Friday, May 27, 2011

YUMMY DONUT

 Meh semua datang umah akak.bawa ler tupperware ke tipuware ke,ada donut pagi nih.lembut ajer donut yang akak buat.resipi dari rumah MAMAFAMI.Mama punya source dari Rima.akak buat pun sebab tepung roti ada separuh lagi.jadi saja nak cuba resipi yang guna tepung roti.
 tergoreng geseng sket.maklumlah tukang kacau ada,nak berdukung laa,tak mau diletak..sape lagi kalau bukan sitecik Umar.Resipi kat sini yer.Terimakasih MAMAFAMI dan juga RIMA.akak ada satu lagi resipi tapi tu nanti nak cuba juga.resipi dari MISS MIRROR SINI
YUMMY DONUTS
Posted by : MamaFaMi
Source : Rima of Bisous A Toi

Ingredients :
(A)
500g high protein flour - bread flour
100g sugar
11g instant yeast
4 egg yolks
200 ml water

(B)
100g butter / margarine
1 tsp salt

White Cooking Chocolate - melted
Cooking chocolate - melted
Sprinkles

Method :

Stir ingredients A, knead until lumpy, add ingredients B, continue to knead until smooth elastic.
Rest dough for 10 minutes.. divide dough into several balls weighing 40g each.
Rest for a further 20 minutes.
Punch a hole through the middle, then fry until cooked. Drain. Chill.
Dip one side surface of the donut in the melted chocolate, sprinkle almond.
Place donut in fridge to harden chocolate..

Tuesday, May 24, 2011

Blueberry Cheese Tart

Salam pagi semua,pagi ni akak hidangkan Blueberry Cistat buat semua yang datang berkunjung.tak mau gak ketinggalan dalam marathon geng geng semua buat cistat nie..akak pernah buat gak pastrinya guna satu resipi tapi mengecewakan..tak rapuh dan agak lemau bila dah sejuk sikit.tapi tu laa kita niekan jenis nak juga mencuba jadi akak try guna yang ini amek resipi kat umah Irsyam Nur sini.irsyam amek kat rumah kak wan sini.
Bahan Pastry Tart
60gm gula ising
250gm tepung gandum
125gm mentega sejuk di potong dadu
1 biji kuning telur
1 sudu besar air sejuk
1/2 sudu teh esen vanila/esen badam


Cara-cara
1.  Satukan gula ising dan tepung gandum.  Dengan menggunakan hujung jari, ramas mentega sejuk ke dalam adunan tepung sehingga menjadi serbuk roti.
2.  Masukkan kuning telur, esen vanila, gaul sebati di ikuti oleh air sejuk.  Uli hingga menjadi doh yang lembut.
3.  Rehatkan selama 15-20 minit.  Ambil sebesar ibu jari dan tekan ke dalam acuan tart mini.  Trim lebihan dibahagian atasnya.
4.  Cucuk sedikit dengan garpu dan bakar selama 15 minit pada suhu 160C.
5.  Keluarkan dari oven dan sejukkan dahulu kulit tart.



Cheese Filling
250gm cream cheese (suhu bilik)
50ml UHT whipping cream(guna susu segar)
60gm gula ising
60gm mentega
1 biji telur
1 sudu besar lemon jus jika suka

Filing  :  Blueberry, strawberry, kiwi, manggo(akak guna Blueberry filling)
(Masukkan ke dalam piping bag)

Cara-cara :
1.  Pukul cream cheese bersama gula ising, mentega hingga sebati.  Masukkan telur dan whipping cream, putar sekejap hingga adunan sebati dan tidak berketul.  Masukkan ke dalam piping bag dan gunting sedikit muncungnya.
2.  Ambil kulit tart, pipekan sedikit  filling kesukaan di tengahnya dan picit adunan cheese menutupi filling.
3.  Untuk corak di atasnya, pipekan sedikit filling atau ambil sedikit cream cheese dan campur dengan sedikit pewarna, pipekan keatasnya kemudian lorek dengan corak kesukaan.
4.  Bakar sekejap selama 5-8 minit.  Keluarkan dari oven dan sejukkan selama 2 atau 3 jam.

Monday, May 23, 2011

Nasi Ketumbar dan Ayam Rendang Kari

 Bila nampak AYU buat nasi nih akak teragak juga nak buat.memang nampak sedap gitu.dan semalam akak merealiasasikan impian nak buat Nasi ketumbar nih.wallaaaa hb akak kata memang sedap..makan pulak dengan rendang yang akak buat ada kuah sket..tak hingat masa makan.anak akak yang lelaki makan gitu ajer pun dah sedap katanya..pada yang belum cuba tu mesti cuba...tapi kalau risau pada bau daun ketumbar jangan bimbang bila dah tanak nasi nie tak de bau pun...
Nasi Ketumbar
Sources:-From Q'ein@myresipi.com
 Bahan2-(7 orang)
  • 500g beras
  • 3 s/b mentega
  • sedikit minyak
  • 1 biji bawang merah (dimayang halus)
  • 3 batang daun ketumbar (blender halus)-(Ayu tapis)-akak hanya hiris hiris halus
  • sedikit garam
  • pewarna hijau(akak tak bubuh lupa!!!)
  • 1 kiub ayam(akak guna secukup rasa maggi)
  • sedikit susu cair campur dengan air biasa(akak tambah)

Cara-cara

  1. basuh beras dan toskan
  2. cairkan mentega bersama sedikit minyak
  3. Masukkan bawang goreng sehingga wangi dan masukkan kiub ayam
  4. Kemudian masukkan beras, daun ketumbar yang telah blender tadi dan secubit garam
  5. Masukkan air dan masak seperti nasi biasa
  6. bila nasi dah kering buat beberapa lubang dan titiskan pewarna hijau
  7. tunggu sehingga nasi betul-betul masak dan gemburkan sebelum dihidang.

Monday, May 16, 2011

Tengiri asam Daun Kari

 salam pagi Isnin ,Hari nie akak nak ucapkan SELAMAT HARI GURU buat adek adek akak yang bergelar Cikgu,iaitu Cikgu Zana diBatu Pahat,Ustazah AZIe di Pasir Gudang,Cikgu Ina Shamsina di Kuantan dan semua guru guru yang juga ada blog yer..semuga akak lebih berdedikasi dan disayang anak murid,
 Okay lah lauk nie akak nak share ngan semua bagi yang tak de idea nak masak aper..nie memang simple tapi sedap..bagi yang penat2 balik keje tu kejap ajer nak menyediakan nya
Tengiri Asam Daun Kari
Source: dari rumah teres kakasma

Bahan2:
  • 4 keping ikan tengiri
  • 1 labu bawang besar*
  • 2 ulas bawang putih*
  • sedikit halia*
  • 1 biji lada merah dan hijau*(*bahan bertanda dihiris )
  • 1 batang serai(ketuk)
  • sedikit daun kari
  • garam,perasa,air asam jawa
  1. Bersihkan ikan,lumurkan dengan serbuk kunyit dan garam.panaskan goreng hingga garing.angkat dan ketepikan.
  2. Keluarkan minyak dari kuali tinggalkan sedikit,masukkan bahan yang telah dihiriskan tadi,tumis hingga layu.
  3. masukkan lada,serai,daun kari,garam,perasa dan air asam.
  4. biarkan sebentar,baru masukkan ikan tadi.
  5. kalau suka berkuah agak2 hampir pekat matikan api.

Wednesday, May 11, 2011

Ayam Tiga Rasa

 sesekali kita ubah resipi tiga rasa ni.selalu kita guna ikan siakap,bawal dan macam macam lagi.kali nie apa kata kita cuba resipi menggunakan ayam pulak..memang sedap.enak akalu dimakan dengan kuah lemak..sayur goreng...laju ajer makan nanti.
 AYAM TIGA RASA
source:dari rumah teres Kakasma

Bahan2:
  • Isi ayam...hiris bersihkan
  • 1/2 biji lada bengala warna merah,kuning...(kalau tak de lada merah /hijau pun ok)
  • 1biji bawang besar
  • 3 biji bawang merah tumbuk halus
  • 3 ulas bawang putih(cincang halus)
  • 1/2 inci halia hiris halus
  • 1 btg serai dititik
  • 3 sudu cili kisar
  • 1/2 biji nenas hiris kecil2
  • 1/2 btg lobak merah juga dihiris
  • 3 biji putik jagung
  • bunga kobis dan tomato
  • daun limau purut
  • 1 sudu sos tomato,sos cili,sos tiram,sos ikan dan sedikit kicap
  • garam dan sedikit perasa dan gula
  • tepung jagung sebagai pemekat
caranya:
  1. ayam yang telah dihiris nipis tadi,lumurkan dengan sedikit lada sulah dan tepung jagung.
  2. panaskan minyak dan goreng sebentar ayam tadi.tos dan ketepikan.
  3. dalam kuali lain panaskan sedikit minyak,tumiskan bawang ,bawang putih,halia hingga layu.masukkan scili kisar dan serai.kacau lagi
  4. kemudian masukkan kesemua sos dan kicap,garam dan perasa serta sedikit gula.
  5. masukkan ayam dan sayur sayur, dan tepung jagung.kacau sebentar,masukkan daun limau purut.
  6. matikan api dan bolehlah dihidang...
cubalah memang sedap....

Friday, May 6, 2011

Sambal Hitam Pahang

 Masa balik kampung di Air Hitam bulan lepas,adek akak bagi belimbing buluh.lebat sungguh buah nie..berungkai2 kat pokok.dalam kepala akak nak buat sambal hitam nie.balik rembau akak cuba buat setelah belek belek resipi kat rumah Madihah sini.akak buat tak laa banyak.3 hari lepas akak balik dari kampung tu akak masak dan adek akak kebetulan datang kerumah akak.akak tunjukkan sambal ni kat dia.waaa makan beria ia dia.sedap katanya..hihihihi menjadi laa tukan.pepun memang sedap.makan dengan nasi panas panas.Izah daut pun gemar  sambal nie maklumlaa orang pahangkan..tul tak Zah...Buat Madihah terimakasih resipi pemberian mertua Madihah nie..memang sedap...jadi akak c/p kat sini senang nak buat rujukan nanti..
Sambal Hitam Pahang
Sumber : My mother in law...
 
Bahan2
½ cawan belimbing buluh rebus [rujuk resepi cara2 merebus]
½  cawan cili padi (ikut kepedasan masing2)
2 cawan ikan bilis yang telah dikopek 
6 ulas bawang merah [3 ulas ditumbuk, 3 ulas dihiris nipis]
5 sudu besar kicap manis atau secukup rasa
garam & gula secukup rasa
1 cawan minyak masak
Cara2 Menyediakan
1. Sediakan terlebih dahulu belimbing buluh. Kuantiti belimbing buluh terpulang masing2.  Belimbing rebus ni boleh disimpan dalam peti sejuk sebagai stok. Jadi bolehlah rebus banyak2 & simpan stok.  MaDiHaA buat banyak juga rasanya lebih dari 1/2 kg belimbing buluh segar.  Belimbing hendaklah dicuci bersih.  Masukkan ke dalam periuk TANPA AIR dan renih dengan menggunakan api yang kecil.  Biar sehingga belimbing mengeluarkan jusnya sendiri & kecut.  Selang seminit atau dua minit mesti dikacau supaya periuk tidak hangit.  Biarkan sehingga belimbing mengecut & jusnya betul2 kering dengan api yang kecil sehingga warna belimbing bertukar menjadi gelap.  PESANAN: jika nak guna untuk buat sekali je sambal ni.. memadai hanya rebus anggaran 10 biji belimbing sehingga belimbing bertukar warna coklat saja.  Tujuan merebus belimbing sehingga betul2 kering & gelap adalah untuk tujuan simpanan.
2.  Tumbuk cili padi sehingga halus.  Tumbuk 3 ulas bawang merah sehingga lumat. (3 ulas lagi dihiris nipis)  Tumbuk juga ikan bilis tetapi jangan terlalu lumat.  Tumbuk belimbing buluh juga separa lumat.
3.  Panaskan minyak masak dalam kuali. Tumiskan bawang yang dihiris sehingga wangi.  Masukkan bahan2 tumbuk sekaligus & tumislah sehingga bahan2 tersebut sehingga nampak agak kering & garing (agak lama juga).  Tambahkan kicap manis, garam & gula secukup rasa. Biarkan sambal kering sedikit (seperti serunding gitu).  Bila dah garing tutupkan api lalu tolakkan sambal ke tepi kuali beberapa minit supaya minyak tos sebelum dihidang.  Atau boleh juga angkat dan sejatkan sambal menggunakan penapis santan sebelum dihidangkan dengan nasi putih atau ketupat pulut.  
4. Sambal ini boleh disimpan lama & boleh buat banyak2 untuk simpan stok.   Boleh dihidang dengan apa saja juadah yang rasa sesuai dihati anda... Sedap yang teramattttt!!!

Kad Hari IBU dan Kad dari Kjee (kak Fauziah Samad)

 Semalam masa bertandang kerumah Kjee ada kad selamat hari ibu yang cantik dibuat oleh unclepali dan Kjee dengan berbesar hati menghadiahkan buat semua para ibu yang berkunjung kedapur Kjee.sempena Hari ibu akak nak juga ambil kesempatan untuk mengucapkan selamat Hari Ibu buat Ibu Ibu diluar sana,semuga akan lebih berbahagia bersama anak2 terchinta dan keluarga yang disayangi....apakah agaknya hadiah yang anda semua dapat yer..Anak2 akak nak hadiahkan coklat buat akak tapi diarang suruh akak buatkan coklat cantik2 nanti bagi kat akak...ada ker gitu????tapi pada akak cukuplah anak2 yang menghormati kita dan sentiasa ingat akan kita walau dimana mereka berada,dan sentiasa beringat untuk jadi anak yang baik dan soleh...
Buat Kjee terimakasih sangat atas kad kad yang cantik ini..semuga kjee akan sentiasa menulis dan memberi menu masak yang sedap2.

Gantung Award dari Izah Muffin Lover


Assalamualaikum buat semua pengunjung setia rumah teres KakAsma.nie entri pertama bulan Mei.Kawan kawan lain dah berderet deret menu ditayang..menyelerakan bila berkunjung.Akak ajer yang tak rajin rajin  nak update blog.selalu buat Bw mana yang sempat.Silent reader pada yg berkenan akan menu ditayang...nak jalan jalan tak sempat...
Ni award bulan lepas dah Izah bagi.tapi baru nie dapat digantung.Terimakasih sangat buat Izah ingat juga akak.selalu orang kecik cam akak nie jarang orang nak ingat....hehehheee...Sayang kasih mesra buat Izah yang bercuti balik kg.seronok mestinyer tu....

Saturday, April 30, 2011

Menanti Fajar Sidik dan coklat doorgift

Selamat petang sabtu..baru ni dapat nak post entri.kali ini akak nak tolong promosikan novel hasil kawan baik akak iaitu Raihan Zaffya.Novel terbaru dari Raihan nie baru saja keluar dan kalau nak dapatkan boleh laa berkunjung ke Pesta Buku yang sedang berlangsung di PWTC.hari ini Raihan ada disana.sebagai tanda ingatan pada sesiapa yang membeli novel beliau akak diberikan coklat yang akak buat nie..Hehehe sape sapa yang gi sanan tu dapat laa merasa coklat yang akak buat.
Raihan ni memang kawan akak dah lama.dari novel pertama dia iaitu Kasih KeSyurga dan yang kedua ni akak selalu mengikuti perkembangan dia.akak dan dia duduk setaman,tapi baru baru ni dia dah berpindah ke Seremban..tapi walaupun berjauhan,akak dan dia masih berhubung dan sentiasa bertanya kabar..hehehehe...petang petang nie berceloteh laaa pulak...
Pepun terimakasih yang sudi berkunjung keblog akak yang tak seberapa nie..nanti akak datang jenguk jenguk mana yang belum sempat akak BW..cuti nie sibuk betul...
sapa sapa yang teringin nak buat door gift ke hantaran ke meh laa tempah ngan akak...saja suka suka...cantik tak doorgift nie...Ngeh ngeh ngeh.....!!!!

Friday, April 29, 2011

Apam Dot Dot.

Assalamualaikum semua,wah kali nie akak benar benar bercuti lama.pc kat umah akak buat hal.En.hb akak jenuh laaa juga merepairkannya.Bila dah okay,semangat kerajinan tak mari kat orang sekarang..hari hari masak buat kuih,tapi semua tak dan dipostkan..tapi pagi nie akak nak juga menyertai komuniti geng masak2 but apam dot dot nie..saja mengetest...nak kata okay tak juga..tapi lepaslaa buat makan2.resipi nie lama akak dah amek dari umah disini Azita Zain
.
resipi apam nie semua taukan..akak guna filling blueberry juga...sedap!!!

Bahan-bahan (lebih 100 biji papercup kecil) :
3 biji telur - dari peti sejuk
275 gm tepung gandum
220 gm gula halus
150gm susu segar
3 sudu teh baking powder
1 sudu kecil ovallete
Filling blueberry secukupnya (masukkan ke dalam piping bag)
 
Cara-cara :
  1. Masukkan semua bahan apam ke dalam mangkuk mixer dan pukul kelajuan maxima selama 6 - 8 minit.
  2. Bahagikan adunan kepada beberapa bahagian & titiskan pewarna mengikut citarasa.
  3. Masukkan setiap warna ke dalam piping bag (atau beg plastik yang bersih).
  4. Picitkan sedikit adunan ke dalam mangkuk kertas yang telah disusun didalam acuan lompang.
  5. Picitkan blueberry filling secukupnya.
  6. Picitkan lagi adunan yang berlainan warna sehingga ¾ penuh.
  7. Kukus didalam kukusan yang telah dipanaskan selama 10-15 minit
  8.  

Thursday, March 24, 2011

Udang Goreng tepung

 jangan marah yer tayang udang pulak.sedap tul meratah gitu ajer.cicah ngan sambal...pagi nih akak goreng lagi.sarapan akak ngan umar dan acid.belasah bertiga..hihihii..burok benar bunyinyer kan..amek resipi kat umah Ena Zarina yang lama menghilang..manalah kwn kita tu yer senyap ajer..dah balik malaysia ke???
 buat sekejap,makan pun sekejap....nak mengoreng ajer malas..bab banyak kena buat satu satu...


resipi nie namanya udang celup tepung ala thai,akak bantai ajer,sebab masa salin resipi tak tulis pun tajuk.ngeh...ngeh...ngeh.jadi kalau nak tau detail boleh la gie disini.akak c/p ajer..dan letak disini.senang kalau nak buat lagi nanti.buat Ena toceh..toceh yer..

Bahan-bahan:

  • 20 - 30 ekor udang
  • 80 gram tepung gandum
  • 100 ml air
  • 1 sudu kecil baking powder
  • sedikit garam
  • sedikit kunyit (kalau nak putih tak perlu letak kunyit)

Cara Membuatnya :
  1. Masukkan tepung gandum, garam dan baking powder ke dalam mangkuk.
  2. Masukkan air dan kacau rata supaya tidak berketul.
  3. Biarkan selama 30 minit sebelum digunakan. Kalau masuk dalam peti sejuk lagi bagus.
  4. Udang di bersihkan. Buang kulit, tinggalkan sedikit kulit dibahagian ekornya.
  5. Keringkan udang dengan kitchen tissue. Pastikan benar-benar kering.
  6. Panaskan minyak yang banyak (boleh tenggelam udang).
  7. Pegang bahagian ekor udang dan celupkan rata ke dalam bancuhan tepung.
  8. Bahagian ekor tidah perlu bersalut tepung.
  9. Masukkan ke dalam minyak dan goreng sehingga keperangan.
  10. Angkat dan toskan.
  11. Hidangkan bersama sos pencicah kegemaran anda. Boleh guna sos cili thai, sos pencicah, sos cili, mayonis, tar tar sauce dan sebagainya.

TIPS
  • Pastikan udang betul2 kering bagi mengelakkan dari minyak meletup yer....AWAS!
  • Mungkin jenis tepung yang berbeza sukatan air pun berbeza...bancuhan tepung jangan cair supaya boleh melekat pada udang. Dan jangan terlalu pekat....

Wednesday, March 23, 2011

Nasi Ayam GorengTepung Maruku



 Assalamualaikum semua...Tayang nasi ayam ajer hari nie..jangan marah yer dah habis pong..nasi ayam nih biasa ajer.sama aja resipi nya dengan yang biasa tu..cuma kelainan nasi akak nie adalah ayam goreng nya.
Untuk kali nih akak try buat kelainan sikit pada ayam goreng nya.ada sekali tu tengok kat TV3 ada diajarkan penggunaan tepung maruku babas..jadi akak try laa buat.alhamdulilah jadi dan sedap serta rangup gitu.anak anak pun suka...

Thursday, February 24, 2011

Talam Berlauk

akak suka makan kuih talam.tapi sayang nya dah berapa kali buat talam asyik jadi upside down..sampai dah jadi takut nak buat..cari idea baik nak buat kuih talam yg tak berlapis..senangkan.jadi akak bila google dapat resipi nie..salin ajer kat kertas cam setiausaha..(phm phm ajer kalau setiausaha,semua ringkas2 ajer)..jadi akak tak jumpa kat mana akak amek resipi nie..tapi memang sedap laa akak rasa,dengan lemak2 santan,ada udang dan makan ngan sos...nanti laa akak cuba google balik untuk resipi nyer ya...
Bahan:
2 cawan tepung beras
½ cawan tepung jagung
¼ cawan tepung gandum
1 biji kelapa jadikan 5 cawan santan
Bancuh kesemua bahan ini.
250 gram udang basah goreng sehingga masak
1 camca besar udang kering rendam tumbuk dan goreng sehingga garing
Daun bawang daun sup di potong bulat
Cili merah di dadukan halus
3 ulas bawang merah dimayang dan dijadikan bawang goreng
Campurkan kesemua bahan ini dan bahagi dua bahagian
1 bahagian dicampurkan kedlm bahan tepung dan kacau sebati .
Kukus sehingga ¾ masak taburkan lagi sebahagian bahan2 udang tadi kukus lagi sehingga masak.
Sejukkan baru dipotong makan dgn sos cilinya.
SOS
Cili kering dan bawang putih dimesin halus panaskan dgn air, sos cili sedikit kicap garam gula dan panaskan sehingga pekat. (Masukan sedikit tepung gandum. )

Wednesday, February 23, 2011

Sotong Ala Thai

 Hari ni akak nak share lauk yang akak masak.sotong nie selalu nya mmg buat pening pale nak masakkan!! apa ke idaknya asyik laa sambal.jadi akak olah dan masak camgini..sedap laa kata anak2..
Meh kita tengok resipi yang akak buat ni
 Sotong Ala Thai
source: dari rumah teres kakasma

Bahan2nya:
  • 1 kilo sotong(bersihkan dan kelar belah dalam macam bentuk ketupat @ potong gelang)
  • 3 sudu lada giling
  • 1 labu bawang besar*
  • 3 biji bawang merah*
  • 3 ulas bawang putih*(bahan * dihiris halus)
  • sedikit halia
  • sedikit halba
  • 1 sudu sos tomato,1 sudu sos cili,1sudu sos tiram dan sedikit sos ikan(satukan dan gaul rata)
  • sedikit daun ketimbar,lada api
  • garam,gula dan secukup rasa
  1. sotong dibersihkan,goreng sebentar untuk buangkan airnya,toskan dan ketepikan
  2. dalam kuali panaskan sedikit minyak,tumiskan bahan-bahan yang telah dihiris.
  3. masukkan lada giling,tumis hingga naik minyak,masukkan sedikit halba
  4. bila telah sebati,masukkan sos yang telah digaul tadi.bubuh sekali garam,gula dan secukup rasa dan sedikit air.
  5. Bila dah sebati kuahnya bolehlah dituangkan sotong.dikuti daun ketumbar.gaul rat.
  6. akhir sekali bila telah memekat kuahnya dan elok masak sotongnya.matikan api.taburkan cili padi.
  7. bolehlah dihidang...
Nota akak: kalau suka bolehlah campurkan sedikit tomato,karot,jagung dan bunga kobis..tapi akak tak bubuh.

Video Umar--Buat tatapan auntie2 semua

Ni video hb akak buat sempena Umar cukup setahun.saja buat untuk kenangan.maklumlah sekarang nie semua boleh dibuat asal rajin.tak macam kita dulu dulu tak de video camginikan.kalau adapun gambar itamputih...saja akak letak kat sini untuk suka suka...

Friday, February 18, 2011

Cornflakes cluster Praline

 bila dah buat coklat akak try laa buat cornflakes praline nie.dulu selalu tengok ajer resipi nie kat umah Bdria.bukan aper ada guna coklat..masa tu tak tau lagi pasal coklat2 ni.sekarang ni bila dah tau dan sentiasa ada stok coklat kat rumah..akak pun buat laa..memang sedap..bak kata Bdria kejap ajer licin..dan terlanjur akak post nie akak bagi pihak Umar nak ucapkan berbanyak2 terimakasih buat auntie2 yang bagi ucapan buat Umar,doakan Umar juga...Uamr suka dan sayang semua...muah..muah..muah......(nie mak Umar yang taip..Umar yang cakap..eHHHHH..iye laa tu...):
Cornflakes Cluster Praline
Sumber: Chef Asma blogspot.com
Source:Bdria dari Journal resipi Bdria


Bahan-bahannya:

150gm cornflakes (kellogs @ nestle)
50gm almond strip-bakar dahulu (saya tambah jadi 100gm)
20gm-50gm hazelnut paste @ nutella (sy guna haselnut paste)
200gm milk coklat (sy guna jenama Sicao)
200gm dark coklat (sy guna jenama Sicao)


Hiasan : White coklat - secukupnya & papercup


Cara-caranya:-


1. Cairkan coklat dengan mengunakan kaedah double boiler


2. Masukkan haselnut paste, cornflakes dan badam hiris. Kacau sebati


3. Supaya coklat tidak cepat keras sementara kita hendak memasukkan kedalam papercup, chef cadangkan supaya mengunakan rice cooker yg dipanaskan airnya dan diletakkan bekas coklat diatas nya. (sila rujuk blog chef untuk detail)


4. Masukkan kedalam papercup sehingga habis.


5. Hiaskan dengan coklat putih.

mesti cuba buat....sebab sangat sedap.....ada badam lagi....terimakasih buat bdria yang berkongsi resipi nie..juga buat Chef ASMa yang popular tu atas resipi yang sedap nie....

Thursday, February 17, 2011

Umar dah seTahun hari nie

Assalamualaikum semua..maaflaa lama tul akak tak update apa apa...sejak kebelakangan nie sibuk manjang..ntah apa yang disibukkan akak sendiri pun tak tau..ada masa malas sungguh..ada masa terlebih laa rajin..tapi Hari nie akak merajinkan diri buat kan Umar sebiji kek..dah setahun dah dia hari nie..
macam baru sangat melahirkan dia..dan hari nie dia dahpun setahun..Umar dah pandai berjalan,terlampau rajin buat sepah kat rumah nie..kemana akak pegi dalam umah nie pasti dia ikut..kalau akak masak dia pun sibuk juga.habis mangkuk mangkuk kat tingkat pingan dipunggahnya...hehehe....kalau tengok karenah dia macam tak percaya dia baru nak setahun..Alhamdulilah....

 Umar dah tak sabar nak makan kek..
Semoga Umar akan jadi anak yang baik,soleh dan sayang mak dan bapak ya...






Sunday, January 23, 2011

HolidayOatmeal Cookies

 salam hujung minggu semua!!!.tayangan kukis akak buat pagi nie,terlanjur tu akak.nak cete laa sikit. semalam akak gi Yummie Bangi.walaaa punya laa seronok menyoping... berjam jam kat situ.akak gi bersama adek akak.memborong bahan buat coklat,beli mould,beli bahan buat kek.selagi nampak nak beli.sib baik fulus tak banyak kalau idak mau pitam juga nak bayar..jumaat gi spore tengok ayu buat kukis nie..teruja tul.sebab anak akak pun cam anak ayu juga.cukup suka makan kukis nie.akak jer yang malas nak buat.

pagi nie akak buat sarap nasi lemak halba,sambil buat sarap adek akak minta buatkan kukis nie lepas akak bagitau dia pasal kukis yang sedap ni.akak pun kuarkan bahan dan buat.memang sedap sungguh..buat ayu terimakasih atas tunjuk ajar untuk buat kukis ni..muah ...muah....muah.....akak c/p resepi dari rumah ayu..kalau nak tengok kukis ayu buat di sini.

Sources:-From   http://www.goodhousekeeping.com

Ingredients:

  • 1 1/2 cup all-purpose flour
  • 1 teaspoon baking soda
  • 1/2 teaspoon salt
  • 1 cup (2 sticks)butter or margarine, softened
  • 3/4 cup (packed) brown sugar
  • 1/2 cup granulated sugar
  • 1 large egg
  • 1 teaspoon vanilla extract
  • 3 cup old-fashioned oats, uncooked
  • 1 cup raisins-(Ayu didnt add this-akak too)
  • 1 package (6-ounce) semisweet chocolate chips (1 cup)
  • 1/2 cup almond blend
Method:-
  1. Preheat oven to 350 degrees F. On waxed paper, combine flour, baking soda, and salt.
  2. In large bowl, with mixer on medium speed, beat butter and brown and granulated sugars until creamy, occasionally scraping bowl with rubber spatula. Beat in egg and vanilla. Reduce speed to low; gradually beat in flour mixture just until blended, occasionally scraping bowl. With spoon, stir in oats, raisins, and chocolate chips.
  3. Drop dough by heaping measuring tablespoons, 2 inches apart, on ungreased large cookie sheet. Bake cookies 13 to 15 minutes or until tops are golden. Transfer cookies to wire racks to cool.

Friday, January 21, 2011

Blueberry Muffin

 Muffin yang akak buat semalam..habis dah ya..kalau nak rasa buat laa senang ajer..tapi kalau malas gi kat bakery shop ada yang readymade flour tambahkan telur,air dan minyak jagung..putar2 kejap,dah boleh dibakar..
 tapi kalau rajin dan nak buat sendiri ni ada resipi nyer..ada banyak resipi tapi ni yang akak guna.amek kat fumah Rinnchan..yang memang tersohor dalam bidang masak masak nie..suka dtg kerumah rinn belek2 resipi..terimakasih buat rinnchan..tepek kat sini senang bila nak buat lagi nanti

Sumber:Rinnchan fotopages sini

BLUEBERRY MUFFIN
Bahan-bahan:
280gm butter
240gm gula castor
4 biji telur
2 camca kecil esen vanilla
250ml susu segar
400gm tepung gandum
4 camca kecil baking powder
Blueberry filling secukupnya.

Cara-cara:
1. Ayak tepung gandum dan baking powder sebanyak 3 kali. Ketepikan.
2. Pukul butter dan gula caster hingga berkrim dan putih gebu.
3. Masukkan telur satu persatu dan teruskan memukul adunan.
4. Masukkan esen vanilla dan susu segar. Pukul sebati.
5. Kaupbalikkan tepung ke dalam batter sedikit demi sedikit. Jangan terlebih mengadun.
6. Isikan adunan ke dalam muffin cups separuh penuh. Isikan sesudu blueberry filling dan
tutup semula dengan batter sehingga tiga per empat penuh.
7. Bakar pada suhu 180 darjah celcius selama 25min -30min.


My Homemade Chocolate

 Kat rumah akak coklat memang menjadi pujaan.anak akak kalau gi jejalan  atau gi supa mesti beli coklat.kebetulan sekarang nie tengah musim coklat handmade mari akak pun belajar laa buat coklat nie..adek bongsu akak belajar berbayar.akak belajar ngan dia pree ajer..hihihi..untung tu kan..
 bila dah buat coklat nie kawan akak datang bertandang.akak bagi rasa ..apa lagi dia pun memang suka makan coklat..minta akak buat kan.sekarang ni hari hari akak kena buat coklat sebab banyak dapat tempahan.walaupun bukan beratus ratus tapi boleh laa sebagai permulaan.Noorma dari cendanakasih pun ada ajar akak buat coklat dan bagitau kat mana nak dapatkan bahan.Timakasih yea Noorma.budi baik mu akak hargai..

 Coklat akak tak laa cantik macam orang orang yang dah pro buat..yelah belajar main2 dan buat dengan try n error ajer...
 InsyaALLAH bulan Mac nanti ada kawan akak nak kawinkan anak suh akak buat kan coklat tuk dibuat cendermata padan jemputan yang datang..Alhamdulilah..rezeki..rezeki..jangan ditolak..cuma akak kena laa buat lebih cantik dan pelbagaikan perisa...dan bentuk..banyak lagi bentuk coklat akak ada yang akak dah buat.tu akak ada tayang kat Facebook akak...saja nak memeriahkan....
yang nie pun dah kena tempah..rasa.ikut pelanggan.menyiapkan tempahan nie semalam menyebabkan akak tak dapat nak update blog semalam..seharian menyiapkan..tapi sambil buat ni sempat laa akak buat muffin blueberry dan masak lauk tenghari..nanti akak updatekan yea..

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails