Wednesday, August 5, 2009

Ayam sambal bersos

Tak terpikir pulak hari ni masak ayam lagi.tapi bila jiran akak tanya nak kirim bahan bab dia nak gi pasar,jadi akak pun kirimlah.cuma tak tau ape nak dibeli.jiran akak senang ajer..akak belikan ayam aje lah kalau tak de ikan yg berkenan.okay ajer laa kan..tapi ape nak dimasak ngan ayam nie..pening pulak nak pikir..
akhirnya akak goreng ayam nie,bila dah siap digoreng akak keluarkan lebihan minyak tinggalkan sedikit,akak masukkan pes lada(bawang merah+bawang putih dan cili kering..akak mmg sentiasa ade pes ni dalam esbok).masukkan hirisan daun sop,biar hingga lada masak dan naik minyak.campakkan hirisan tomato,bubuh 2 sudu tomato sos,2 sudu cili sos dan kicap manis.akhir sekali masukkan gula dan garam..perasakan.biar betul betul masak.masukkan ayam goreng tadi.matikan api gaulkan dan boleh lah dihidang...cubalah ade kelainan masakan yang nie..

8 comments:

  1. wah kak as....sedap ni!!!!

    ReplyDelete
  2. salam ...
    macam berjanji pulak menu kita hari ni.. uda masak ayam sambal jugak... hehehe.. tapi lain sikit ghupanya.. pening kepala.. hari2 kena masak ayam.. al maklum cek abg tak mkn ikan..

    ReplyDelete
  3. asma ..lauk ni kalau pekena ngan nasi minyak memang sedap..ada pulak acar rampai..pergh terangkat u..

    ReplyDelete
  4. tengok resipi mmg tau da sedapppp...!!

    ReplyDelete
  5. ain,
    sedap ker..hehehe tanya laa pulak..mmg ok ain..hb akak ngan anak anak suka....senang hati!!!

    ReplyDelete
  6. mamaUda,
    wah bagus la kita ade chimestry..akak pun bab tak tau nak masak aper..tu yg masak camgitu..janji dimakan kan..uda

    ReplyDelete
  7. El,
    betul tuh..tapi tu laa tak de lak bahan nak buat acar,kalau idak mau bertambah makan nasi..len kali boleh buat lagi kan...

    ReplyDelete
  8. Iu,
    akak belasah jer tuh..janji ayam tu ade laa pakai baju tutup aurat...hehehe leh laa buat tu iu..

    ReplyDelete

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails