akak suka makan kuih talam.tapi sayang nya dah berapa kali buat talam asyik jadi upside down..sampai dah jadi takut nak buat..cari idea baik nak buat kuih talam yg tak berlapis..senangkan.jadi akak bila google dapat resipi nie..salin ajer kat kertas cam setiausaha..(phm phm ajer kalau setiausaha,semua ringkas2 ajer)..jadi akak tak jumpa kat mana akak amek resipi nie..tapi memang sedap laa akak rasa,dengan lemak2 santan,ada udang dan makan ngan sos...nanti laa akak cuba google balik untuk resipi nyer ya...
Bahan:
2 cawan tepung beras
½ cawan tepung jagung
¼ cawan tepung gandum
1 biji kelapa jadikan 5 cawan santan
Bancuh kesemua bahan ini.
250 gram udang basah goreng sehingga masak
1 camca besar udang kering rendam tumbuk dan goreng sehingga garing
Daun bawang daun sup di potong bulat
Cili merah di dadukan halus
3 ulas bawang merah dimayang dan dijadikan bawang goreng
Campurkan kesemua bahan ini dan bahagi dua bahagian
1 bahagian dicampurkan kedlm bahan tepung dan kacau sebati .
Kukus sehingga ¾ masak taburkan lagi sebahagian bahan2 udang tadi kukus lagi sehingga masak.
Sejukkan baru dipotong makan dgn sos cilinya.
SOS
Cili kering dan bawang putih dimesin halus panaskan dgn air, sos cili sedikit kicap garam gula dan panaskan sehingga pekat. (Masukan sedikit tepung gandum. )
Thursday, February 24, 2011
Wednesday, February 23, 2011
Sotong Ala Thai
Hari ni akak nak share lauk yang akak masak.sotong nie selalu nya mmg buat pening pale nak masakkan!! apa ke idaknya asyik laa sambal.jadi akak olah dan masak camgini..sedap laa kata anak2..
Meh kita tengok resipi yang akak buat ni
Sotong Ala Thai
source: dari rumah teres kakasma
Bahan2nya:
Meh kita tengok resipi yang akak buat ni
Sotong Ala Thai
source: dari rumah teres kakasma
Bahan2nya:
- 1 kilo sotong(bersihkan dan kelar belah dalam macam bentuk ketupat @ potong gelang)
- 3 sudu lada giling
- 1 labu bawang besar*
- 3 biji bawang merah*
- 3 ulas bawang putih*(bahan * dihiris halus)
- sedikit halia
- sedikit halba
- 1 sudu sos tomato,1 sudu sos cili,1sudu sos tiram dan sedikit sos ikan(satukan dan gaul rata)
- sedikit daun ketimbar,lada api
- garam,gula dan secukup rasa
- sotong dibersihkan,goreng sebentar untuk buangkan airnya,toskan dan ketepikan
- dalam kuali panaskan sedikit minyak,tumiskan bahan-bahan yang telah dihiris.
- masukkan lada giling,tumis hingga naik minyak,masukkan sedikit halba
- bila telah sebati,masukkan sos yang telah digaul tadi.bubuh sekali garam,gula dan secukup rasa dan sedikit air.
- Bila dah sebati kuahnya bolehlah dituangkan sotong.dikuti daun ketumbar.gaul rat.
- akhir sekali bila telah memekat kuahnya dan elok masak sotongnya.matikan api.taburkan cili padi.
- bolehlah dihidang...
Video Umar--Buat tatapan auntie2 semua
Ni video hb akak buat sempena Umar cukup setahun.saja buat untuk kenangan.maklumlah sekarang nie semua boleh dibuat asal rajin.tak macam kita dulu dulu tak de video camginikan.kalau adapun gambar itamputih...saja akak letak kat sini untuk suka suka...
Friday, February 18, 2011
Cornflakes cluster Praline
bila dah buat coklat akak try laa buat cornflakes praline nie.dulu selalu tengok ajer resipi nie kat umah Bdria.bukan aper ada guna coklat..masa tu tak tau lagi pasal coklat2 ni.sekarang ni bila dah tau dan sentiasa ada stok coklat kat rumah..akak pun buat laa..memang sedap..bak kata Bdria kejap ajer licin..dan terlanjur akak post nie akak bagi pihak Umar nak ucapkan berbanyak2 terimakasih buat auntie2 yang bagi ucapan buat Umar,doakan Umar juga...Uamr suka dan sayang semua...muah..muah..muah......(nie mak Umar yang taip..Umar yang cakap..eHHHHH..iye laa tu...):
Cornflakes Cluster Praline
Sumber: Chef Asma blogspot.com
Source:Bdria dari Journal resipi Bdria
Bahan-bahannya:
150gm cornflakes (kellogs @ nestle)
50gm almond strip-bakar dahulu (saya tambah jadi 100gm)
20gm-50gm hazelnut paste @ nutella (sy guna haselnut paste)
200gm milk coklat (sy guna jenama Sicao)
200gm dark coklat (sy guna jenama Sicao)
Cara-caranya:-
1. Cairkan coklat dengan mengunakan kaedah double boiler
2. Masukkan haselnut paste, cornflakes dan badam hiris. Kacau sebati
3. Supaya coklat tidak cepat keras sementara kita hendak memasukkan kedalam papercup, chef cadangkan supaya mengunakan rice cooker yg dipanaskan airnya dan diletakkan bekas coklat diatas nya. (sila rujuk blog chef untuk detail)
4. Masukkan kedalam papercup sehingga habis.
5. Hiaskan dengan coklat putih.
mesti cuba buat....sebab sangat sedap.....ada badam lagi....terimakasih buat bdria yang berkongsi resipi nie..juga buat Chef ASMa yang popular tu atas resipi yang sedap nie....
Cornflakes Cluster Praline
Sumber: Chef Asma blogspot.com
Source:Bdria dari Journal resipi Bdria
Bahan-bahannya:
150gm cornflakes (kellogs @ nestle)
50gm almond strip-bakar dahulu (saya tambah jadi 100gm)
20gm-50gm hazelnut paste @ nutella (sy guna haselnut paste)
200gm milk coklat (sy guna jenama Sicao)
200gm dark coklat (sy guna jenama Sicao)
Hiasan : White coklat - secukupnya & papercup
Cara-caranya:-
1. Cairkan coklat dengan mengunakan kaedah double boiler
2. Masukkan haselnut paste, cornflakes dan badam hiris. Kacau sebati
3. Supaya coklat tidak cepat keras sementara kita hendak memasukkan kedalam papercup, chef cadangkan supaya mengunakan rice cooker yg dipanaskan airnya dan diletakkan bekas coklat diatas nya. (sila rujuk blog chef untuk detail)
4. Masukkan kedalam papercup sehingga habis.
5. Hiaskan dengan coklat putih.
Thursday, February 17, 2011
Umar dah seTahun hari nie
Assalamualaikum semua..maaflaa lama tul akak tak update apa apa...sejak kebelakangan nie sibuk manjang..ntah apa yang disibukkan akak sendiri pun tak tau..ada masa malas sungguh..ada masa terlebih laa rajin..tapi Hari nie akak merajinkan diri buat kan Umar sebiji kek..dah setahun dah dia hari nie..
macam baru sangat melahirkan dia..dan hari nie dia dahpun setahun..Umar dah pandai berjalan,terlampau rajin buat sepah kat rumah nie..kemana akak pegi dalam umah nie pasti dia ikut..kalau akak masak dia pun sibuk juga.habis mangkuk mangkuk kat tingkat pingan dipunggahnya...hehehe....kalau tengok karenah dia macam tak percaya dia baru nak setahun..Alhamdulilah....
Umar dah tak sabar nak makan kek..
Semoga Umar akan jadi anak yang baik,soleh dan sayang mak dan bapak ya...
macam baru sangat melahirkan dia..dan hari nie dia dahpun setahun..Umar dah pandai berjalan,terlampau rajin buat sepah kat rumah nie..kemana akak pegi dalam umah nie pasti dia ikut..kalau akak masak dia pun sibuk juga.habis mangkuk mangkuk kat tingkat pingan dipunggahnya...hehehe....kalau tengok karenah dia macam tak percaya dia baru nak setahun..Alhamdulilah....
Umar dah tak sabar nak makan kek..
Semoga Umar akan jadi anak yang baik,soleh dan sayang mak dan bapak ya...
Sunday, January 23, 2011
HolidayOatmeal Cookies
salam hujung minggu semua!!!.tayangan kukis akak buat pagi nie,terlanjur tu akak.nak cete laa sikit. semalam akak gi Yummie Bangi.walaaa punya laa seronok menyoping... berjam jam kat situ.akak gi bersama adek akak.memborong bahan buat coklat,beli mould,beli bahan buat kek.selagi nampak nak beli.sib baik fulus tak banyak kalau idak mau pitam juga nak bayar..jumaat gi spore tengok ayu buat kukis nie..teruja tul.sebab anak akak pun cam anak ayu juga.cukup suka makan kukis nie.akak jer yang malas nak buat.
pagi nie akak buat sarap nasi lemak halba,sambil buat sarap adek akak minta buatkan kukis nie lepas akak bagitau dia pasal kukis yang sedap ni.akak pun kuarkan bahan dan buat.memang sedap sungguh..buat ayu terimakasih atas tunjuk ajar untuk buat kukis ni..muah ...muah....muah.....akak c/p resepi dari rumah ayu..kalau nak tengok kukis ayu buat di sini.

Sources:-From http://www.goodhousekeeping.com
Ingredients:
pagi nie akak buat sarap nasi lemak halba,sambil buat sarap adek akak minta buatkan kukis nie lepas akak bagitau dia pasal kukis yang sedap ni.akak pun kuarkan bahan dan buat.memang sedap sungguh..buat ayu terimakasih atas tunjuk ajar untuk buat kukis ni..muah ...muah....muah.....akak c/p resepi dari rumah ayu..kalau nak tengok kukis ayu buat di sini.

Sources:-From http://www.goodhousekeeping.com
Ingredients:
- 1 1/2 cup all-purpose flour
- 1 teaspoon baking soda
- 1/2 teaspoon salt
- 1 cup (2 sticks)butter or margarine, softened
- 3/4 cup (packed) brown sugar
- 1/2 cup granulated sugar
- 1 large egg
- 1 teaspoon vanilla extract
- 3 cup old-fashioned oats, uncooked
- 1 cup raisins-(Ayu didnt add this-akak too)
- 1 package (6-ounce) semisweet chocolate chips (1 cup)
- 1/2 cup almond blend
- Preheat oven to 350 degrees F. On waxed paper, combine flour, baking soda, and salt.
- In large bowl, with mixer on medium speed, beat butter and brown and granulated sugars until creamy, occasionally scraping bowl with rubber spatula. Beat in egg and vanilla. Reduce speed to low; gradually beat in flour mixture just until blended, occasionally scraping bowl. With spoon, stir in oats, raisins, and chocolate chips.
- Drop dough by heaping measuring tablespoons, 2 inches apart, on ungreased large cookie sheet. Bake cookies 13 to 15 minutes or until tops are golden. Transfer cookies to wire racks to cool.
Friday, January 21, 2011
Blueberry Muffin
Muffin yang akak buat semalam..habis dah ya..kalau nak rasa buat laa senang ajer..tapi kalau malas gi kat bakery shop ada yang readymade flour tambahkan telur,air dan minyak jagung..putar2 kejap,dah boleh dibakar..
tapi kalau rajin dan nak buat sendiri ni ada resipi nyer..ada banyak resipi tapi ni yang akak guna.amek kat fumah Rinnchan..yang memang tersohor dalam bidang masak masak nie..suka dtg kerumah rinn belek2 resipi..terimakasih buat rinnchan..tepek kat sini senang bila nak buat lagi nanti
Sumber:Rinnchan fotopages sini
BLUEBERRY MUFFIN
Bahan-bahan:
280gm butter
240gm gula castor
4 biji telur
2 camca kecil esen vanilla
250ml susu segar
400gm tepung gandum
4 camca kecil baking powder
Blueberry filling secukupnya.
Cara-cara:
1. Ayak tepung gandum dan baking powder sebanyak 3 kali. Ketepikan.
2. Pukul butter dan gula caster hingga berkrim dan putih gebu.
3. Masukkan telur satu persatu dan teruskan memukul adunan.
4. Masukkan esen vanilla dan susu segar. Pukul sebati.
5. Kaupbalikkan tepung ke dalam batter sedikit demi sedikit. Jangan terlebih mengadun.
6. Isikan adunan ke dalam muffin cups separuh penuh. Isikan sesudu blueberry filling dan
tutup semula dengan batter sehingga tiga per empat penuh.
7. Bakar pada suhu 180 darjah celcius selama 25min -30min.
tapi kalau rajin dan nak buat sendiri ni ada resipi nyer..ada banyak resipi tapi ni yang akak guna.amek kat fumah Rinnchan..yang memang tersohor dalam bidang masak masak nie..suka dtg kerumah rinn belek2 resipi..terimakasih buat rinnchan..tepek kat sini senang bila nak buat lagi nanti
Sumber:Rinnchan fotopages sini
BLUEBERRY MUFFIN
Bahan-bahan:
280gm butter
240gm gula castor
4 biji telur
2 camca kecil esen vanilla
250ml susu segar
400gm tepung gandum
4 camca kecil baking powder
Blueberry filling secukupnya.
Cara-cara:
1. Ayak tepung gandum dan baking powder sebanyak 3 kali. Ketepikan.
2. Pukul butter dan gula caster hingga berkrim dan putih gebu.
3. Masukkan telur satu persatu dan teruskan memukul adunan.
4. Masukkan esen vanilla dan susu segar. Pukul sebati.
5. Kaupbalikkan tepung ke dalam batter sedikit demi sedikit. Jangan terlebih mengadun.
6. Isikan adunan ke dalam muffin cups separuh penuh. Isikan sesudu blueberry filling dan
tutup semula dengan batter sehingga tiga per empat penuh.
7. Bakar pada suhu 180 darjah celcius selama 25min -30min.
My Homemade Chocolate
Kat rumah akak coklat memang menjadi pujaan.anak akak kalau gi jejalan atau gi supa mesti beli coklat.kebetulan sekarang nie tengah musim coklat handmade mari akak pun belajar laa buat coklat nie..adek bongsu akak belajar berbayar.akak belajar ngan dia pree ajer..hihihi..untung tu kan..
bila dah buat coklat nie kawan akak datang bertandang.akak bagi rasa ..apa lagi dia pun memang suka makan coklat..minta akak buat kan.sekarang ni hari hari akak kena buat coklat sebab banyak dapat tempahan.walaupun bukan beratus ratus tapi boleh laa sebagai permulaan.Noorma dari cendanakasih pun ada ajar akak buat coklat dan bagitau kat mana nak dapatkan bahan.Timakasih yea Noorma.budi baik mu akak hargai..
Coklat akak tak laa cantik macam orang orang yang dah pro buat..yelah belajar main2 dan buat dengan try n error ajer...
InsyaALLAH bulan Mac nanti ada kawan akak nak kawinkan anak suh akak buat kan coklat tuk dibuat cendermata padan jemputan yang datang..Alhamdulilah..rezeki..rezeki..jangan ditolak..cuma akak kena laa buat lebih cantik dan pelbagaikan perisa...dan bentuk..banyak lagi bentuk coklat akak ada yang akak dah buat.tu akak ada tayang kat Facebook akak...saja nak memeriahkan....
yang nie pun dah kena tempah..rasa.ikut pelanggan.menyiapkan tempahan nie semalam menyebabkan akak tak dapat nak update blog semalam..seharian menyiapkan..tapi sambil buat ni sempat laa akak buat muffin blueberry dan masak lauk tenghari..nanti akak updatekan yea..
bila dah buat coklat nie kawan akak datang bertandang.akak bagi rasa ..apa lagi dia pun memang suka makan coklat..minta akak buat kan.sekarang ni hari hari akak kena buat coklat sebab banyak dapat tempahan.walaupun bukan beratus ratus tapi boleh laa sebagai permulaan.Noorma dari cendanakasih pun ada ajar akak buat coklat dan bagitau kat mana nak dapatkan bahan.Timakasih yea Noorma.budi baik mu akak hargai..
Coklat akak tak laa cantik macam orang orang yang dah pro buat..yelah belajar main2 dan buat dengan try n error ajer...
InsyaALLAH bulan Mac nanti ada kawan akak nak kawinkan anak suh akak buat kan coklat tuk dibuat cendermata padan jemputan yang datang..Alhamdulilah..rezeki..rezeki..jangan ditolak..cuma akak kena laa buat lebih cantik dan pelbagaikan perisa...dan bentuk..banyak lagi bentuk coklat akak ada yang akak dah buat.tu akak ada tayang kat Facebook akak...saja nak memeriahkan....
yang nie pun dah kena tempah..rasa.ikut pelanggan.menyiapkan tempahan nie semalam menyebabkan akak tak dapat nak update blog semalam..seharian menyiapkan..tapi sambil buat ni sempat laa akak buat muffin blueberry dan masak lauk tenghari..nanti akak updatekan yea..
Wednesday, January 19, 2011
Telur Goreng Sambal sos
Kalau dah tak idea nak masak lauk ,nak nak bila buka petiais hanya ada telur,lauk yang akak tayang nie memang sesuai sungguh,selain senang nak masak,bahan pun tak banyak..bak kata orang pejam mata pun boleh masak.
TELUR GORENG BERSAMBAL SOS
Sumber:Dari rumah teres kakasma
Bahan2:
TELUR GORENG BERSAMBAL SOS
Sumber:Dari rumah teres kakasma
Bahan2:
- 5 biji telur
- 1 batang lada hijau(hiris)
- 1/2 biji bawang besar(dimayang)
- 3 sudu cili giling
- 3 biji bawang merah*
- 1 biji bawang putih*(bahan* tumbuk lumat)
- 2 sudu sos cili
- 2 sudu sos tomato
- garam dan gula dan secukup rasa
- Panaskan minyak,goreng telur sebiji demi sebiji.Ketepikan
- Kmudian tumiskan lada hijau dan bawang besar hingga wangi.
- Masukkan cili giling,bawang yang telah ditumbuk,kacau sebati dan biarkan hingga tumisan naik minyak,
- Tambahkan sedikit air,diikuti sos cili dn sos tomato.masukkan garam,gula dan secukup rasa
- Akhir sekali masukkan telur yang telah digoreng tadi..kacau rata.padamkan api
- boleh lah dihidang .
Egg Benedict Vs Sardine puff
Salam pagi semua,hari nie akak tayang menu sarapan biasa aja..kira orang yang berkerjaya pun boleh sediakan.beli aje roti dan readymade puff,isi inti yang menjadi kegemaran,bakar siap untuk dihidang.
kalau akak buat puff nih memang kejap ajer licin..sebab menjadi kegemaran anak anak dirumah
dan egg benedict nie akak buat bila tengok puff dah licin..menjadi kegilaa pada Hb dan anak sulong akak.pantang dibuat...makan panas panas telur jangan masak sangat,memang thumbsup!!!
kalau akak buat puff nih memang kejap ajer licin..sebab menjadi kegemaran anak anak dirumah
dan egg benedict nie akak buat bila tengok puff dah licin..menjadi kegilaa pada Hb dan anak sulong akak.pantang dibuat...makan panas panas telur jangan masak sangat,memang thumbsup!!!
Tuesday, January 18, 2011
Sweet Bun @ Bun manis
Projek malam sabtu sebenarnya.sambil buat Homemade coklat akak,akak buat juga roti nie.cuba resipi dari
Nor secubit Garam.dah jadi wallaaaa..gebu,lembut,makan panas panas sedap sungguh..siap ada permintaan lagi.akak buat lagi pagi ahad tu.tu yang ada dua versi.kalau perhatikan ada dua versikan...
Akak buat satu berinti dengan inti kacang merah dan satu kosong aja.sebab nak makan bubuh butter.memang sedap..
Umar pun suka makan roti..tengok aksi dia yang tak sabar sabar nak ambek roti tu....
sebelum dibakar lagi..dalam acuan..tunggu dia naik sikit
closeup sikit......
ni yang buat malam punya..resipi akak copy dari rumah nieza nun jauh di Findland dan terimakasih buat Nor atas resipi yang bagus ini.
Resipi Sweet Bun
Source: Nor Secubit Garam.dan Nieza
Nor secubit Garam.dah jadi wallaaaa..gebu,lembut,makan panas panas sedap sungguh..siap ada permintaan lagi.akak buat lagi pagi ahad tu.tu yang ada dua versi.kalau perhatikan ada dua versikan...
Akak buat satu berinti dengan inti kacang merah dan satu kosong aja.sebab nak makan bubuh butter.memang sedap..
Umar pun suka makan roti..tengok aksi dia yang tak sabar sabar nak ambek roti tu....
sebelum dibakar lagi..dalam acuan..tunggu dia naik sikit
closeup sikit......
ni yang buat malam punya..resipi akak copy dari rumah nieza nun jauh di Findland dan terimakasih buat Nor atas resipi yang bagus ini.
Resipi Sweet Bun
Source: Nor Secubit Garam.dan Nieza
- 380gm tepung high protein (tpg roti)
- 3 sudu besar susu tepung
- 80 gm gula castor
- 3 sudu kecil yis segera
- 1 biji telur A ~ dikocok sket dgn garfu
- 100 ml air
- 100 gm water roux
- 1/2 sudu kecil garam
- 30 gm butter
- 30 gm shortening
Cara :
- Masukkan bahan air, telur dan water roux ke dalam bread maker (BM) dan lepas tu masukkan bahan2 kering spt tepung dan susu tepung.
- Letakkan gula dan yis di satu penjuru manakala garam di penjuru yg lain.
- Tekan suis on pd BM dan setkan pd mode dough.
- Tekan start dan biarkan ia menguli utk seketika.
- Bila dah membentuk sebiji doh boleh la dimasukkan butter dan shortening.
- Biarkan sehingga proses menguli selesai.
- Biarkan ia naik hingga 2x ganda atau BM berbunyi menandakan proses sudah tamat.
- Ambil adunan dan bulat bulat adunan isi inti (akak buh inti kacang merah).
- Letakkan ke dulang bakar, biarkan naik lagi, kemudian sapukan bancuhan ( susu segar + telur + madu ) sebatikan dan sapu atas roti dan tabur gula dan terus bakar dgn suhu 180 -190C dengan api atas bawah lebih kurang 20 - 25 min atau sehingga masak.
- Sapukan marjerin@butter atas roti masa roti masih panas utk mendapatkan roti yg lembab dab berkilat.
#kalau nak doh yg lebih lembut dan gebu boleh la diulang proses menguli tu sekali lagi.
Water Roux: (menggunakan kaedah 1:5 .. 1 utk tepung, 5 utk air.. )
- 50gm tepung gandum
- 250ml air
Cara :
- Masukkan dlm kuali/pan dan panaskan dgn api sederhana.
- Hendaklah sentiasa dikacau supaya tak berketul.
- Kacau hingga pekat dan padamkan api ( dlm 2 minit jer)
- Bila sejuk masukkan dlm bekas bertutup dan simpan dlm peti ais sehingga nak digunakan.
- Keluarkan dr peti ais, biarkan hingga pd suhu bilik baru lah digunakan
Monday, January 17, 2011
Karipap Pusing
Hidangan pertama akak pada petang bulan januari tahun 2011..waaa lama tak bagi hidangan dari rumah penjenamaan baru akak..akceli buat karipap nie petang semalam..lama tul teringin nak buat karipap pusing nie..alhamdulilah menjadi dengan jaya nya...
bila tengok karipap nie kembang hati jadinya..maklum laa sebelum nie beli ajer kat kedai..atau oder kat kawan.yang pasti lepas nie boleh buat lagi
dah siap digoreng....
banyak benar resipi tuk buat kulit karipap ini..jadi akak try yang Zana buat sini
Bahan-bahan:
1. Doh minyak
300gm tepung gandum
secubit garam
1/4 cawan minyak masak
1/2 cawan air suam
* Campurkan secubit garam ke dalam tepung. Curahkan minyak masak dan gaul mesra tepung dengan hujung jari. Sedikit demi sedikit masukkan air sambil tangan terus menguli sehingga mendapat doh yg tidak melekit di tangan
2. Doh marjerin
150gm tepung gandum
100gm marjerin...(sila tambah sedikit demi sedikit sehingga mendapat doh yg tak melekit di tangan.akak tambahkan sikit minyak jagung )
Untuk inti akak buat inti kentang dan daging..
bila tengok karipap nie kembang hati jadinya..maklum laa sebelum nie beli ajer kat kedai..atau oder kat kawan.yang pasti lepas nie boleh buat lagi
dah siap digoreng....
banyak benar resipi tuk buat kulit karipap ini..jadi akak try yang Zana buat sini
Bahan-bahan:
1. Doh minyak
300gm tepung gandum
secubit garam
1/4 cawan minyak masak
1/2 cawan air suam
* Campurkan secubit garam ke dalam tepung. Curahkan minyak masak dan gaul mesra tepung dengan hujung jari. Sedikit demi sedikit masukkan air sambil tangan terus menguli sehingga mendapat doh yg tidak melekit di tangan
2. Doh marjerin
150gm tepung gandum
100gm marjerin...(sila tambah sedikit demi sedikit sehingga mendapat doh yg tak melekit di tangan.akak tambahkan sikit minyak jagung )
Untuk inti akak buat inti kentang dan daging..
Wednesday, December 22, 2010
Sugee Kek @kek suji
Pepagi dah tayang kek.apa nak buatkan,kalau dah peminat tegar ada,memang susah.kejap kejap kena cari idea kek apa nak dibuat.sebenarnya kek sugee nie lama dah berangan nak buat,amek resipi kat umah Fida@amida Dubai lama dah..baru nie dapat dibuat..Kalau ditanya pasal kek nie..memang tersangat sedap,tak caya buat laa...terangkat sungguh..tapi syaratnya masa makan kena tutup mata,ermmmm rasa lazat..uwaaa...perasan kejap yooo...
Pukul mentega dan susu pekat hingga kembang dan ringan. Masukkan tepung semolina, kulit limau dan jus limau. Gaul rata dan perapkan semalaman supaya tepung semolina kembang. Perap di suhu bilik dan bertutup.Esoknya....panaskan ketuhar 180 darjah. Gris acuan dan alas dasarnya dengan kertas kuih. Pukul telur, kuning telur dan gula hingga betul-betul kembang. Gaul rata pada adunan yang diperap semalaman.Masukkan tepung yang dicampurkan dengan badam cincang, sedikit demi sedikit. Tuangkan kedalam acuan kek dan bakar selama 45-60 minit. Setelah 40 minit, turunkan suhu ke 150 darjah.Biarkan kek betul-betul sejuk sebelum dipotong.
KEK SUJI
Sumber: Irma Iryani Said (Buku Resepi Pesta Perut)
source akak Fida@Amida Dubai disiniBahan-bahannya
400gm mentega ( chap tong/golden fern)
240gm tepung semolina/suji
2 sudu makan susu pekat
1 biji parutan kulit limau/oren
1/2 biji jus limau/oren
4 biji telur
10 biji kuning telur
300gm gula kastor
160gm tepung naik sendiri ( diayak )
100gm badam cincang
Acuan berukuran 28x20cm.
Caranya
Pukul mentega dan susu pekat hingga kembang dan ringan. Masukkan tepung semolina, kulit limau dan jus limau. Gaul rata dan perapkan semalaman supaya tepung semolina kembang. Perap di suhu bilik dan bertutup.Esoknya....panaskan ketuhar 180 darjah. Gris acuan dan alas dasarnya dengan kertas kuih. Pukul telur, kuning telur dan gula hingga betul-betul kembang. Gaul rata pada adunan yang diperap semalaman.Masukkan tepung yang dicampurkan dengan badam cincang, sedikit demi sedikit. Tuangkan kedalam acuan kek dan bakar selama 45-60 minit. Setelah 40 minit, turunkan suhu ke 150 darjah.Biarkan kek betul-betul sejuk sebelum dipotong.
Friday, December 10, 2010
Tempe goreng sambal
Balik dari kuantan akak buat sambal tempe nie.saja buat tuk kudap kudap masa tengok tv..mata tengok tv,mulut penuh sambal.wallaaaa sedap tul!!!...jiran sebelah umah pak mentua akak buat perusahaan tempe,akak beli sikit tuk bawa balik.sikit sikit pun tak habis lagi tempe tu.dah puas goreng,masak ..bukan ape kat umah akak hanya akak sorang yg tukang bedal,anak anak dok hongges kacang ngan ikan bilis ajer...
Resipi tempe goreng sambal
Resipi tempe goreng sambal
- 3 bungkus tempe
- segengam ikan bilis
- segengam kacang tanah
- 10 tangkai lada kering
- sedikit belacan
- 5 biji bawang merah
- 3 ulas bawang putih
- gula,garam dan air asam jawa
- hiris tempe,goreng garing dan toskan
- ikan bilis dan kacang tanah digoreng juga
- lada kering,belacan bawang merah dan putih dikisar halus.Kemudian ditumiskan hingga naik bau.
- masukkan garam dan gula(kena lebihkan sikit) dan air asam jawa,
- akhir sekali masukkan tempe,kacang tanah dan ikan bilis tadi.kacau sebentar.padamkan api.siap untuk dihidang.
Thursday, December 9, 2010
Daging masak Palembang
Pagi nie akak nak share resipi masakan yang akak makan masa adek akak buat rumah terbuka raya lepas.memang sedap kalau makan ngan lontong atau nasi.cuma kepedasan nyer tu yang buat ayer mate meleleh bab kalau nak sedap kena bubuh cili api sket..memang gerenti asyik kena lap lap jer hehehehe...pada nak cuba akak nak bagitau yea,resipi ni percubaa akak selepas merasanya sebab biasa laa kalau lenu tuk berniaga jarang orang nak bagi reipi yang tepat..kena cuba baru tau sedap ke idak..kalau sedap bagitau akak tak sedap diam diam jer yer...
Resipi Daging masak Palembang
1kilo daging
1 mangkuk kicap manis
15 biji bawang kecil*
8 ulas bawang putih*
1 inci halia*(* dihiris halus)
3-4 sudu besar cili mesin(lada kering dikisar)
rempah tumis 4 sekawan
1 mangkuk kerisek
2 mangkuk santan pekat
sedikit daun kari
cili padi yan dibuang tangkai(agak2 yea)
garam,gula dan secukup rasa
Cara caranya:
Resipi Daging masak Palembang
1kilo daging
1 mangkuk kicap manis
15 biji bawang kecil*
8 ulas bawang putih*
1 inci halia*(* dihiris halus)
3-4 sudu besar cili mesin(lada kering dikisar)
rempah tumis 4 sekawan
1 mangkuk kerisek
2 mangkuk santan pekat
sedikit daun kari
cili padi yan dibuang tangkai(agak2 yea)
garam,gula dan secukup rasa
Cara caranya:
- Daging dibersihkan,hiris halus.masukkan kedalam periuk,tambahkan sedikit air dan kicap.rebus hingga empuk.(nie kena agak2 ya airnya kalau kurang tambahkan)
- Dalam periuk laun tumiskan bahan yang telah dihiris halus,rempah tumis 4 sekawan hingga naik bau.
- Kemudian masukkan cili mesin dal digaul rata,biarkan bahan tumisan masak rata hingga naik minyak
- masukkan daun kari,santan,kerisek,garam,gula dan secukup rasa.
- Daging ynag telah empuk tadi masukkan kedalam bahan yang ditumis.biarkan hingga mesra bahan tadi.
- dah masak taburkan cili padi kedalam lauk tadi..
- sedap dimakan bersam lontong dan nasi.
Wednesday, December 8, 2010
Jumpa Aishah Ummiaqil diKuantan
Salam petang rabu...nie pic akak amek bersama Aishah Ummi Aqi disini sewaktu akak berkunjung ke rumah Chah di Indera Sempurna Kuantan..Akhirnya dapat juga jumpa dengan Chah nie..Akak balik Kuantan sabtu lepas sebab adek ipar akak bertunang Ahad tu.Akak tempah kek pertunangan dengan Chah.cantik kek dia buat..bau harum cuma tak dapat nak merasa .....seronok dapat jumpa Chah walaupun sekejap,kecik molek aje orang nya,ramah macam dah kenal lama,sayang jumpa sekejap sebab hari dah petang Chah siap buat laksa terengganu ada ciskek lagi..sedap walaupun chah kata masa buat tu terkecut sket..alhamdulilah.akak gie umah chah dengan anak akak dan adek ipar,ada masa len kali kalau dtg kuantan akak ngan chah cadang nak serbu umah Ummi pulak..boleh gitu!!!!
Inilah kek pertunangan yang akak tempah dari Chah...cantik dan sedap...(kata bakal biras akak)
Inilah kek pertunangan yang akak tempah dari Chah...cantik dan sedap...(kata bakal biras akak)
Wednesday, December 1, 2010
Kek Mentega Lembap
Wah....lama sungguh akak menyepi.wallaa bukan aper..bila sekali malas,makin panjang malas nyer..tapi bila akak buat kek nie semalam jadi teringin pulak nak share ngan semua resipi nie.tapi pagi nie akak sibuk sikit..jadi bila akak ada pree masa nanti akak masukkan resipi yer..memang mebeles sungguh kek nie..tak tau nak cakap..ecececeh..iye..iye aje ..
Akak dapat resipi nie dalam tenet,masa tu main print aje time nampak resipi yang berkenan kat tekak.tapi tak ler akak buat.satu fail resipi akak.jadi semalam akak try ler bongkar fail tu semula dapat resipi nie,nampak sedap gitu.bahan pun mudah aje.sambil masak tengahari akak suh mesin mixer akak adun.nielah hasilnya.dan yang akak mekapkan macam nak rak tu bukan ape,saja test tangan yng tak berseni nie.hah amek ko mmg haru biru jadinya.tapi memang sedap sungguh kek nie.simpan semalaman lagi laa.kalau suka dihias dengan cream pun bagus.
Kek Mentega Lembap
resipi dari Puan Firza Nordin
A:(dipukul hingga putih)
227 gm mentega(akak guna jenama Anchor)
1 sd teh esen vanila
B:
6 biji telur gred B
80 gm gula icing
120 gm gula castor
1/4 sudu teh baking powder
2 sudu besar ovellete
C:
210 gm tepung naik sendiri
1 sudu besar esen butter vanila(ni akak guna butter emulco)
2 sd besar susu cair
Caranya:
1.Sapu tin pembakar 9" dengan mentega dan ratakan.akak bubuh tepung dan ratakan juga.
2.Pukul telur dan kedua dua gula hingga telur hancur.masukkan baking powder,ovellete.pukul hingga ovellete larut dan seterusnya pukul lagi hingga naik 3 kali ganda dengan speed yang paling tinggi.
3.masukkan tepung sedikit sedikit (lebihkurang 4 kali masuk sambil dipukul dengan kelajuan 1 dan bila telah sebati baru masukkan susu cair.
4.Pukul lagi pada kelajuan tinggi selama sepuluh minit.
5.Masukkan bahan A(mentega dan esen vanila yang telah dipukul terlebih dahulu) kedalam adunan B+C sedikit sedikit pada kelajuan 3 hingga habis.
6.Masukkan butter emulco atau esen butter vanila dan dipukul lagi selama 5 minit.Tuang kedalam acuan kek dan bakar pada suhu 160darjah selama 1 jam.
Nota Akak: sebaik aje kek siap masak terus keluarkan dari tin pembakar bagi mengelakkan kek jadi kecut ditepinya.buat kek nie ikut step resipi InsyaAllah pasti tak mengecewakan.
Akak dapat resipi nie dalam tenet,masa tu main print aje time nampak resipi yang berkenan kat tekak.tapi tak ler akak buat.satu fail resipi akak.jadi semalam akak try ler bongkar fail tu semula dapat resipi nie,nampak sedap gitu.bahan pun mudah aje.sambil masak tengahari akak suh mesin mixer akak adun.nielah hasilnya.dan yang akak mekapkan macam nak rak tu bukan ape,saja test tangan yng tak berseni nie.hah amek ko mmg haru biru jadinya.tapi memang sedap sungguh kek nie.simpan semalaman lagi laa.kalau suka dihias dengan cream pun bagus.
Kek Mentega Lembap
resipi dari Puan Firza Nordin
A:(dipukul hingga putih)
227 gm mentega(akak guna jenama Anchor)
1 sd teh esen vanila
B:
6 biji telur gred B
80 gm gula icing
120 gm gula castor
1/4 sudu teh baking powder
2 sudu besar ovellete
C:
210 gm tepung naik sendiri
1 sudu besar esen butter vanila(ni akak guna butter emulco)
2 sd besar susu cair
Caranya:
1.Sapu tin pembakar 9" dengan mentega dan ratakan.akak bubuh tepung dan ratakan juga.
2.Pukul telur dan kedua dua gula hingga telur hancur.masukkan baking powder,ovellete.pukul hingga ovellete larut dan seterusnya pukul lagi hingga naik 3 kali ganda dengan speed yang paling tinggi.
3.masukkan tepung sedikit sedikit (lebihkurang 4 kali masuk sambil dipukul dengan kelajuan 1 dan bila telah sebati baru masukkan susu cair.
4.Pukul lagi pada kelajuan tinggi selama sepuluh minit.
5.Masukkan bahan A(mentega dan esen vanila yang telah dipukul terlebih dahulu) kedalam adunan B+C sedikit sedikit pada kelajuan 3 hingga habis.
6.Masukkan butter emulco atau esen butter vanila dan dipukul lagi selama 5 minit.Tuang kedalam acuan kek dan bakar pada suhu 160darjah selama 1 jam.
Nota Akak: sebaik aje kek siap masak terus keluarkan dari tin pembakar bagi mengelakkan kek jadi kecut ditepinya.buat kek nie ikut step resipi InsyaAllah pasti tak mengecewakan.
Wednesday, October 20, 2010
2010 - 2010 tarikh keramat ...sempena Umur akak dah bertambah jadi 45
Alhamdulilah hari ni genap umur akak 45 tahun..dah bertambah tua rasanya..bila difikir fikirkan usia yang meningkat ni banyak lah doa akak panjatkan kepada ALLAh swt,moga akak diberikan kesihatan yang baik,umur yang panjang aar dapat lebih beribadat kepadaNYA,dapat membesarkan anak anak dengan sempurna,dapat menjadi isteri yang terbaik buat suami tercinta,dapat jadi sahabat yang baik kepada teman teman yang mengenali akak...dan banyak lagi..harapan akak semoga ALLAH mengabulkan permintaan akak yang tak seberapa tuh!!!..
pada semua yang sudi datang kerumah alammaya akak nie...walaupun dengan macam biskut gayanya,kejap ada kejap takde akak harap tkada yang boring datang menjengah..tulaa masalah akak belum dapat diatasi..tapi harap harap lepas nie semua kembali ok.pada coment2 yang terdahulu yang tak sempat akak balas akak mohon berbanyak banyak kemaafan.
Jadi sebagai menghargai semua meh tengok aksi Umar yang anak akak rakamkan.harap semua terhibur.yang penting akak SAYANG semua...Terimakasih atas persahabatan kita yer!!!!
Subscribe to:
Posts (Atom)
















