman
- akak suka baca novel,majalah yg ade deco rumah ke,kecantikan ke ..n mcm mcm ler
- akak paling suka menghias rumah...ubah suai perabut(sampai hb ngan anak2 pening)
- akak suka melancung(masa anak dara-skrg dah kurang,) dan bersoping
- akak suka tanam bunga tapi banyak yg tak idup subur,tuan nyer cbuk laa tuh
- akak suka menjahit dan cuba resipi(bab tak gitu pandai memasak)
- akak anak kedua dari 9 adik beradik 7p 2l
- akak asal dari AirHitam Jhr,(owang jawa+kampar),tapi skarg duk kat Ns...
- akak ibu kepada 6 cahayamata...2p 4l
- akak suka berborak,penyedih tapi kuat semangat sikit kot,...tu aje ler ye bnyk2 kang masuk bakul laksss....
- Kakchik
- As NZ
- Noorma Sri kembangan
- PrincessHaryati
- Suzi Adelaide....
Monday, May 4, 2009
Marble Kek
kek lagi.dah boleh buat kedai kek laa kot.asyik buat kek.bukan ape ramai peminat kat umah nih.anak akak yg bongsu suka benar ngan kek.ni pun buat atas permintaan dia..
Subscribe to:
Posts (Atom)