Friday, June 19, 2009

Kuih Lapis


Percaya tak akak tak pernah buat kuih lapis seumur hidup akak.ni cete benar.akak tak berapa pandai buat kuih muih tradisi camgini.tapi sejak berblogging ni minat nak mencuba pelbagai jenis kuih mula bercambah.ikut resipi teman teman ciber.tu lah untungnya punya ramai teman.boleh bertukar tukar minta dan kepakaran.
petang semalam tiba tiba tingat nak cuba buat kuih lapis.akak pun g umah Noorma.godek lemari dia.akak cuba resipi dia.Noorma memang sedap dan lembut gitu.anak2 suka.siap bawa bekal g sekolah.Resipi asal dari tulipMyr..terimakasih pada kedua duanya...boleh buat lagi..

Bahan-bahan
-1 cawan tepung beras
-1/2 cawan tepung gandum
-1 cawan gula (leh kurangkan klu x suka manis sgt)
-1 st garam
-2 paket santan serbuk(akak guna santan dan jadikan 3cawan santan+ 1cawan air)
-1 st minyak masak
-3-4 titik sirap merah perasa ros atau pewarna kuning/hijau etc.(ni akak guna pandan emulco dan coklat emulco)
-4 cawan air(tak gunakan air gantikan santan)

Cara-cara
-Dalam blender, masukkan gula,santan,tepung beras,tepung gandum,minyak,garam dan 2 cawan air. Blend hingga semua bahan bersatu & tak berketul. Panaskan air dalam kukusan.
-Keluarkan adunan dari blender & isi dalam bekas. Tambah lagi 2 cawan air,kacau rata.
-Bahagikan adunan kepada 2 bahagian. Letakkan satu bahagian pewarna kuning & satu lagi dgn pewarna hijau. Kacau biar warna sekata.
-Utk memudahkan kuih ni dikeluarkan, sapu loyang dgn sedikit minyak dan letak plastik cling.
-Masukkan 2 cwn adunan warna kuning & kukus selama 5 minit.
-Lepas 5minit,masukkan pula 1 cawan adunan warna hijau dan kukus selama 2minit.
-Kemudian selang seli warna hijau dan kuning hingga adunan habis.
-Lapis yg terakhir warna hijau dikukus selama 20minit. Bila dah masak alih keluar dari kukusan dan tunggu hingga kuih ni sejuk dan bolehlah dipotong

Thursday, June 18, 2009

Babat lemak kering

Nak tanya kat semua yang menjenguk akak hari ni..makan babat tak.pepagi tadi tanya hb akak makan babat tak bang..abg tak makan..tapi masak laa..heee memang ler nak masak.akak suka makan babat nie.masa beli ayam pencen tu ade babat ni.tapi akak tak beli banyak.bab nnati akak sorang jer kot yang makan..akak goreng dan bubuh santan sikit..sedap la pada tekak akak yang antarabangsa nie...
jadi akak nak ajak laa sape sape yang memang suka makan ni kita makan sesama nak..

Rendang ayam

Malam tadi ade pasar malam dekat ngan taman perumahan akak ni.nampak ayam pencen.uwaaa ayam tua ler tuh..org negeri suka masak rendang ayam camgini.jadi masa
menjenguk umah Maz Bahrain semalam dia buat rendang makan dengan pulut kuning.akak buat makan ngan nasi panas jer.hidangan tengahri merangkap malam sekali nie..resipi ade kat dalam list menu akak .kot nak buat ler...uwaaaaaa ...

Wajik

Petang nya pulak kawan akak datang.masa tu akak duk sedap berym ngan As Nz.kawan akak datang siap bawakan akak wajik nie..ermmmm ade durian dalam nye..sedap!!mak kawan akak yang bagi.kawan akak kata mak dia siap ingatkan dia suh bawakan akak sikit.uwaaa...untung ade owang sayang nie..hihihii....tapi kalau tanya akak pasal camner nak buat ini wajik..ampunnnnn tak pandai.akak hanya tau makan ajer...

Acid tak sihat

Inilah sebab mengapa akak tak buat ape ape post semalam.acid tiba tiba muntah dan kena cirit birit.aduh pukul empat pagi dah mengejutkan akak sebab perut dia sakit dan muntah memancut mancut keluar.kesian laa pulak kan.sepagi akak asyik melayan kerenah dia.baju entah berapa kali bertukar..agak nya tersalah makan kot..tapi yang pelik adek beradik yang lain tak pulak kena...ermmmmm kena buat checkup nie...
nak amek gambar pun payah..orang tak de mood laa katakan...jadi semalam akak hanya masak sadin dan buat sambal kering ajer...huaaaaaa

Tuesday, June 16, 2009

poskad dari Yatt Findland

poskad tanda tahniah bab meneka gambar kat blog Yatt.terima tadi tengahari.terimakasih ye Yatt..cantik!!!masa remaja dulu akak suka kumpul poskad,kebetulan akak kenal dengan sorang pramugara singapore airlines..masa g jepun dulu dulu.jadi kalau dia g mane mane mesti pos kan sekeping poskad.tau tau aje laa kalau pramugara ni round the world..ni sejak dah beranak pinak tak de laa lg.pramugara tu pun dah lost kontact..jadi dapat dari Yatt ni seronok lerr kan..

Ayam goreng kunyit

untuk masak ayam goreng kunyit ni akak goreng ayam dulu.ni ayam yang tanpa tulang hiris kecil kecil.goreng sebentar.asingkan.3 ulas bawang putih dan sedikit halia ditumbuk halus.bawang merah mayang halus,lada hijau dan merah hiris bulat.tumiskan bawng putih dan halia hingga naik bau,kemudian masukkan bawang merah dan lada,biar layu sekejap.masukkan sedikit serbuk kunyit,ayam kacau lagi.tambahkan garam dan serbuk pati ayam.akhir sekali masukkan air asam jawa sedikit.tambahkan air jika agak kering.perasakan.siap untuk dihidang...kalau nak bubuh daun sup hiris lagi bagus.wangi ajer...

Tomyam putih Vs budu


Hari ni akak masuk dapur cepat.malas nak duk kat dapur lama lama.boleh rehat panjang sikit.bukan ape biase tuh nak menggemukkan daging daging kat badan..
akak masak ayam goreng masak kunyit,tomyam putih aje dan budu.

ni resipi tomyam putih cara akak.atas permintaan cikgu zana...

Bahan2:
  • sotong dipotong bulat..ikut banyak mane laa iye.
  • udang
  • hirisan ayam
  • 2 batang serai
  • 1 labu bawang merah potong bulat atau hiris biasa
  • 3 biji bawang putih ditumbuk
  • sedikit halia hiris hipis
  • sedikit lengkuas
  • 1 1/2 sudu besar sos ikan
  • sedikit serbuk pati ayam
  • jus limau kasturi
  • daun limau purut
  • sedikit cili api
  • stok ayam
  • sayur sayur ikut suka yea.akak cuma letak kobis hiris aje.
caranya:
  1. masukkan stok ayam kedalam periuk.masukkan bawang putih,halia,bawang merah,serai dan lengkuas kedalam stok ayam tadi.biar mendidih.
  2. kemudian masukkan sos ikan,serbuk pati ayam,jus limau,daun limau purut,cili api dan sayuran.
  3. akhir sekali masukkan sotong,udang dan hirisan ayam.perasakan dengan garam.
  4. setelah mendidih bolehlah diangkat.
  5. kalau ade daun ketumbar boleh diletak masa nak diangkat.
budu ni akak makan camgini ajer.tak pandai nak masak jadi lauk.ade ker resipi tuk lauk yang letak budu,kot sape sape ade mai ler kongsi ngan akak.sebelum budu akak habis...

Kad dari Suzi

Suka dapat kad nie.bermaknakan gambaran kad ni.hehehe kucing yang montok dan bergaya.pada suzi terimakasih banyak banyak yea.moga ikatan persahabatan kita akan kekal sampai bila bila..nnti balik msia kita leh gader gader kan ...kan ..suzi !!!!

Award dari CtZura,Ros Onigiri dan Datin EL.


Punya laa lama nak letak award pemberian kawan dan adek adek alam maya nie.Bukan sengaja atau malas tapi sibuk benar..eee sibuk ker..jadi di kesempatan yang ade ni akak letak laa award ni sebagai tanda terimakasih.tapi akak tak buat tag nye yea....

Orang pertama bagi award ni adalah CtZura adek asal satu negeri ngan akak.tapi sekarang duduk kat Miri ikut suami dia.Zura ni peramah dan riang ajer orang nyer.ni pandangan mata akak melalui pancaindera keenam..uwaaaa.!!!!!tapi betul kan zura..tingin nak jumpa dia satu masa nnti.InsyaAllah.
Orang kedua bagi award ni adalah tokey roti yang femes sekarang duk kat negara matahari terbit.pernah belajar kat sekolah di rembau ni.sayang nyer tak pernah jumpa.walhal dia belajar tu akak dah duduk kat rembau ni..hehehe tapi akhirnya kenal gak dialammaya ni..pandai gak cakap jepun ...nnti nak belajar ngan dia.
Yang ketiga bagi akak award ni adalah sahabat alam maya yang sebaya tapi baik hati dan baru pulang dari mengerjakan umrah.suka akak dapat tau..mane tau satu hari nnti akak turut jejak dia kan.pada adek adek dan sahabat akak bertiga nie akak nak ucapkan jutaan terimkasih atas ingatan dan kasihsayang sebagai teman akak dialam maya.moga satu hari nnti kita jumap dialam realiti..

Monday, June 15, 2009

Sotong sambal limau purut

lauk tengahari.nak kata sambal boleh,nak kata bukan sambal pun boleh.akak main letak daun limau purut hiris,ketukkan serai,buh sikit sos tomato.nyam nyam...masam,manis,wangi daun limau,manis gula...lengkap.ni ajer akak masak.uwaaaaa....pemalas sungguh.penat lerrr!!!ingat nak goreng tapi nnti tak jadi lauk pulak..


budu ni saje jer nak tunjuk..beli masa balik kg arituh..tapi dah tinggal setengah.sedap budu ni.ikut kajian budu ni boleh buat kita awet muda..hehehe..kena makan selalu!

Spaghetti goreng lada hitam

spaghetti ni akak goreng pagi ni..buat akak makan sorang.hehehe tggal ngan acid dan abangnya adik din jadi akak masak ni buat sarap.hancur diet akak.uwaaaa.....tulun tulun.......masa nak makan akak buh laa cili api sikit.aduh tergigit cili tuh meleleh ayor mato....tapi nak makan nyer pasal..

Sunday, June 14, 2009

Ziarah kerumah Cikgu Zana di Batu Pahat



Ana ni anak akak curi curi snap..jangan marah yea....

saje amek dari umah zana nie.bab akak g sana ngan anak dara akak dan dak acid..
posing sakan kita rang petang tuh..ewah kenang-kenangan kan..eeee gemuk nyer laaa akak nie.Hish hish hish..pas ni kena diet betul betul...



ni lak hidangan yang zana siapkan untuk kami semua melantak..uwaaa sedap!!!


anak akak makan 2 kali..




Pagi Khamis zana antar sms..jadi tak g umah dia..mesti jadi.. dia pesan datang umah dia pukul 4 ptg.akak minta adek bongsu akak tolong antarkan.sempat singgah kat Parit Raja


beli sikit barang.laa sampai umah zana baru kul 3.30 ptg.ni bukan janji omputih.tapi ntah ler ingat cam lambat ..ghuper nyer tercepat.tak susah cari umah zana nie..


waaa...banyak hidangan zana sediakan buat akak.akak g ngan dua anak dara dan sibongsu akak ajer.yang len malas nak ikut..dah dihidang melantok laa kan.sedap zana siap but sikut pe tuh namayer.kalau nak tau g jer blog dia.ade dia letak.mmg sedap.


Borak borak sambil tunggu AnaWahid..akak dah borak panjang ngan dia sebelum tuh.mmg hepi go lucky tul dak anawahid tu.gelak dier aje dah buat akak gelihati.patut laa nmpk muda jaer muka diakan!!!!


Zana tu kat gambar len orang sebenar mmg len..comel ajer.tak cam akak yang makin naik ...uwaaa kena berdiet lee pas nihkan..ade masa dan rezeki nnti leh ler datang lagi umah zana nikan.tapi janji ngan ana tak dapat akak nak tunaikan..


Maaf ye Ana...akak cub juga nak g tapi masalah kenderaan.cian ana dah masak masak.takper Naa nnti akak datang gak umah ko yea..InsyaAllah..seronok dapat jumpa dua rang nie...








Salam kembali-cerita ketika bercuti cuti...

dah malam ni baru laa sempat nak post cerita masa bercuti cuti balik kampung halaman diAir Hitam Johor..lama tak balik kampung.seronok!balik kampung kali ni penuh dengan kenangan.selain menghadirkan diri kerana kenduri kahwin sepupu akak,akak juga dapt berjumpa dengan sedara mara yang lama tak jumpa..masa majlis macam nie lah kita dapat jumpa semua..dan paling seronok akak dapat jumpa denganUstazah Azie..uhuhuhu..kecil molek ajer orang nyer..manis gitu..tapi jangan gelak tengok akak.masa ni betul betul tengah penat.
Sampai kampung dari Rembau lebihkurang kul 1 ptg.terus g umah makcik akak.tak berehat langsung.menolong mana yang patut.tu yang muka buruk benar..alahai!!!!
Anak azie ni comel gak tau,,peramah cam mak nyer.manja lagi.suka tul dapat jumpa ngan azie walaupun tak lama sebab dia nak balik ke Benut.Akak harap azie tak serik jumpa akak..bile ade kesempatan kita jumpa lagi yea...
ni sepupu akak yang menjadi pengantin tuh....
hehehe ape lah anak azie pk yea tuh kan>>.........
Ni hadiah azie bagi akak.alahai malunyer akak.bab akak tak bagi dia ape ape pun.....terimakasih banyak azie...anak anak tanya mak tak bg kawan mak apeape ker...heeeee lum lagi..

Friday, June 5, 2009

spaghetti daging bersos

Ni sarap untuk family akak pagi jumaat nie.ntah ape nak bg nama pun tak tau.bantai ajer ler.bab buat pun main masuk bahan ntah ape ape.uwaaaa,,,banyak keje nak kena siapkan.tak siap siap lagi..

Thursday, June 4, 2009

Asam Pedas Ayam dan Ayam goreng Bersalut


Nak ajak semua yukkk makan tengahari kat umah akak.hari nie masak senang senang ajer.malas nak bersilat lama lama kat dapur.banyak kerja nak dibereskan sebelum akak balik kampung esok InsyaAllah.Mai ler bawa pinggan sekali kalau nak datang.uwaaa pinggan kat umah terhad ler..kot bawa yang berjenama noritake tu paham paham jer ler..jangan bawa balik..huhuhu...jemput makan!!!
resipi ayam pedas ni sama ajer kat mana2.ayam goreng bersalut tuh akak salut ngan breadcrumb ajer..

Wednesday, June 3, 2009

Rahsia kelahiran bulan oktober

OKTOBER


� suka berbual
� suka orang yang sayang padanya
� suka ambil jalan tengah
� sangat menawan & sopan santun
� kecantikan luar & dalam
� tidak pandai berbohong & berpura-pura
� mudah rasa simpati,baik dan mementingkan kawan
� sentiasa berkawan
� hatinya mudah terusik tetapi merajuknya tidak lama
� cepat marah
� macam pentingkan dir sendiri
� tidak menolong orang kecuali diminta
� suka melihat dari perspektifnya sendiri
� tidak suka terima pandangan orang lain
� emosi yang mudah terusik
� suka berangan dan pandai bercakap
� emosi yang kelam kabut
� daya firasat yang sangat kuat ( terutama perempuan )
� suka melancong,bidang sastera & seni
� pengasih,penyayang & lemah lembut
� romantik dalam percintaan
� mudah terusik hati & cemburu
� ambil berat tentang orang lain
� suka kegiatan luar
� orang yang adil
� boros & mudah dipengaruhi persekitaran
� mudah patah semangat

jadi sape sape lahir bulan oktober angkat tangan.akak nyer tarikh lahir 20 oktober..jadi......
agak agak mane akak nyer ye....

ni akakambil dari blog jue mj...saje suka suka ..tengahari ni lauk biasa ajer..

Kuih kasui Vs Finger Blueberry Bun


kuih kaswi nie akak buat tuk minum petang.dah ramai ramai makan rebut rebut sedap uwaaaa..akak buat gak roti amek resipi dari umah cikwan taipei.alahai memang kena cari gak Bm bile ade rezeki nnti.cikwan ngan hana buat cantik.akak buat laaaaa hai burok lagi.roti tu nak buat bentuk finger tak dapat.acid cibuk nak tolong.bulat semua dia buat.suh buat panjang bentuk finger takmo dia.tau ape kata dia..roti bulat kan mak!!!! aduiii tak dapat ler nak tolong.kot di canai canai kan ape lak jadi kat roti tuh kan..jadi suzi ngan hana ni ler rupa roti akak yang tak naik tu..hihihiiiii

Tuesday, June 2, 2009

Soup Egg Tofu dan sambal sos ayam wif udang

Lauk ni untuk hidangan akak tghari nie.ramai kat umah akak hari nie,adek ipar akak datang.dia
tanya akak pandai tak masak egg tofu soup.jadi akak try masak.hehehe jadi lak..resipi nnti yer.ade keje akak yang tak siap lagi..layan mata ehhhh


sop egg tofu
Bahannya
  • 2 bungkus tofu jepun yang bulat tu
  • sedikit hirisan daging ayam
  • bawang putih
  • serbuk lada putih
  • lobak merah hiris batang mancis
  • daun sop
  • sedikit tepung jagung(bagi memekatkan kuah)
  • 1 biji telor (dikocok sedikit)
  • bawang goreng untuk hiasan
caranya
  1. tofu ni kalau nak goreng dulu pun ok(akak tak goreng pun)
  2. tumiskan bawang putih hingga naik bau.
  3. kemudian masukkan hirisan ayam,serbuk lada putih dan sedikit air.
  4. biar mendidih,baru masukkan tofu,garam dan serbuk pati ayam,lobak merah(boleh tambah sayur len spt brokoli,jagung,)
  5. masukkan pula air tepung jagung dan telor yg dikocok tadi.
  6. bolehlah dihidang bersama bawang goreng dan hirisan daun sop.

sambal sos ayam wif udang...

Monday, June 1, 2009

Hati Ayamberempah Vs Terung masak sambal

Lauk hari ni cam ungkep lebih kurang.tapi ade rasa rempah,kerisik dan daun kari mewangikan lgi aroma lauk akak masak.resipi dari Anawahid ni akak nampak kat Myr tapi Hana dah masak bulan lepas hihihih jadi akak c/p resipi ni dari umah dia ajer laa yea.cam kata hana sedap.memang sedap pun..cubalaa baru tau!!!!
Bahan-bahan
  • ½ kg hati ayam/lembu – dicuci dgn tepung gamdum tuk hilangkan hanyir dan digoreng terlebih dahulu bersama serbuk kunyit n sedikit garam- hana tk goreng! lebur jerk!
  • Bhn Kisar *
  • *1 biji bawang besar
  • *3 ulas bawang putih
  • *1 inci halia
  • * 1 sudu besar ketumbar
  • * ½ sudu besar jintan manis
  • 1 batang serai – diketuk
  • 2 pelepah daun kari
  • 1 sudu besar penuh rempah kari daging
  • 2 sudu kecil serbuk lada/cili – nk pedas sendiri adjust yer
  • 1 sudu besar kerisik
  • Air secukupnya
  • Garam, gula n bahan perisa secukup rasa
  • Minyak untuk menumis
Cara-cara
  1. Panaskan kuali, masukkan daun kari gaul sebentar dan masukkan bahan kisar, tumis sehingga wangi dan garing.
  2. Masukkan serai, rempah kari dan serbuk lada/cili kacau sehingga sedikit kering.
  3. Masukkan hati yg telah siap digoreng terlebih dahulu td dan kacau sebati dan masukkan kerisik dan jika terlalu kering masukkan air sedikit demi sedikit bergantung pd kehendak masing2.
  4. Akhir sekali masukkan gula, garam dan bahan perisa.siap untuk dihidang.

dan akak masak juga terung sambal nie..ingat nak buat lauk cam Yatt buat.tapi jadi lain laa pulak.Layan ajer laa lauk akak makan hari nie..hohohoo..

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails