Thursday, July 8, 2010

Blueberry Muffin/cupcakes


 pagi semua..waa baru nie dapat nak post everything yang dah akak masak2..menu biasa ajer..tapi tu laa nak gak kongsi ngan semua apa yang dah akak masak..cewaahhh macam laa sedap sangatkan..hihihi..takper yang penting kita suka..nie laa cupcakes yang dah akak buat..ada yang kata muffin,tapi sebenarnya akak guna resipi cupcakes vanila dalam simpanan akak..bila dah buat eee sedapnyer.ada blueberry jam dalam tu.tak sabar2 masa buat tu nak merasa..tapi soweii laa yer kat pic tu akak tertaip cupcakes..hehehehe tu laa sape suh pepandai kan..resipi akak nie dah lama salin..tapi sukatan sama ngan Ika buat jadi akak copy paste dari umah dia ajer..maceh yer dek..Ika tengah bercuti cuti sebab berpindah dan sibuk..akak harap jangan lelama bercuti..nnti ghindu lak ngan Ika...

BLUEBerry Muffin
source:IKA dan CIK MAT GEBU.


130 g mentega berkualiti
125 g gula halus
3 biji telur gread "B"
250 g tepung gandum*
10 g susu tepung*
15 g baking powder*(*disatukan dan diayak)
130 ml susu sejat "IDEAL"
1 camca teh esen vanilla
Bluebery filling secukupnya

CARA MEMBUATNYA :-)
  1. Panaskan oven pada suhu 200C, alas muffin pan dengan paper cup atau guna muffin cup jenis keras. Ketepikan.
  2. Putar mentega dan gula halus hingga berkrim, masukkan telur satu persatu sambil terus memutar hingga kembang. Jarak waktu antara 1 biji telur ialah 1 minit.
  3. Pada kelajuan perlahan, masukkan tepung tadi berselang seli dengan susu cair, hingga habis dan di akhiri dengan esen vanilla. Putar hingga rata.
  4. Sudukan ke dalam muffin cup tadi 1/2 penuh dan sudukan 1/2 camca teh blueberry filling, tambah sedikit lagi adunan. Buat hingga siap.
  5. Masukkan dalam oven yang telah dipanaskan tadi dan turun kan suhu kepada 180C, bakar selama 20 - 25 minit atau hingga peerang keemasan. Sejukkan sebelum dihidang untuk minum petang...Menghasilkan kurang lebih 20 biji muffin bergantung pada saiz muffin cup yang anda gunakan.


2 comments:

  1. salam kak as...sedap ye kak? nmpak gaya kena masuk list la.muffin ni.hehe

    ReplyDelete
  2. kak asma..mufin nih dah byk kali saya buat..mmg kena dgn tekak kami sekuarga..best2..mintak seketul/sebijik..ngeeee

    ReplyDelete

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails